Pompa paliwa – przyczyny awarii i sposoby na ich uniknięcie

, W kategorii Pompa paliwa

Pompa paliwa to jedna z tych części samochodowych, które wyróżniają się dużą trwałością i żywotnością. Jednak nawet najlepszej jakości pompa paliwa może ulec całkowitemu zniszczeniu na skutek nieprawidłowej eksploatacji nie tylko samej pompy, ale i pozostałych elementów układu zasilania paliwem. Jakiego typu awarie zdarzają się pompie paliwa najczęściej? Jak zapewnić jej długie i szczęśliwe życie?

Rodzaje i działanie pomp paliwa

Produkowane współcześnie elektryczne pompy paliwa są urządzeniami o wyjątkowo wręcz niskiej awaryjności i tym samym długiej żywotności. Jeśli traktowane są z odpowiednią troską (w przypadku pomp paliwa chodzi tu bardziej o zapewnienie im właściwego środowiska pracy), potrafią służyć bezproblemowo przez cały czas eksploatacji samochodu. Jeśli jednak zaniedbamy pewne czynności i zlekceważymy wymogi określane zarówno przez producentów, jak i przez niezależnych fachowców, możemy doprowadzić do błyskawicznego uszkodzenia, a nawet całkowitego zniszczenia pompy. I co gorsza, jeśli nie określimy w porę przyczyn pierwszej awarii, prawdopodobnie zniszczymy również kolejną pompę. A wymiana jej nie należy wcale do tanich.

Rolą pompy paliwa jest dostarczanie paliwa pod odpowiednim ciśnieniem ze zbiornika do jednostki napędowej. Wśród stosowanych obecnie rozwiązań, wyróżnia się dwa rodzaje pomp: pompy liniowe oraz pompy wewnątrzzbiornikowe. Znacznie częściej stosuje się pompy umieszczane wewnątrz zbiornika paliwa, ponieważ pompy takie są przede wszystkim dużo cichsze i tym samym zapewniają kierowcy i pasażerom większy komfort jazdy. W przypadku takich pomp, paliwo pełni rolę zarówno bierną (jest transportowane do silnika), jak i czynną. Rolą czynną paliwa jest chłodzenie i smarowanie silnika pompy, dbając o jego prawidłowe i bezawaryjne działanie. Oczywiście wszystko to pod warunkiem, że zadbamy o właściwy stan środowiska pracy pompy, w tym również o jakość i poziom paliwa.

Główne przyczyny awarii pompy paliwa

Istnieje cały szereg możliwych awarii pompy paliwa, jednak najpopularniejsze i najczęściej spotykane dotyczą poziomu i jakości paliwa, czyli w ujęciu ogólnym – środowiska pracy pompy.

Bardzo często zdarza się, że pompa paliwa ulega uszkodzeniu na skutek zanieczyszczenia zbiornika paliwa brudem i rdzą. Drobinki unoszącego się w paliwie brudu i rdzy momentalnie zatykają filtr i nie pomoże nawet jego wymiana. Dopóki nie poprawimy stanu samego zbiornika, problemy z pompą będą pojawiać się raz za razem, w małych odstępach czasu. Postępowanie w takim przypadku zależy w głównej mierze od tego, czy mamy do czynienia z samochodem nowym, czy starym oraz od tego, w jakim stanie znajduje się zbiornik paliwa.

Równie częstą przyczyną awarii pompy jest jazda na tzw. rezerwie, czyli przy niskim poziomie paliwa. Problem ten szczególnie często dotyczy samochodów z instalacją LPG. Ich właściciele z niewiadomych przyczyn dochodzą do wniosku, że wystarczy im zaledwie symboliczna ilość paliwa w baku, służącego jedynie do rozruchu silnika. Zupełnie zapominają o tym, że przy bardzo niskim poziomie paliwa, pompa przestaje być odpowiednio smarowana i chłodzona, zamiast benzyny, zasysa powietrze, co prowadzi do zatarcia lub nawet całkowitego spalenia urządzenia. W tym przypadku wystarczy utrzymywać poziom paliwa na stałym poziomie nie sięgającym poniżej 1/3 pojemności baku (dla bezpieczeństwa powinno to być ok. połowy baku).


Komentarze

zbiornik paliwa
Janek
,
07.05.2019
Odpowiedz
od zawsze mi powtarzano, aby nie jeździć na rezerwie, bo można zapowietrzyć filtr, staram się zawsze tankowac na maxa. Czyszczenie zbiornika nie jest łatwe, dlatego polecam zwracać uwagę na wymianę filtra i jakość paliwa! Nie wlewajcie byle czego!!!

Dodaj swój komentarz