Tłumiki drgań skrętnych w tarczach sprzęgła. Do czego służą, dlaczego się psują i jak można je naprawić?

Data:
W kategorii Tłumik drgań sprzęgła

Dopóki tłumik drgań skrętnych na sprzęgle działa prawidłowo, żaden kierowca nawet nie pamięta o jego istnieniu. Jeśli jednak pojawią się pierwsze objawy jego zużycia, nietłumione drgania sprawią, że każdy od razu pomyśli o wymianie tarczy.

Jak wygląda zastosowanie tłumików drgań skrętnych w poszczególnych typach tarcz sprzęgła?

Kluczowym elementem w każdym samochodowym układzie przeniesienia napędu jest tarcza sprzęgła. Część ta pełni rolę przekaźnika pomiędzy dociskiem a kołem zamachowym, przekazując moment obrotowy na wałek wejściowy skrzyni biegów. Ze względu na obecność oraz rodzaj tłumika drgań połączonego z tarczą sprzęgła, wyróżniamy następujące rozwiązania konstrukcyjne tarczy:

  1. Tarcza sprzęgła z tłumikiem drgań – klasyczne rozwiązanie, w którym tłumik drgań skrętnych połączony jest z tarczą sprzęgła, służąc do rozpraszania cyklicznych nieregularności generowanych przez silniki korbowo-tłokowe. Bez obecności tłumika, drgania rezonansowe, powstające podczas jazdy, prowadziłyby nie tylko do powstawania nieprzyjemnych dźwięków, wibracji i szarpania całym pojazdem, ale też do licznych uszkodzeń oraz do skrócenia trwałości wielu poszczególnych części samochodowych.

  2. Tarcza sprzęgła z kompensacją przemieszczenia – specjalny rodzaj tarczy sprzęgła, która kompensuje potencjalne, osiowe przemieszczenie mogące powstawać pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Tarcze te posiadają wstępne tłumik drgań o bardzo wysokiej sprawności, zwłaszcza dla wibracji powstających przy niskich prędkościach biegu jałowego. Ograniczają zużycie paliwa.
  3. Tarcze sprzęgła dla dwumasowego koła zamachowego – wprowadzenie dwumasowych kół zamachowych wpłynęło w oczywisty sposób na konstrukcję łączonych z nim tarcz sprzęgła. W samochodach z popularną „dwumasą” mogą występować tarcze sprzęgła z pojedynczym tłumikiem drgań skrętnych lub w ogóle tłumika żadnego nie posiadać (funkcję tłumienia przejmuje w całości koło dwumasowe).

Choć koło dwumasowe zapewnia wysoki komfort, nie zawsze jego zastosowanie jest możliwe. W sytuacjach, w których nie ma zwyczajnie miejsca na montaż „dwumasy”, jedynym rozwiązaniem jest zastosowanie tarczy sprzęgła z tłumikiem drgań skrętnych.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny tłumików drgań sprzęgła w naszej ofercie!

Jaka jest charakterystyka tarcz sprzęgła z tłumikami drgań i kiedy są one stosowane?

Tarcze sprzęgła z tłumikami drgań to cecha charakterystyczna dla starszych modelów aut oraz w przypadku konstrukcji, w których inżynierowie nie mieli możliwości wygospodarowania dostatecznej ilości miejsca na założenie dwumasowego koła zamachowego. Tłumiki drgań skrętnych zintegrowane z tarczą sprzęgła to nic innego, jak sprężyny śrubowe umieszczone w osadzeniach w sposób symetryczny na określonej średnicy tarczy. Ich rolą jest:

  • tłumienie drgań powstających podczas pracy sprzęgła,
  • optymalizacja spalania,
  • zmniejszanie emisji spalin.

Aby tłumiki drgań mogły spełniać swoje zadania prawidłowo, muszą zostać dobrane dokładnie do charakterystyki czekającej je pracy. Każdy układ przeniesienia napędu ma inne wymagania i generuje inne obciążenia. Jedynym rozwiązaniem jest więc dopasowanie do każdego modelu samochodu nieco innej tarczy sprzęgła z odpowiednio dobranymi tłumikami drgań skrętnych.

Jakie objawy daje uszkodzony tłumik drgań w tarczy sprzęgła?

Tarcze sprzęgła, tak i jak i same tłumiki drgań skrętnych, są częściami eksploatacyjnymi, a więc wymagającymi regularnej wymiany. Naturalnym efektem ich pracy jest proces zużywania się i to właśnie zużycie należy do głównych przyczyn awarii tłumików drgań. Jeśli do takiego zużycia dojdzie, mogą pojawić się hałasy i wibracje odczuwalne wyraźnie na całym nadwoziu, a zwłaszcza na karoserii samochodu. Co należ wówczas zrobić?

Najlepszym sposobem na zużyte tłumiki drgań jest wymiana całej tarczy sprzęgła.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.