Rdza to jedno z najgroźniejszych i najbardziej niepokojących zjawisk w każdym aucie. Kiedy korozja pojawia się na samochodzie, nie wolno odkładać jej usunięcia na później. Jak w każdym innym przypadku, im później to zrobicie, tym więcej zapłacicie. A we wczesnym stadium rdzę można usunąć nie tylko samodzielnie, ale i stosunkowo małym nakładem sił i środków. Jak to zrobić?

W jaki sposób radzić sobie z korozją podwozia?

W przypadku rdzy na samochodzie wszystko zależy od dwóch niezwykle istotnych kwestii:

  1. Od tego, w jakim miejscu pojawia się rdza – przede wszystkim czy jest to podwozie, czy nadwozie.
  2. Od stopnia skorodowania rdzewiejących elementów.

W przypadku podwozia nie ma większego znaczenia, jak wielki obszar objęła korozja, liczy się przede wszystkim to, czy nie sięga ona zbyt głęboko. Jeśli jest to tylko korozja powierzchniowa, całość można stosunkowo łatwo usunąć choćby samodzielnie, zabezpieczając przy tym podwozie przed rdzą na kolejne miesiące, a nawet lata. W jaki sposób należy się za to zabrać?

Krok 1. Zorganizujcie stanowisko pracy

Usuwanie rdzy i zabezpieczanie podwozia przed korozją możliwe jest wyłącznie na podnośniku lub w kanale. Bez dostępu do tego typu urządzeń czy infrastruktury zwyczajnie nie dacie sobie z tym rady.

Krok 2. Zaopatrzcie się w niezbędne środki i akcesoria

Środki, jakich będziecie potrzebować do usuwania rdzy i zabezpieczania podwozia przed korozją, to:

  • preparaty zwalczające i usuwające rdzę (możliwe do nakładania na rdzę),
  • preparaty zabezpieczające przed korozją,
  • narzędzia (szczotka druciana nakręcana na wiertarkę lub wkrętarkę, papier ścierny, pędzel, pistolet do malowania),
  • odzież ochronna (bez kombinezonu, maski i okularów trudno sobie wyobrazić wykonanie całego zadania).

Krok 3. Umyjcie dokładnie całe podwozie

Podwozie musi być naprawdę dobrze umyte i dobrze wysuszone. To bardzo ważne!

Krok 4. Przygotujcie podwozie

Ściągnijcie plastikowe nakładki na progi, zabezpieczcie linki i przewody, jeśli to możliwe odkręćcie również zbiornik paliwa.

Krok 5. Usuńcie rdzę z podwozia

Rdzę najlepiej jest usuwać szczotką drucianą, a właściwie specjalną drucianą końcówką nakładaną na wiertarkę lub wkrętarkę. Z jej pomocą zerwiecie większość rdzy i odsłonicie podwozie do nałożenia preparatu zwalczającego rdzę.

Krok 6. Nałóżcie preparaty zwalczające rdzę

Dla pewności mogą to być nawet dwa różne, ale pewne preparaty usuwające rdzę. Można je nakładać spokojnie na miejsca ze śladami korozji. Wszystko należy jednak robić dokładnie według zaleceń producenta.

Krok 7. Nałóżcie środek zabezpieczający

Na rynku jest całkiem sporo preparatów, które mają zabezpieczać podwozie przed korozją. Wybór konkretnego zależy całkowicie od Was. Starajcie się jednak wybierać jakość, nie samą cenę.

Co zrobić, gdy rdza zaatakuje karoserię?

Zupełnie inaczej sprawa wygląda wówczas, gdy rdza pojawia się na nadwoziu, a dokładniej – na karoserii. Tu trzeba podejścia bardziej artystycznego, aby nie tylko usunąć korozję z auta, ale i najlepiej jak się da zamaskować wszelkie po niej ślady. Jak to powinno wyglądać?

Krok 1. Umyjcie i odtłuścicie naprawiany obszar karoserii

Nie ma w tym nic skomplikowanego, ale należy to zrobić naprawdę porządnie.

Krok 2. Zabezpieczcie karoserię

Opisywana metoda przewiduje nakładanie podkładów, lakierów i tzw. klaru, więc całą powierzchnię karoserii, nad którą nie będziecie pracować, należy dokładnie zakleić folią malarską czy grubym papierem.

Krok 3. Usuńcie rdzę

Rdzę ze skorodowanego elementu karoserii należy usunąć razem z lakierem na całym obszarze przylegającym bezpośrednio do ogniska korozji. Tu również najlepiej jest użyć drucianej nasadki na wiertarkę oraz papieru ściernego o różnej gradacji.

Krok 4. Nałóżcie preparat zwalczający rdzę

Tu można użyć zwykłego pędzelka, za pomocą którego nałożycie warstwę wybranego preparatu usuwającego rdzę.

Krok 5. Nałóżcie podkład

Nakładanie podkładu wymaga pewnej wprawy i sprawności w posługiwaniu się środkami w sprayu. Pamiętajcie, aby podkład nakładać w 2-3 warstwach, przy czym każda kolejna warstwa powinna być nieco grubsza od poprzedniej.

Krok 6. Polakierujcie

Lakier również należy nałożyć w przynajmniej 2 warstwach, z dużą ostrożnością, aby nigdzie się nie zlewał i aby nie przykleiły się do niego żadne śmietki lub drobinki pyłu.

Krok 7. Nałóżcie klar

Na tak zabezpieczone miejsce dobrze jest nałożyć tzw. klar, który pozwoli lepiej zamaskować różnicę pomiędzy starym i nowym lakierem. Klar również nakładajcie w 2 warstwach.

Aby osiągnąć jak najlepszy efekt wizualny, odrdzewioną i odmalowaną karoserię należy następnie dobrze zeszlifować papierem wodnym (papierem ściernym zamoczonym w wodzie z dodatkiem detergentu), następnie użyć w tym miejscu pasty polerskiej, a na koniec wszystko dokładnie nawoskować. I gotowe! Rdzewiejący samochód po takich zabiegach może cieszyć oko nawet przez kilka lat i to bez lęku przed korozją.