Serwis pozakupowy samochodu używanego. Które części i płyny eksploatacyjne koniecznie należy wymienić?

Data:

Pogłoski o zwiększeniu akcyzy na samochody używane zelektryzowały branżę motoryzacyjną i samych kierowców. Kto odkładał zakup samochodu z rynku wtórnego na później, nagle zaczął w pośpiechu przeglądać ogłoszenia. Jednak pośpiech nigdy nie jest dobrym doradcą, a do zakupu auta zawsze należy się przygotować. Również pod kątem serwisu pozakupowego i określeniu części, które zawsze w aucie używanym należy po jego zakupie wymienić.

Serwis pozakupowy auta używanego według „starej szkoły”? Konieczna wymiana rozrządu, a być może również hamulców

Nie ważne, na jakie auto się zdecydujecie. Czy będzie to Fiat, Ford, Mercedes czy Mazda, jeśli jest to auto używane, musicie do jego ceny zawsze doliczać sobie koszty tzw. serwisu pozakupowego, na który składa się m. in. obowiązkowa wymiana niektórych części. Stara szkoła mechaniki pojazdowej uczy, że istnieją pewne żelazne punkty takiego serwisu pozakupowego samochodu używanego, których dla własnego dobra nie wolno nikomu pominąć. Co to za punkty?

Każdy, kto kupił lub zamierza kupić samochód używany – objaśnia Olaf Rudnicki, mechanik z blisko 30-letnim stażem – powinien przygotować się w pierwszej kolejności na wymianę całego zespołu paska rozrządu, z paskiem lub nawet z łańcuchem włącznie. Szczególnie jednak dotyczy to samych pasków, a to z jednego prostego powodu. Pasek rozrządu posiada trwałość ograniczoną nie tylko przez przebieg i stopień zużycia, jak ma to miejsce w przypadku łańcucha, ale również przez czas. Mieszanka gumowa, z której produkowane są paski rozrządu, wraz z upływem czasu traci swoje właściwości, przez co stary pasek może zerwać się w każdej chwili, nawet jeśli pozornie wygląda na niezużyty. A co oznacza zerwany pasek rozrządu przy silnikach niemal już bez wyjątku kolizyjnych, tego nie trzeba już chyba nikomu tłumaczyć. Dlatego serwis pozakupowy zawsze zaczynaj od wymiany paska razem z całym zespołem napędu.

Oprócz rozrządu, stara szkoła mechaniki pojazdowej zaleca również w każdym samochodzie używanym tuż po jego zakupie dokładną kontrolę hamulców i w razie potrzeby wymianę:

Pamiętajcie, że w tym przypadku chodzi nie tylko o koszty naprawy ewentualnej awarii, ale przede wszystkim o bezpieczeństwo Wasze i Waszych bliskich. A to jest zwyczajne bezcenne.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny nowych części samochodowych w naszej ofercie!

Serwis pozakupowy używanego samochodu według „nowej szkoły”. Obowiązkowa wymiana filtrów i płynów eksploatacyjnych

Całkiem często kierowcy, którzy wybrali zakup auta używanego, potykają się na, wydawałoby się, drobnostkach. Przyczyną staje się brak wiedzy lub zwykłe zapomnienie dotyczące z pozoru oczywistych wymian. Dlatego jeszcze przed podpisaniem umowy warto wypisać sobie na oddzielnej kartce wszystko to, co będziecie musieli wymienić zaraz po zakupie. Na liście tej, poza wspomnianymi wyżej rozrządem i hamulcami, znaleźć się muszą obowiązkowo:

  1. Płyny eksploatacyjne – wszystkie, w tym m. in.:
    • płyn hamulcowy
    • olej silnikowy,
    • olej przekładniowy,
    • płyn chłodzący,
    • płyn do spryskiwaczy.
  2. Filtry samochodowe – a wśród nich:
    • filtr oleju
    • filtr paliwa
    • filtr powietrza
    • filtr kabinowy.

Liczenie na to, że wszystkie płyny eksploatacyjne w zakupionym właśnie aucie używanym – tłumaczy Sebastian Szwed, właściciel warsztatu specjalizującego się w samochodowych klasykach i rzadkich modelach – jest nie tyle naiwnością, co zwykłym ryzykanctwem. Nawet bowiem jeśli auto pochodzi z pewnego źródła, nawet jeśli osobiście znacie jego poprzedniego właściciela, nigdy, ale to absolutnie nigdy nie możecie mieć 100% pewności, że nie popełnił on jakiegoś błędu, którego konsekwencje poniesiecie już Wy sami. A mogą to być błędy naprawdę kosztowne, ponieważ niewłaściwie dobrany olej silnikowy może skończyć się remontem jednostki, a przegapienie interwału wymiany płynu hamulcowego stanowi realne zagrożenie dla Waszego życia.

Mając na uwadze rady zaprzyjaźnionych z nami fachowców, powinniście podejść do kwestii serwisu pozakupowego niezwykle poważnie. Wprawdzie nikt nie chce inwestować wiele w samochód kupiony za parę tysięcy, jednak to wcale nie musi być konieczne. Sporządźcie własna listę części do wymiany i poszukajcie nowych na iParts.pl. My zadbamy o resztę.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.