Francuska marka Kleber szczególnie mocno skupia się ostatnio na oponach całorocznych, a zwłaszcza na swojej serii Kleber Quadraxer, która niedawno doczekała się już 3. generacji. Ile warte są te opony? Skąd tak różne opinie kierowców na temat Kleber Quadraxer?

Eksperci branży oponiarskiej wielokrotnie i przy każdej nadarzającej się okazji powtarzają, że kierowcy decydujący się na opony całoroczne powinni sięgać przede wszystkim (jeśli nie wyłącznie) po opony klasy premium. Ten wybór zapewni im jakość i bezpieczeństwo, a także rzeczywistą efektywność w bardzo różnych warunkach atmosferycznych. A przecież istnieją również opony całoroczne klasy nie tylko średniej, ale i budżetowej (najniższej), które całkiem sprawnie radzą sobie i latem, i zimą. Do tej właśnie dość wąskiej grupy zaliczane są opony wielosezonowe z serii Kleber Quadraxer, a więc:

  • Kleber Quadraxer
  • Kleber Quadraxer 2
  • Kleber Quadraxer 3
  • Kleber Quadraxer SUV.

I choć opony te ogólnie cieszą się bardzo dobrą opinią, zdarzają się skrajnie negatywne oceny kierowców, którzy albo sami ich używali, albo mieli okazję zaobserwować, jak bezradne stają się one w starciu z prawdziwą zimą. Czy opinie te są jednak w pełni uzasadnione?

Kleber Quadraxer pierwszej generacji, czyli najbardziej zimowe opony z całej serii Quadraxer

O tym, że pierwszy model opon całorocznych Kleber Quadraxer jest jednocześnie modelem najbardziej zimowym, możem się przekonać po samym tylko spojrzeniu na jego bieżnik. Mamy tu rysunek wykonany według znanego doskonale w branży oponiarskiej pomysłu uwzględniającego podział opony na część odpowiedzialną za:

  • przyczepność na zaśnieżonej nawierzchni – centralne, szerokie żebro opony pocięte gęstą siecią lameli;
  • przyczepność na suchej nawierzchni – mocne, solidne klocki boczne opony z zaledwie zaznaczonymi nacięciami prostymi.

Taka rzeźba bieżnika sprawia, że podczas spokojnej jazdy na wprost cała odpowiedzialność za utrzymanie trakcji spada na środkowe żebro opony, a więc tę jej część, która najlepiej radzi sobie na śniegu. I faktycznie na śniegu opona Kleber Quadraxer radzi sobie dobrze, zachowując też niezłe właściwości jezdne na mokrej nawierzchni. Jej boki biorą na siebie całą odpowiedzialność przede wszystkim na zakrętach, w które to zakręty szczególnie dynamicznie wchodzimy głównie latem, kiedy to drogi są zwykle czyste i suche. Właśnie dlatego boki opony Kleber Quadraxer są jej najbardziej „letnimi” elementami.

Kleber Quadraxer 2, czyli opony całoroczne doskonale radzące sobie na śniegu, ale tylko w określonych okolicznościach

Opona osobowa wielosezonowa KLEBER Quadraxer 2 195/45 R16 84H

Opona osobowa wielosezonowa KLEBER Quadraxer 2 195/45 R16 84H

Druga generacja opon Kleber Quadraxer jest z nami od 2015 roku i przez ten czas udało nam się już poznać ją naprawdę nieźle. Doskonale z pewnością znają ją również polscy kierowcy, dla których zakup taniej, a przy tym naprawdę dobrej opony wielosezonowej był i jest nadal prawdziwą gratką.

Model Kleber Quadraxer 2 cały czas stara się utrzymać opinię opony całorocznej doskonale radzącej sobie ze śniegiem, jednak w tym przypadku mamy już do czynienia z innym, nieco mniej zimowym bieżnikiem. Nadal jest to bieżnik kierunkowy w kształcie litery „V”, ale mocne, środkowe żebro opony uległo sporej zmianie. Celem producenta było zapewne stworzenie opony bardziej uniwersalnej i wygląda na to, że udało mu się to osiągnąć. Opona Kleber Quadraxer 2 bardzo dobrze radzi sobie na mokrej i na suchej nawierzchni (druga generacja plasuje się pod tym względem o klasę wyżej niż generacja pierwsza), zapewniając kierowcom odpowiedni komfort. A jak jest z jazdą po śniegu? Tu opinie użytkowników stają się mocno niejednoznaczne. Dlaczego?

Jedni kierowcy oceniają opony Kleber Quadraxer 2 jako rewelacyjne pod względem przyczepności na śniegu, nie mogąc się wprost nachwalić ich sprawności, zwłaszcza przy zestawieniu ich z dużo gorzej sprawdzającymi się zimą niektórymi oponami całorocznymi klasy premium. Drudzy jednak pokazują przykłady ślizgania się opon wielosezonowych Kleber Quadraxer 2 na zaśnieżonej drodze, braku przyczepności i zakopywania się w pomniejszych zaspach. Problem jednak w tym, że w ocenach tych nikt chyba nigdy nie uwzględnił różnicy wynikającej z wysokości bieżnika. Pamiętajcie, że nawet opona stricte zimowa przy większej ilości śniegu może mieć poważne problemy, jeśli wysokość jej bieżnika spadnie poniżej 4 mm. Zejście poniżej tej wysokości choćby w najlepszej oponie całorocznej może skończyć się utknięciem w zaspie.

Kleber Quadraxer 3, czyli najnowsza odsłona opon wielosezonowych marki Kleber, która mocno stawia na komfort kierowców

Opona osobowa wielosezonowa KLEBER Quadraxer 3 185/65 R15 92 T

Opona osobowa wielosezonowa KLEBER Quadraxer 3 185/65 R15 92 T

Trzecia generacja serii Kleber Quadraxer to ciekawy przykład rozwoju i przemian, jakie na przestrzeni ostatniej dekady przeszły opony całoroczne. Bieżnik mamy tu nadal kierunkowy i nadal jest to tzw. „choinka”, jednak producent odszedł już od wyraźnego podziału opony na część „zimową” i „letnią”, stawiając przede wszystkim na jakość mieszanki gumowej. W ten sposób otrzymaliśmy model o nieco letnim bieżniku i zdecydowanie zimowej, stosunkowo miękkiej mieszance. Co więcej, Kleber Quadraxer 3 to opona nie tylko wszechstronna, ale i bardzo komfortowa. Od razu widać, że jej przeznaczeniem jest jazda miejska lub tzw. turystyczna, nie zaś dynamiczna jazda wyczynowa. Potwierdzają to m.in. bardzo miękkie (jak na współczesne standardy) ścianki boczne, doskonale pochłaniające drgania i zapewniające kierowcy wygodną podróż nawet na bardzo długich odcinka. Pamiętajcie jednak, że tak miękkie, komfortowe opony oznaczają niski poziom reaktywności, a to przekłada się na konieczność ograniczenia wszelkiego ryzyka na drodze. Mając na kołach model Kleber Quadraxer 3, zapomnijcie o ostrym wchodzeniu w zakręty i szalonych rajdach nawet po pustych drogach – te opony po prostu nie są do tego.

Inne modele opon Kleber:

Kleber Krisalp HP3