Świece żarowe: diesel potrzebuje ciepła!

, W kategorii Świece żarowe
    

Rola świec żarowych w autach wyposażonych w silnik diesla jest nieoceniona. Bez nich niemożliwy stałby się zapłon rozpylonego oleju napędowego, a tym samym nie byłoby mowy o pracy jednostki napędowej. Dzisiaj powiemy o wszystkich tych zagadnieniach dotyczących świec żarowych, o których kierowcy powinni wiedzieć dla swojego dobra.

Olej napędowy potrzebuje bardzo specyficznych warunków do zapłonu. Powietrze musi być sprężone i bardzo mocno ogrzane, a ropa powinna być rozpylana pod wysokim ciśnieniem. W normalnych warunkach powietrze pobierane przez kolektor ssący nie jest w stanie osiągnąć temperatury potrzebnej do zainicjowania procesu spalania. Tutaj zaczyna się rola świecy żarowej, która stanowi rodzaj elektrycznego podgrzewacza. 

Świeca = grzałka powietrza

Świece żarowe: diesel potrzebuje ciepła!
W każdym przypadku świece żarowe są montowane w głowicy. W konstrukcjach starego typu ich zakończenia są wyprowadzone do komory wstępnej, podczas gdy we współczesnych dieslach świece wkręca się bezpośrednio do komory spalania. Podgrzewacze podczas zasilana prądem płynącym z akumulatora rozgrzewają się do czerwoności. Spirala grzewcza zamontowana pod obudową osiąga temperaturę nawet 1000 stopni Celsjusza. Efektem jest nagrzanie powietrza nawet do 250 stopni Celsjusza. W nowoczesnych dieslach świece żarowe są włączone nie tylko podczas rozruchu motoru, ale także przez kilka pierwszych minut jego pracy. Dzięki temu mogą dogrzewać komorę spalania jednostki napędowej. Co to daje? W głównej mierze redukuje ilość drgań, co przekłada się na o wiele bardziej kulturalną pracę silnika. 

Trwałość świec żarowych większość producentów określa mniej więcej na 200 tysięcy kilometrów. Ich wymiana powinna się odbyć w dwóch przypadkach. Po pierwsze po przekroczeniu tego interwału. Po drugie w sytuacji, w której dojdzie do ich uszkodzenia. Podstawowym objawem zużycia świec są kłopoty z porannym rozruchem występujące zwłaszcza w chłodne dni oraz nierównomierna praca silnika zaraz po uruchomieniu. Zawsze należy wymieniać komplet podgrzewaczy. Powód jest bardzo prosty. Skoro zużył się jeden z nich, istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że w najbliższym czasie dojdzie do awarii kolejnych. 

W autach starego typu dostęp do świec jest bardzo dobry. O wiele większy problem pojawia się w przypadku zaawansowanych, współczesnych diesli. Miejsce ulokowania podgrzewaczy niejednokrotnie jest zasłonięte przez przewody wysokiego ciśnienia. Przed wymianą należy je zatem zdemontować. Wymianę świec żarowych najlepiej powierzyć zaufanemu mechanikowi. Co ważne, utrudniony dostęp jest dopiero pierwszym z argumentów na poparcie tej tezy. 

Ukręciłeś świecę? Problem jest poważny!

Drugim i o wiele ważniejszym jest delikatność świec. Podczas ich wykręcania należy nie tylko używać specjalnego klucza, ale przede wszystkim trzeba wykazać się umiejętnym dawkowaniem siły. Warto znać także kilka trików ułatwiających wykonanie procedury. Przykład? Zazwyczaj demontaż podgrzewacza jest o wiele łatwiejszy na ciepłym silniku. Nieumiejętne wykręcanie świecy żarowej z głowicy może doprowadzić do tzw. ukręcenia. To sytuacja beznadziejna, która skończy się dużymi kosztami i wymusi wizytę w warsztacie. 

Wymontowanie ukręconej świecy nie jest łatwym zadaniem. Mechanik musi delikatnie i z wyczuciem rozwiercić część pozostającą w głowicy. Następnie konieczne jest usunięcie zbędnych elementów. Czasami nie wszystko idzie po myśli pracownika warsztatu. W sytuacji, w której uszkodzony zostanie gwint, konieczne jest jego ponowne rozwiercenie i uzupełnienie powiększonego otworu specjalną tulejką. Czasami do usunięcia pozostałości świecy żarowej konieczny jest demontaż głowicy i jej obróbka. Przy tym scenariuszu koszt wizyty w warsztacie może sięgnąć kwoty dwóch tysięcy złotych. 

Pisząc o świecach żarowych nie sposób pominąć świec montowanych w układzie chłodzenia. W tym przypadku tzw. dogrzewacze są wprowadzane do węży w okolicy chłodnicy, a ich zadaniem jest zwiększanie temperatury płynu krążącego w układzie. Wbrew pozorom to nie wyraz szaleństwa inżynierów, a dbałość o portfel kierowcy. Niedogrzany diesel spala o wiele więcej oleju napędowego. Sztuczne wytworzenie temperatury decyduje o szybszym nagrzaniu motoru, szybciej pozwala mu pracować w optymalnych warunkach i normuje zapotrzebowanie na paliwo.

Świece żarowe dostępne w sklepie iParts.pl:
https://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/swiece-zarowe,100152.html


    

Komentarze

wymiana świec żarowych
Marcel
,
20.06.2017
Odpowiedz
Miałem samemu wymieniać świece żarowe ale po przeczytaniu artykułu uznałem, że nie będę kombinować tylko oddam do fachowców. Jest zbyt duże ryzyko, że ukręce gwint.
Świeca
Kondzio
,
01.02.2017
Odpowiedz
Mam diesla i świece żarową. Wszystko ok tylko to czekanie na początku aż świeca się nagrzeje i potem przy wyłączanie aż świeca trochę ostygnie mnie trochę irytuje ale bezproblemowo raczej:). Żywotność takiej świecy jest ponoć bardzo długa.
wymiana świec żarowych
Tadex
,
22.08.2016
Odpowiedz
Ciekawy artykuł, teraz już wiem, że nie ma sensu samemu zabierać się za wymianę :)
zerwany gwint
Wiesio
,
04.08.2016
Odpowiedz
Zanim przeczytałem ten artykuł zabrałem się do wymiany świec. Niestety nie skończyło się to dobrze, zerwałem gwint... Zamiast zaoszczędzić na wymianie to straciłem na naprawy.
Wrażliwe części
Radosław
,
25.03.2016
Odpowiedz
Z montażem świec trzeba uważać, nie każdy wie że konkretna świeca wymaga odpowiedniego momentu dokręcenia, łatwo jest uszkodzić świece to bardzo delikatne części.
zgadzam się
Mirosław
,
24.03.2016
Odpowiedz
Zgadzam się z autorem tekstu, diesel potrzebuje DOBRYCH świec żarowych, nie warto wybierać tych najtańszych...
Warto wiedzieć
Zofia
,
03.03.2016
Odpowiedz
Dlatego ja wychodze z założenia, że jak już się kupi własne auto to warto jest o nim wiedzieć przynajmniej te podstawowe informacje, nieprawidłowe użytkowanie to droga do niepotrzebnych wydatków.
Świece
OLEK
,
22.06.2015
Odpowiedz
Świece żarowe pracują w bardzo trudnych warunkach dlatego są przystosowane do wysokich temperatur, jakie panują w komorze spalania. Eksperci podają, że ich żywotność wystarcza na około 200 tysiące kilometrów, później należy dokonać ich wymiany. Jak wiadomo starsze modele samochodów były łatwiejsze w obsłudze jeżeli chodzi o wyminę świec żarowych. Dostęp do nich był łatwiejszy, teraz wymaga to odwiedzin u zaufanego mechanika. Nie warto porywać się na samodzielną wyminę gdyż może to skończyć się urwaniem gwinta w świecy żarowej

Dodaj swój komentarz