Kiedy Ford Escort – wieloletni lider wśród samochodów klasy średniej produkowanych przez amerykański koncern Ford Motor Company – wyraźnie się już zestarzał, jego miejsce w 1998 roku zajął model Focus. Ford Focus również jest samochodem klasyfikowanym w autosegmencie C (klasa aut kompaktowych) i jego kolejne generacje również trafiają zarówno na rodzimy rynek amerykański, jak i na rynek europejski. Przy czym na każdy z tych rynków przeznaczone są nieco inne wersje tego modelu, odpowiadające charakterystycznym wymaganiom klientów z dwóch różnych kontynentów.
Pierwsza generacja Forda Focusa, produkowana w latach 1998-2004 (w niektórych miejscach model ten produkowano aż do roku 2008), od początku wzbudzała sporą sensację. Był to jeden z tych samochodów, którego przedpremierowe zdjęcia opublikowane zostały w efekcie iście szpiegowskich działań dziennikarzy motoryzacyjnych. Sensację wzbudzał zarówno ze względu na innowacyjną stylizację nadwozia (był to pierwszy model Forda wykonany według linii stylizacyjnej o nazwie „New Edge Designe”), jak i z powodu nowatorskich rozwiązań konstrukcyjnych, z których najważniejszym było w pełni niezależne, wielopunktowe, tylne zawieszenie z płaskim wahaczem ustalającym.
Amerykańska wersja modelu zaprezentowana została w roku 1999 i nosiła nazwę ZX z cyfrą odpowiadającą ilości drzwi w pojeździe. Na rynku dostępny był więc Ford ZX 3, ZX4, a także ZX 5. Amerykańska wersja nie różniła się wiele od europejskiej. Najistotniejszą zmianą było wprowadzenie nowych wersji silnikowych z bardzo mocnymi jednostkami napędowymi.
Posiadamy także ofertę do innych modeli Forda Focus. Sprawdź części do Forda Focus.