-10% NA UKŁAD ZAWIESZENIA! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

2
2
1
1
3
3
9
9
3
3
9
9
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Tłumiki drgań skrętnych w tarczach sprzęgła. Do czego służą, dlaczego się psują i jak można je naprawić?

Dopóki tłumik drgań skrętnych na sprzęgle działa prawidłowo, żaden kierowca nawet nie pamięta o jego istnieniu. Jeśli jednak pojawią się pierwsze objawy jego zużycia, nietłumione drgania sprawią, że każdy od razu pomyśli o wymianie tarczy.

Uszkodzenia tłumika drgań skrętnych - objawy i naprawa

Jak wygląda zastosowanie tłumików drgań skrętnych w poszczególnych typach tarcz sprzęgła?

Kluczowym elementem w każdym samochodowym układzie przeniesienia napędu jest tarcza sprzęgła. Część ta pełni rolę przekaźnika pomiędzy dociskiem a kołem zamachowym, przekazując moment obrotowy na wałek wejściowy skrzyni biegów. Ze względu na obecność oraz rodzaj tłumika drgań połączonego z tarczą sprzęgła, wyróżniamy następujące rozwiązania konstrukcyjne tarczy:

  1. Tarcza sprzęgła z tłumikiem drgań – klasyczne rozwiązanie, w którym tłumik drgań skrętnych połączony jest z tarczą sprzęgła, służąc do rozpraszania cyklicznych nieregularności generowanych przez silniki korbowo-tłokowe. Bez obecności tłumika, drgania rezonansowe, powstające podczas jazdy, prowadziłyby nie tylko do powstawania nieprzyjemnych dźwięków, wibracji i szarpania całym pojazdem, ale też do licznych uszkodzeń oraz do skrócenia trwałości wielu poszczególnych części samochodowych.

  2. Tarcza sprzęgła z kompensacją przemieszczenia – specjalny rodzaj tarczy sprzęgła, która kompensuje potencjalne, osiowe przemieszczenie mogące powstawać pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Tarcze te posiadają wstępne tłumik drgań o bardzo wysokiej sprawności, zwłaszcza dla wibracji powstających przy niskich prędkościach biegu jałowego. Ograniczają zużycie paliwa.
  3. Tarcze sprzęgła dla dwumasowego koła zamachowego – wprowadzenie dwumasowych kół zamachowych wpłynęło w oczywisty sposób na konstrukcję łączonych z nim tarcz sprzęgła. W samochodach z popularną „dwumasą” mogą występować tarcze sprzęgła z pojedynczym tłumikiem drgań skrętnych lub w ogóle tłumika żadnego nie posiadać (funkcję tłumienia przejmuje w całości koło dwumasowe).

Choć koło dwumasowe zapewnia wysoki komfort, nie zawsze jego zastosowanie jest możliwe. W sytuacjach, w których nie ma zwyczajnie miejsca na montaż „dwumasy”, jedynym rozwiązaniem jest zastosowanie tarczy sprzęgła z tłumikiem drgań skrętnych.

Jaka jest charakterystyka tarcz sprzęgła z tłumikami drgań i kiedy są one stosowane?

Tarcze sprzęgła z tłumikami drgań to cecha charakterystyczna dla starszych modelów aut oraz w przypadku konstrukcji, w których inżynierowie nie mieli możliwości wygospodarowania dostatecznej ilości miejsca na założenie dwumasowego koła zamachowego. Tłumiki drgań skrętnych zintegrowane z tarczą sprzęgła to nic innego, jak sprężyny śrubowe umieszczone w osadzeniach w sposób symetryczny na określonej średnicy tarczy. Ich rolą jest:

  • tłumienie drgań powstających podczas pracy sprzęgła,
  • optymalizacja spalania,
  • zmniejszanie emisji spalin.

Aby tłumiki drgań mogły spełniać swoje zadania prawidłowo, muszą zostać dobrane dokładnie do charakterystyki czekającej je pracy. Każdy układ przeniesienia napędu ma inne wymagania i generuje inne obciążenia. Jedynym rozwiązaniem jest więc dopasowanie do każdego modelu samochodu nieco innej tarczy sprzęgła z odpowiednio dobranymi tłumikami drgań skrętnych.

Jakie objawy daje uszkodzony tłumik drgań w tarczy sprzęgła?

Tarcze sprzęgła, tak i jak i same tłumiki drgań skrętnych, są częściami eksploatacyjnymi, a więc wymagającymi regularnej wymiany. Naturalnym efektem ich pracy jest proces zużywania się i to właśnie zużycie należy do głównych przyczyn awarii tłumików drgań. Jeśli do takiego zużycia dojdzie, mogą pojawić się hałasy i wibracje odczuwalne wyraźnie na całym nadwoziu, a zwłaszcza na karoserii samochodu. Co należ wówczas zrobić?

Najlepszym sposobem na zużyte tłumiki drgań jest wymiana całej tarczy sprzęgła.

Popularne z kategorii Tłumik drgań sprzęgła

Tłumik drgań sprzęgła ERA 671085
56,00 zł
0 (0 ocen)
Tłumik drgań sprzęgła OYODO 90S0537-OYO
208,00 zł
0 (0 ocen)
Tłumik drgań sprzęgła OYODO 90S0536-OYO
224,00 zł
0 (0 ocen)
Tłumik drgań sprzęgła OYODO 90S0535-OYO
212,00 zł
0 (0 ocen)
Tłumik drgań sprzęgła OYODO 90S0534-OYO
196,00 zł
0 (0 ocen)
Tłumik drgań sprzęgła ERA 671084
56,00 zł
0 (0 ocen)
Tłumik drgań sprzęgła w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Tłumik drgań sprzęgła pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Tłumik drgań sprzęgła
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Doświadczenia i opinie zebrane w ciągu kończącego się pomału 2024 roku pozwalają nam tworzyć rankingi najlepszych produktów, jakie znajdziecie w naszym sklepie iParts.pl. Ten konkretny ranking opon wielosezonowych dotyczy roku 2024, jednak z pewnością przyda się każdemu, kto planuje zakup opon całorocznych tak samo w tym, jak i w przyszłym roku. Poznajcie 10 wybranych modeli opon całorocznych, wśród których z całą pewnością znajdziecie coś dla siebie.

czytaj więcej >
Zmiana opon zimowych na letnie. Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Kiedy można się już bezpiecznie pozbyć opon zimowych i zastąpić je letnimi? Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Czasem już na przełomie zimy i wiosny kierowcy stają przed wyborem terminu wymiany opon zimowych na letnie. Niby wszyscy wiedzą, kiedy taka wymiana powinna nastąpić, a mimo to cały czas się na to nabieramy. Bo czy wymiana opon w marcu to dobry pomysł? A jeśli nie, to dlaczego?

czytaj więcej >
Opony wielosezonowe. Czy warto? Względy bezpieczeństwa oraz oszczędności

Czy warto inwestować w opony wielosezonowe? Jak wyglądają pod względem bezpieczeństwa jazdy i szeroko rozumianej oszczędności?

Zainteresowanie oponami wielosezonowymi wzrasta, wzrasta też liczba pytań, jakie dostajemy od Was na ich temat. Ty razem otrzymaliśmy pytanie od jednego z naszych klientów odnośnie do bezpieczeństwa opon całorocznych oraz tego, czy ich zakup jest opłacalny. Jak to wygląda w praktyce?

czytaj więcej >
Jakie wycieraczki samochodowe kupić? Jakiej firmy są najlepsze?

Jakie wycieraczki samochodowe warto kupić? Wycieraczki jakiej firmy są najlepsze?

Wycieraczki samochodowe są ważnym elementem bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów. Są też elementem stosunkowo szybko się zużywającym, stąd też wymagającym częstej wymiany. Jakie wycieraczki należy wówczas wybierać?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze