Rdza na podwoziu prędzej czy później pojawi się każdym samochodzie. Dobrze jest wychwycić w porę ten moment i nie czekać, aż stopa naciskająca gaz wypadnie Wam na zewnątrz przez przerdzewiałą podłogę lub zbiornik benzyn zrobi się dziurawy jak sito. Im wcześniej zajmiecie się rdzą na podwoziu, tym mniej kosztować Was będzie zabezpieczenie antykorozyjne tej części auta.

Co sprawia, że w niektórych samochodach rdza na podwoziu pojawia się szybciej niż w pozostałych?

To, że rdza prędzej czy później pojawi się na podwoziu każdego auta, jest w zasadzie pewne. Jest to zjawisko nie tylko powszechne, ale też praktycznie nieuniknione. Jednak korozja na podwoziu dwóch różnych samochodów może pojawiać się w całkowicie innym tempie – w jednym rdza pokryje podwozie wcześniej, w drugim znacznie później. Skąd takie różnice?

Zarówno tempo, jak i zasięg rdzy na podwoziu zależeć może od całego szeregu czynników, które najprościej będzie pogrupować w następujące punkty:

  1. Jakość materiałów wykorzystanych do produkcji podwozia, w tym samej podłogi oraz jego poszczególnych elementów.
  2. Intensywność eksploatacji samochodu.
  3. Warunki, w jakich auto jest eksploatowane, poczynając od warunków klimatycznych, po rodzaj związków chemicznych, z jakimi dane auto najczęściej się styka.

Jak powinniście interpretować powyższe punkty? Jeśli chodzi i jakość materiałów oraz jakość wykonania samego podwozia, to tu – jak zawsze – należy łączyć szybkie pojawianie się korozji ze starannością, z jaką podwozie w Waszym aucie zostało wykonane. Chodzi tu zarówno o rodzaj łączeń, jak i stosowanie ocynku na poszczególnych elementach podwozia.

Im intensywniej eksploatujecie swoje auto, z tym większą siłą i częstotliwością oddziałują na nie wszystkie czynniki wpływające na tempo rozwoju korozji. Jest to zjawisko naturalne, jednak nie każdy bierze je pod uwagę. Jeśli używacie swoich samochodów naprawdę dużo, lepiej jak najszybciej zainteresujcie się zabezpieczeniem antykorozyjnym podwozia.

Jeśli zaś chodzi o warunku, w jakich auto jest eksploatowane oraz w jaki sposób przekłada się to na tempo powstawania korozji, to w grę wchodzą tu przede wszystkim trzy czynniki:

  • woda – z im większą ilością wody pod każdą postacią styka się Wasze auto, tym lepsze stanowi to środowisko do rozwoju rdzy;
  • sól – sól używana przez drogowców bardzo silnie stymuluje rozwój rdzy zarówno na podwoziu, jak i na karoserii samochodów;
  • wysoka temperatura – jeśli do wody i soli dodamy temperaturę ok +10℃ lub wyższą, stworzymy środowisko idealne dla korozji. Z tego właśnie powodu największe problemy z rdzą mamy wszyscy na wiosnę, kiedy na zawilgocone i zasolone podwozie zaczyna działać wyższa temperatura powietrza.

Jak w prosty i tani sposób wykonać samodzielnie zabezpieczenie antykorozyjne podwozia?

W artykule „Rdzewiejący samochodów. Co robić? Jak samodzielnie poradzić sobie z korozją nadwozia i podwozia w 7 prostych krokach?” przedstawiliśmy Wam jedną ze skutecznych metod na radzenie sobie z korozją na podwoziu, zwłaszcza gdy rdza stała się już naprawdę poważnym problemem. Jeśli Wasze auto ma duże skłonności do „łapania rdzy”  i poszukujecie solidnego zabezpieczenia antykorozyjnego chroniącego podwozie przez dłużysz czas, powinniście spojrzeć jeszcze raz na przedstawioną tam metodę. Jeśli jednak rdza nie jest Wam aż taka straszna (auto trzymacie w garażu i nie używacie go w szczególnie trudnym terenie), możecie śmiało wybrać metodę szybszą, prostszą i przede wszystkim tańszą. Na czym ona polega?

  1. W tym przypadku powinniście zacząć od wymontowania elementów podwozia, takich jak bak czy zawieszenie.
  2. Wszystkie skorodowane powierzchnie należy teraz oczyścić za pomocą zwykłej, ręcznej szczotki drucianej lub drucianej nakładki nałożonej na wiertarkę.
  3. Elementy te, a także samą podłogę, musicie starannie umyć, a przede wszystkim odtłuścić. W przypadku podłogi wystarczy ciepła woda z dobrym detergentem. Wymontowane elementy odtłuśćcie dodatkowo np. benzyną ekstrakcyjną.
  4. Na tak przygotowaną powierzchnię nałóżcie warstwę preparatu zwalczającego rdzę. Może to być preparat w sprayu lub w płynie. Polecamy np. Podkład Antykorozyjny Neutralizator Rdzy Spray 400Ml Boll czy też Podkład Antykorozyjny Neutralizator Rdzy /Butelka / 250Ml Boll.
  5. Po wyschnięciu neutralizatora rdzy (zwykle ok. 12 godzin), podwozie i jego elementy malujecie zwykłą farbą podkładowo-nawierzchniową (taką jak np. do metalowych elementów ogrodzenia) lub lepszą farbą do metalu.

I to wszystko. Teraz należy tylko odczekać, aż farba wyschnie i zamontować z powrotem wszystkie elementu podwozia na miejscu. Ta metoda wiąże się z wydatkiem od 60 do 200 zł – w zależności od rodzaju zastosowanych preparatów oraz farby. W porównaniu z ceną za podobną usługę wykonaną w warsztacie i tak możecie zaoszczędzić ładnych kilkaset złotych (cena w warsztacie wahać się będzie średnio od 500 do 700 zł).

Z tak zabezpieczonym podwoziem możecie w końcu pozbyć się strachu przed rdzą. Ale tylko na jakiś czas, bo prędzej czy później korozja znów spróbuje zaatakować. To po prostu nieuniknione.