Silniki T5 i T6 od Volvo. Co przyniósł downsizing w praktyce?

Data:

Silniki Volvo produkowane w ostatnich 20-30 latach w większość cieszą się uznaniem zarówno kierowców, jak i ekspertów motoryzacji. Dzięki nowej polityce marki i promowaniu przez nią idei downsizingu, poznaliśmy wszyscy jednostki benzynowe z rodziny VEA, w tym szczególnie popularne T5 i T6. Czy silniki te sprawdzają się równie dobrze, jak ich mniej wysileni poprzednicy? Co o ich możliwościach mówią niezależne testy?

Volvo stawia na downsizing i ekologię

W ofercie szwedzkiego przedsiębiorstwa dominują silniki modułowe, a więc składane z elementów powtarzających się w poszczególnych wersjach pojemności oraz mocy jednostki. Takie rozwiązanie ułatwia zadanie zarówno konstruktorom, mechanikom, jak i dostawcom części. Nie oznacza to jednak, że części do Volvo są tanie – nic z tych rzeczy! Również w przypadku omawianych tu jednostek T5 i T6 koszty serwisowania uważane są za jedną z największych i jednocześnie najpoważniejszych wad. Niestety, wynika to z polityki producenta i zapewne niewiele w tym aspekcie zmieni się w najbliższej przyszłości.

Za pomysłem na stworzenia silników T5 i T6 również stoi polityka, tym razem jednak jest to polityka mająca na celu ekologię. Intensywne promowanie przez Volvo idei downsizingu (ta szwedzka marka uznawana jest w tej dziedzinie za prawdziwego lidera) oraz nacisk na rozwiązania mające chronić środowisko naturalne, dały efekt w postaci silników z rodziny VEA, czyli dwulitrowych, benzynowych jednostek czterocylindrowych z turbodoładowaniem. W jej skład wchodzą silniki T5 i T6 o następujących charakterystykach:

  • silnik T5 – czterocylindrowa, 2-litrowa jednostka napędzana benzyną, dostępna w wariantach mocy 245, 247 oraz 250 KM;
  • silnik T6 – czterocylindrowa, 2-litrowa jednostka benzynowa w wariantach mocy 306 i 310 KM.

Zalety szwedzkich silników T5 i T6

Silnik T5 o mocy 250 KM posiada pojemność skokową wyliczoną dokładnie na 1969 cm³. Deklarowaną moc 250 KM osiąga przy 5550 obrotów na minutę i maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 350 Nm (moment ten osiąga w zakresie 1800-4800 obr./min). W przypadku sztandarowego modelu Volvo wyposażanego w silnik T5, czyli Volvo S60, oznacza to prędkość maksymalną na poziomie 240 km/h i przyśpieszenie od 0 do 100 km w ciągu ok. 6,5 sekundy. Oprócz doskonałej dynamiki, silnik T5 odznacza się również wysoką kulturą pracy i dobrą elastycznością.

Bliźniaczy, choć nieco mocniejszy silnik T6 odziedziczył praktycznie wszystkie zalety swojego poprzednika (T5), oferując przy tym jeszcze lepsze osiągi. T6 o mocy 306 KM w modelu S60 osiąga prędkość maksymalną 230 km/h, a do 100km/h rozpędza się w zaledwie 5,9 sekundy. Jednostka ta to prawdziwy dynamit. Oferuje niezwykłe możliwości jak na silnik o tej pojemności. Jest to właśnie efektem praktycznego zastosowania downsizingu, który mimo ogromnego wysilenia potrafi zapewnić niezłą trwałość. Niestety, oprócz oczywistych zalet, obie jednostki mają też swoje wady. Jakie?

Spodobał Ci się artykuł?
i sprawdź ceny w naszej ofercie!

Spalanie – słaba strona silników T5 i T6 od Volvo

Oprócz wspominanych już kosztów serwisu, na pierwszy plan wysuwa się jeszcze bardziej kosztowna eksploatacja wynikająca z wysokiego spalania.

Według zapewnień producenta, silnik V6 średnio spala 7,5 l na 100 kilometrów (można znaleźć również informacje o średnim spalaniu na poziomie 6,4 l/100 km). Niezależne testy pokazują jednak, że wartości te nie znajdują się nawet w pobliżu rzeczywistych. W zależności od kierowcy i pokonywanej trasy, ta szwedzka rakieta zamontowana w modelu S60 przy prędkości 100-110 km/h spala ok. 10 l/100 km. Podobnie w mieście, gdzie takie sam wynik odnotowano przy spokojnej jeździe. Dla prędkości 160 km/h spalanie wzrasta do 13 l na 100 kilometrów lub nawet więcej. Niektórzy eksperci mówią wprost, że przy naprawdę dynamicznej jeździe nie udało im się zejść poniżej poziomu 15 l na 100 km.

Jak podobne wyniki mają się do proekologicznej idei Volvo?


Komentarze

Volvo T5 2.0
Jarek
,
27.05.2020
Odpowiedz
Eksploatuję ten silnik już od prawie czterech lat, ale z niewielkim przebiegiem (w tej chwili 52tys). Auto przed zakupem byo poddane optymalizacji "Polestar" zwiększającym moc silnika do 253 hp / 400 Nm (6,5s do 100 km/h). Niestety mimo. że przebieg auta jest naprawdę nieduży podczas każdego rocznego przeglądu dowiaduję się, że puściły jakieś uszczelnienia silnika (i miski olejowej) i jest wyciek oleju. Zaczyna mnie to już powoli męczyć, choć muszę przyznać, że osiągi auta naprawdę mnie satysfakcjonują średnie spalanie z komputera po przejechaniu 52 tys km = 9,9 ltr/100 km
T5 i T6
Kamil
,
05.12.2019
Odpowiedz
Volvo to ogólnie bardzo ładne samochody, jednak co do tych silników to również słyszałem o dużym spalaniu i ze względu na to bym ich nie kupił. Jak dla mnie to zbyt silniki z dużą mocą. Mało jeżdżę, a na naszych drogach takiej mocy i tak nie ma gdzie wykorzystać
Jeden z lepszych silników Volvo?
Grzesiek
,
19.11.2019
Odpowiedz
Wygląda naprawdę na rakietę, jednak ciężko odnieść się do spalania, a jednak jest to ważne kryterium. Klient ostatnio pytał mnie o ten silnik i sam nie wiedziałem co mu doradzić. Wiadomo, zależy dla kogo, ale patrząc na całokształt wydaje się być naprawdę jednym z lepszych w Volvo.

Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.