DNI DARMOWEJ DOSTAWY OD 99 PLN! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

1
1
3
3
5
5
6
6
0
0
8
8
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Zbieżność kół – na co wpływa, jak sprawdzić i ustawić?

Zbieżność kół wpływa na jazdę samochodem, nie wszyscy jednak wiedzą w jaki sposób. Po co stosować konkretne ustawienia, jak sprawdzić jakie zastosowane jest w użytkowanym samochodzie i co zrobić gdy regulacja nie jest prawidłowa?

Odpowiedź na pytanie „Jak prawidłowo ustawić zbieżność kół?” jest bardzo prosta, ale za to trudna do zaakceptowania dla miłośników usprawnień, gdyż zawiera się w słowie „fabrycznie”. Producenci przygotowują podwozie pod kątem przeznaczenia pojazdu. Nie ma powodu by uznawać, że się mylą. Jednocześnie zły stan dróg lub wypadek mogą wpłynąć na konieczność wyregulowania tego istotnego parametru. Warto wiedzieć jak zabrać się do jego sprawdzenia.

Co to jest zbieżność kół?

Badanie zbieżności kółW większości dostępnych modeli samochodów osobowych koła nie są wobec siebie idealnie równoległe. W zależności od stosowanego napędu (na tylne koła, na przednie koła, 4x4) i przeznaczenia pojazdu mogą one być ustawione zbieżnie, rozbieżnie, lub zachowywać zbieżność zerową. O zbieżności mówimy wówczas, gdy punkty znajdujące się najbardziej z przodu obręczy kół są bliżej siebie niż te znajdujące się z tyłu obręczy. Na grafice z prawej strony przedstawione zostało porównanie między układem zbieżnym, a rozbieżnym. Zbieżność określana jest jako kąt pomiędzy torami obu kół tej samej osi. W większości pojazdów przeznaczonych na standardowe drogi wartość zbieżności zawiera się w przedziale +3° (mocno zbieżne) do -3° (mocno rozbieżne). Tym samym w stosunku do osi pojazdu koło może być zbieżne o 1,5° do -1,5°. Oba koła tej samej osi muszą zachowywać identyczną zbieżność. 

Na co wpływa zbieżność?

Ustawiona fabrycznie zbieżność kół zawsze jest kompromisem, ponieważ nie jest możliwe poprawienie jednego z parametrów bez obniżenia pozostałych. Idealnie równoległe koła są optymalne pod względem zużycia paliwa i opon. Układ zbieżny osi przedniej stosowany jest w celu poprawienia stabilności pojazdu na drodze prostej. Wówczas samochód reaguje mniej dynamicznie i nie wymaga od kierowcy korekt na długiej prostej. Ta sama cecha jest natomiast niekorzystna przy gwałtownych zakrętach. Pojazd reaguje o ułamki sekund później, zachowuje się w sposób bardziej bezwładny. W samochodach o napędzie na tylne koła układ minimalnie zbieżny osi przedniej jest często koniecznością konstrukcyjną, która stabilizuje pojazd. Natomiast pojazdy z napędem na oś przednią lub o przeznaczeniu sportowym (rajdy samochodowe) mają przednią oś ustawioną rozbieżnie. Niekiedy stosuje się układ rozbieżna oś przednia + zbieżna tylna.

Najpopularniejsze ustawienia

Napęd Ustawienie osi przedniej Ustawienie osi tylnej
Na oś przednią Rozbieżne, równoległe w starych modelach Równoległe lub zbieżne
Na oś tylną Zbieżne Równoległe
4 x 4 Rozbieżne Różne

Korzyści i niedogodności różnych ustawień

Ustawienie osi przedniej Korzyści Wady
Zbieżne Pojazd prowadzi się bardzo stabilnie, duży komfort na długich trasach, brak korekt Mniejsza manewrowość, większe zużycie opon i paliwa
Równoległe Optymalne zużycie opon i paliwa  Średnia manewrowość, konieczność wprowadzania korekt podczas jazdy po prostej
Rozbieżne Pojazd reaguje szybciej i mniej bezwładnie na zakrętach Pojazd prowadzi się „nerwowo”, większe zużycie opon i paliwa

Podczas jazdy w niektórych modelach występuje niewielka zmiana zbieżności w stosunku do pojazdu nieruchomego. Warto zapoznać się z informacjami producenta. 

Kiedy zbieżność kół wymaga sprawdzenia?

Kupując samochód używany lepiej dokonać dokładnego przeglądu, w tym również sprawdzić geometrię kół. Podczas normalnego użytkowania można sprawdzić zbieżność kół raz w roku, najlepiej wiosną. Na ustawienia fabryczne mogą wpłynąć wypadki i jazda po uszkodzonej nawierzchni (krawężniki, bryły lodu, wyrwy w asfalcie). Widocznymi objawami wadliwego ustawienia mogą być:

  • „nerwowość” samochodu na drodze prostej (nadmierna rozbieżność),
  • odczuwalny bezwład pojazdu na ostrych zakrętach (nadmierna zbieżność). 

Nie warto mierzyć samemu

Doświadczony mechanik określi „na oko” czy koła są zbieżne, ale i tak wykorzysta specjalistyczne urządzenie by sprawdzić, czy się nie mylił. Niestety wszystkie domowe metody określenia dokładnych kątów zbieżności są obarczone ryzykiem błędu, a już różnica rzędu 0,5° jest na tyle poważna, by wpłynąć na jazdę. Faktycznie nawet z wykorzystaniem wskaźników laserowych trudno mieć pewność co do dokładności pomiaru. Dostępne są urządzenia mierzące zbieżność do dziesiątych, a nawet setnych części stopnia – najprostsze kosztują około 700-1000 zł. Profesjonalny sprzęt to wydatek nawet kilkunastu tysięcy złotych. Warsztaty liczą sobie ok. 100 zł za sprawdzenie zbieżności i jej prawidłowe ustawienie. Zbieżność kół jest istotnym czynnikiem wpływającym zarówno na bezpieczeństwo jak i komfort jazdy. Sprawdzenie i zmianę parametrów lepiej pozostawić specjalistom. Za pomocą drążków kierowniczych można zmienić zbieżność kół, problem polega raczej na dokładnym określeniu zbieżności przed dokonaniem zmian. 

Powiązane kategorie towarowe:

Popularne z kategorii Zawieszenie / Wahacze / Łożyska kół

Tarcza hamulcowa ATE 24.0125-0158.1
237,00 zł
4.8 (137 ocen)
Łącznik stabilizatora LEMFÖRDER 26774 01
90,00 zł
4.9 (43 ocen)
Łącznik stabilizatora FEBI BILSTEIN 24122
44,00 zł
4.9 (26 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF4183
115,00 zł
4.9 (235 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF4276
96,00 zł
4.9 (235 ocen)
Tarcza hamulcowa TRW DF4295
137,00 zł
4.9 (235 ocen)
Zawieszenie / Wahacze / Łożyska kół w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Zawieszenie / Wahacze / Łożyska kół pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Zawieszenie / Wahacze / Łożyska kół
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
9 komentarzy
Ja ustawiam zbieżność u sprawdzonego mechanika i opony ścierają się równo, samochód nie skręca.
w moim aucie przez błąd mechanika nie mam pojęcia jak to zrobił ale przestawił coś przy maglownicy skutkiem tego podczas jazdy na wprost kierownica nie jest w poziomie,do tego prawe koło delikatnie skręca w lewo, zcieło mi opone i rozwaliło podwujne łożysko stożkowe
Jest to ważna rzecz aby mieć dobrze ustawioną zbieżność kół bo w innym przypadku mogę się opony ścierać. Ja zawsze jeżdżę do punktu sprawdzonego w którym za każdym razem prawidłowo ustawią mi koła w aucie.
dziwiłem się czemu jedna opona jest bardziej zużyta niż druga, po przeczytaniu tego artykułu już wiem
niestety zbieżności każdy nie ustawi, na niejednej stacji diagnostycznej zrobili to źle, wybierajmy tylko sprawdzone miejsca
kiedyś po wymianie drążków kierowniczych prawe koło zaczęło odstawać i autem ściągało na prawo. szybka wizyta na stacji i zbieżność ustawiona
po każdej ingerencji w układ kierowniczy robię zbieżność. raz nie zrobiłem i ścięło mi przednie opony niemal do zera
Miałem przypadek że uderzyłem w krawężnik i ugięło mi drążek kierowniczy po czym samochodem nie dało się jechać bo ściągało go na prawą stronę a patrząc na samochód od przodu koła były ustawione jak by miały zeza.
Mam auto z napędem na cztery koła i niestety muszę przyznać że dopiero na czwartej stacji dobrze ustawili mi zbieżność. Samemu wiem że nie warto ustawiać bo można pogorszyć, ale żeby aż na tylu stacjach tego nie potrafili?

Powiązane artykuły

Zawieszenie wielowahaczowe

Zawieszenie wielowahaczowe

Zawieszenie jest kolejnym elementem konstrukcji pojazdu, w którym musimy liczyć się z kompromisami. Trzema najistotniejszymi czynnikami są tu komfort jazdy, przyczepność do podłoża i cena danego układu. Jak w tej klasyfikacji plasuje się zawieszenie wielowahaczowe?

czytaj więcej >
Belka skrętna - zobacz co musisz o niej wiedzieć

Belka skrętna - zobacz co musisz o niej wiedzieć

W segmentach aut popularnych jednym z najczęściej stosowanych typów zawieszenia tylnego jest belka skrętna. Jej sukces nie wziął się znikąd. Prosta konstrukcja pozwala producentom motoryzacyjnym zaoszczędzić pieniądze, zaoszczędzić przestrzeń i zaoszczędzić kierowcom kłopotu. Najmniej trwałą wersję rozwiązania stosują Francuzi. Jednak nawet z belką skrętną w Peugeocie czy Citroenie da się żyć.

czytaj więcej >
Pukanie i skrzypienie zawieszenia - jak naprawić? Jakie części wymienić?

Stuki w zawieszeniu. Co jest najczęstszą przyczyną ich pojawiania się? Jak możecie je sami zdiagnozować?

Podejrzane skrzypienie lub stukanie dobiegające spod samochodu to nie jest coś, nad czym powinniście przechodzić do porządku dziennego. Oczywiście, możecie je ignorować, głośniej podkręcić radio i czekać na to, co się stanie. Możecie też przy najbliższej okazji poszukać źródła tych dźwięków. Bo jeśli tego nie zrobicie, to „coś” stanie się z całą pewnością.

czytaj więcej >
Zawieszenie samochodu: wahacze, tuleje, sworznie i łączniki stabilizatora. Kup u nas nawet 40% taniej

Zawieszenie samochodu: wahacze, tuleje, sworznie i łączniki stabilizatora

Zawieszenie to jeden z najważniejszych układów w każdym aucie, szczególnie ze względu na jego znaczenie dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. To właśnie od niego zależy też w dużej mierze komfort i wygoda. W tym artykule postaramy się scharakteryzować poszczególne elementy zawieszenia i opisać ich najczęstsze usterki.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze