DARMOWA DOSTAWA OD 99 PLN! ZOBACZ

Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Start/Stop - ekologiczny nie zawsze znaczy trwały

Producenci motoryzacyjny bardzo chętnie mówią o tym, jak zbawienny wpływ na obniżenie wyników spalania i emisji szkodliwych związków ma system Start/Stop. Jednocześnie starają się przemilczeć fakt, że rozwiązanie może decydować o niższej trwałości silnika. Dzisiaj przyjrzymy się drugiej stronie medalu.

Jednym z najważniejszych, proekologicznych rozwiązań montowanych obecnie w autach jest system Start/Stop. Dzięki niemu komputer sterujący unieruchamia jednostkę napędową na każdym postoju wynikającym z warunków ruchu (np. korek, oczekiwanie na światłach). Według różnych szacunków działanie rozwiązania jest w stanie obniżyć spalanie silnika o 5 do nawet 15 procent. Wskaźnik ten bez wątpienia może cieszyć kierowców. Ci nie powinni jednak popadać w nadmierny optymizm. Powstaje bowiem zasadnicze pytanie dotyczące wpływu Start/Stop na trwałość motoru. 

W obecnych czasach nie tylko każdy z diesli, ale także większość silników benzynowych korzysta z turbosprężarki. Jak wiadomo mechanizm nie znosi nagłego gaszenia motoru i dynamicznego przyspieszania zaraz po rozruchu. Czemu? Kluczem do udzielenia odpowiedzi jest układ smarowania. Ten nie tylko zmniejsza siłę tarcia w trakcie pracy metalowych elementów turbo, ale także odpowiada za odprowadzenie nadmiaru ciepła. Oba czynniki mają ogromne znaczenie. Po pierwsze dlatego, że wał turbosprężarki w trakcie pracy niejednokrotnie obraca się z prędkością 290 tysięcy obrotów na minutę. Po drugie wewnątrz urządzenia może panować temperatura na poziomie 1000 stopni Celsjusza. 

Zbyt wczesne odcięcie smarowania sprawia, że nie ma możliwości odprowadzenia nadmiaru ciepła z mechanizmu. To w skrajnym przypadku może prowadzić do pęknięcia metalowej obudowy. Ponadto wirnik co prawda zwalnia, jednak przez chwilę pracuje „na sucho”, a skutkiem jest uszkodzenie łożyska. Przypadek z rozruchem i dynamicznym startem także nie jest korzystny. W sekundę po odpaleniu motoru układ smarowania nie ma jeszcze pełnej sprawności. Przez to metalowe elementy pracują bez ochronnej warstwy oleju, pojawiają się przeciążenia i kolejne uszkodzenia. 

Nowoczesne turbo, duży wydatek

Start/Stop - ekologiczny nie zawsze znaczy trwałyDziałanie systemu Start/Stop być może nie w stu procentach odpowiada za zniszczenie turbosprężarki, jednak jest w stanie znacznie przyspieszyć proces. Szybciej pojawiająca się awaria oznacza wcześniejszy remont i spory wydatek. Naprawa nowoczesnego turbo kosztuje minimum tysiąc złotych. Pełna regeneracja mechanizmu może być nawet dwukrotnie droższa. Jeszcze więcej należy wydać na zakup nowego elementu. Ceny zaczynają się od dwóch tysięcy i w skrajnym przypadku osiągają wartość nawet kilkunastu tysięcy. 

Początkowo producenci zdawali się nie dostrzegać negatywnego wpływu systemu Start/Stop na żywotność turbosprężarki. Jako że od jakiegoś czasu coraz głośniej mówi się o problemie, część firm zaproponowała rozwiązanie. Rozpatrywane są dwa scenariusze. W pierwszym z nich po długiej jeździe lub dużym obciążeniu komputer sterujący nie od razu unieruchomi jednostkę napędową na postoju. Najpierw poczeka aż spadnie temperatura wewnątrz turbosprężarki. Druga opcja zakłada montaż systemu sztucznego podtrzymywania ciśnienia oleju w układzie. 

Ciągłe gaszenie i rozruch silnika oznacza nie tylko kłopoty z doładowaniem. Zjawisko może także zaważyć na trwałości całej jednostki i jej osprzętu. Jak oceniają specjaliści, nawet najlepszy akumulator dostosowany do potrzeb systemu Start/Stop, z uwagi na częstotliwość występowania cykli wyładowywania i ładowania, prawdopodobnie nie starczy na dłużej niż 3 lata. Niewiele więcej wytrzyma ciągle przeciążany alternator. Co gorsze, elementy te są bardziej wydaje i zdecydowanie więcej kosztują. 

Groźne są także wahania temperatur jednostki napędowej. Podczas postoju silnik stygnie, a zaraz po ponownym uruchomieniu nagrzewa się. Permanentnie występujące różnice mogą z czasem doprowadzić do powstania tzw. efektu szoku termicznego. Jego skutkiem będzie ogólne obniżenie trwałości motoru oraz w najgorszym przypadku poważne uszkodzenie głowicy lub pęknięcie katalizatora.

Popularne z kategorii Silnik

Olej silnikowy MOTUL 8100 X-cess 5W40 5 litrów
124,00 zł
4.8 (46 ocen)
Olej silnikowy MOTUL 8100 X-clean+ 5W30 5 litrów
157,00 zł
4.8 (46 ocen)
Olej silnikowy MOTUL 8100 X-Clean EFE 5W30 5 litrów
141,00 zł
4.8 (46 ocen)
Olej CASTROL Edge LL 5W30 5 litrów
213,00 zł
0 (0 ocen)
Olej silnikowy MOTUL 8100 X-clean 5W40 5 litrów
154,00 zł
4.8 (46 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 673
16,00 zł
4.9 (150 ocen)
Silnik w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Silnik pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Silnik
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
9 komentarzy
Należy dodać, że szybciej się psują i zrywają wszystkie paski.....
Posiadam system Start/Stop w swoim aucie ale go wyłączyłam ponieważ nie mam zamiaru płacić za regenerację turbo lub silnika. Więcej pieniędzy wydałabym za naprawę niż na tym co zaoszczędzę benzyny.
Uważam, że jest to bardzo fajny i wygodny system . Wiem bo osobiście z niego korzystam i bardzo mi się podoba. Zdania są podzielone na ten temat ale jak ktoś korzysta to wie że jest to fajny dodatkowy bajer.
Wole tradycyjne auta, bez jakiś niepotrzebnych systemów. Nie stać mnie na późniejsze naprawy.
i po co to komu, niech się wezmą za spaliny wydzielane przez duże auta, a nie wkładać takie systemy do osobówek
ciekawe co na to ekolodzy, bo przecież podczas odpalania wytwarza się ponoć więcej spalin niż jak auto stoi zapalone dłuższą chwilę
według mnie bardzo zbędny system...
ciekawe rozwiązanie, tylko ciekawy jestem jak to wytrzymuje akumulator np. w dużych korkach
Osobiście jestem przeciwny stosowaniu w samochodach mechanizmu Start/Stop. Opisywana w artykule turbina jest niestety droga w regeneracji, nie mówiąc o wymianie na nową.

Powiązane artykuły

Błąd DF011 - zasilanie czujników elektrozaworu. Jak sobie poradzić z błędem?

Błąd DF011 – zasilanie czujników elektrozaworu. Co oznacza, jakie problemy mu towarzyszą i jak można sobie z nim poradzić?

Pytania o błąd DF011 nie są częste, ale co jakiś czas trafiają one do naszych ekspertów iParts.pl czy też na internetowe fora motoryzacyjne. Skoro nie są częste, więc i sam błąd nie wydaje się być regularnie powtarzającym się problemem. Co jednak zrobić, gdy już się pojawi? Jakie zjawiska towarzyszą błędowi DF011 i w jaki sposób każdy z nas może sobie z nim poradzić?

czytaj więcej >
Zapiekające się pierścienie tłokowe w silnikach 1.6 MPI. Możliwa przyczyna dużego poboru oleju

Zapiekające się pierścienie tłokowe w silnikach 1.6 MPI? To może być przyczyną zwiększonego poboru oleju samochodowego

Zwiększony pobór oleju przez dany silnik nie brzmi jak poważny problem, ale czasem może stać się prawdziwym utrapieniem. Mamy na rynku silniki – jak 1.6 MPI – w których utrapienie to jest niemal gwarantowane, a przyczyny tego zjawiska są więcej niż oczywiste.

czytaj więcej >
Szarpanie silnika i falowanie obrotów. Sprawdź czy nie wydmuchało uszczelki z kolektora ssącego?

Mocne szarpanie silnika i falowanie obrotów? Przyczyną może być uszkodzona uszczelka kolektora ssącego!

Silnik zaczyna szarpać, obroty falować, a do tego pojawiają się objawy choćby w postaci zwiększonego spalania czy kłębów czarnego dymu wydobywającego się z rury wydechowej? To może być efekt uszkodzonej uszczelki kolektora ssącego. Jak to potwierdzić?

czytaj więcej >
Co zrobić gdy silnik spala olej? Jak rozpoznać usterkę?

Co zrobić, gdy silnik spala olej? Jak rozpoznać taką usterkę i jak postępować, gdy już do niej dojdzie?

Zaczynacie podejrzewać lub wręcz macie pewność, że Wasze auto spala olej w nadmiernej ilości? Zastanawiacie się, co zrobić, aby ten zwiększony pobór oleju jakoś ograniczyć? Rozwiązanie problemu zależy od jego przyczyn, o ile problem ten faktycznie występuje. Ale po kolei.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze