Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Opony Run Flat - co to jest?

Opony typu Run Flat to owoc pogoni rynku motoryzacyjnego za oponami, które pozwalałyby na kontynuowanie jazdy mimo utraty ciśnienia. Jako pierwsza, już w 1987 roku, Run Flaty zaproponowała firma Bridgestone. Na czym polega sekret opon tego typu? Na ile opłacalne jest ich stosowanie?

Opony Run Flat - co to jest?

Run Flat to opona samochodowa, która po przebiciu pozwala nadal jechać samochodem i to ze znacznymi prędkościami. Opony samochodowe Run Flat nie są narażone na tzw. wystrzał i dzięki nim, kierowca nie musi wozić w bagażniku koła zapasowego. Takie opony znalazły całkiem spore grono fanów – to w końcu bardzo wygodna i praktyczna opcja. Run Flaty, dla niektórych, to jednak przekleństwo. Dlaczego?

Jak działa opona Run Flat?

Zacznijmy od wyjaśnienia zasady działania opon typu Run Flat. System Run Flat to zdecydowanie najbardziej wymagający ale także najbardziej skuteczny z dotychczas systemów zamiennika dla koła zapasowego. Opony w tej technologii to tzw. opony, które zostały wyposażone w system wzmocnionych ścian. Kiedy opona zostanie przebita i ucieka z niej powietrze boki opony będą się stopniowo załamywać i robić się płaskie.

Run Flat to teoretycznie nic innego jak wzmocnienie struktury bocznej opony. Dzięki takiemu wzmocnieniu nawet przy całkowitej utracie powietrza opona samochodowa jest w stanie wytrzymać obciążenie auta. Oprócz utrzymania samochodu specjalnie wzmocnienia będą także zapobiegać przegrzewaniu się opon na skutek zwiększonego tarcia . Niestety niesie to ze sobą szereg konsekwencji.

Jakie są wady opon Run Flat?

Niestety, ale opony Run Flat przede wszystkim należy uznać za stosunkowo twarde. Nie trudno się domyślić, że zmniejszy to w dosyć dużym stopniu komfort jazdy samochodem. Duży mankament stanowi także fakt, że ciężar takich opon jest około 20 proc. większy niż ich standardowych odpowiedników. Przekłada się to m.in. na większe zużycie paliwa i zaniżone osiągi. Za wadę należy uznać także to, że producenci nie zalecają naprawy uszkodzonego Run Flata, który po przejechaniu bez powietrza około 80 km nadaje się zwykle do wyrzucenia.

Ponadto miejmy na uwadze, że taka technologia jest zwykle stosowana przez producentów tylko topowych modeli, których cechy charakterystyczne to niski profil i duża szerokość. Dlatego z reguły opony Run Flat dedykuje się samochodom klasy premium, których moc jest większa niż standardowych modeli.

Ile kosztują Run Flaty?

Opony typu Run Flat kupimy około 40 proc. drożej niż standardowe opony samochodowe. Niestety, ale cena zwykle odrzuca więc większość zainteresowanych. Zanim zdecydujemy się na zakup opon Run Flat pamiętajmy także, że niektóre modele tych opon będą wymagały dodatkowych inwestycji w postaci specjalnej felgi.

Oznaczenia Opon Run flat

Na rynku można spotkać z różnym oznaczeniem opon z technologią Run Flat.

Producenci używają skrótów:

  • ROF (RunOnFlat)
  • RFT (Run flat tyre)
  • RSC (Run-flat System Component)
Opony w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Opony pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Opony
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
2 komentarze
W pancernych limuzynach już mają takie
myślę, że to może byc ciekawa opcja w przyszłości

Powiązane artykuły

Opony samochodowe z kolcami. Jak działają, gdzie są dozwolone i czy warto je wybrać?

Opony samochodowe z kolcami. Jak działają, gdzie są dozwolone i czy warto je wybrać?

Mijająca zima okazała się dla kierowców wyjątkowo łaskawa, ale kolejna już wcale taka być nie musi. Gdy przyjdą naprawdę niskie temperatury i duże opady śniegu, asfalt zamieni się w lodową rynnę, a do nas wrócą kierowcy z pytaniami o opony z kolcami. Czy jest to dobre rozwiązanie? Czy można na nich jeździć, a jeśli tak, czy warto się w nie zaopatrzyć? Na te właśnie pytania już teraz zamierzamy Wam odpowiedzieć.

czytaj więcej >
Czym jest profil opony? Jaki wybrać do swojego auta?

Czym jest profil opony? Jaki profil wybrać do swojego auta i czym warto się kierować przy tym wyborze?

Choć kojarzony jest głównie z estetyką auta i jego tuningiem wizualnym, w rzeczywistości profil opony to jeden z kluczowych parametrów wpływających na komfort jazdy, bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, a także na wydajność i trwałość samego pojazdu. Czy Wasz ulubiony profil opony w każdym z tych aspektów jest dla Was odpowiedni? Czym faktycznie jest ten profil, jakie są jego rodzaje i jak należy je dopasowywać do potrzeb swoich i swojego pojazdu?

czytaj więcej >
TOP 10 najczęściej powtarzanych mitów na temat opon zimowych. Co koniecznie powinniście wiedzieć o zimówkach?

TOP 10 najczęściej powtarzanych mitów na temat opon zimowych. Co koniecznie powinniście wiedzieć o zimówkach?

Środek zimy to najlepszy moment na rozmowę o oponach zimowych. W końcu to zimą najmocniej odczuwamy ich znaczenie. I choć wielu kierowców ma sporą praktykę w jeździe na oponach zimowych, wciąż żywe są wśród nas mity mogące na tę praktykę bardzo niekorzystnie wpłynąć. Co to za mity? Jakie to nieprawdziwe informacje na temat opon zimowych krążą w społeczności polskich kierowców?

czytaj więcej >
Jak odróżnić opony zimowe od letnich? Sprawdź nasz poradnik

Jak odróżnić opony zimowe od letnich? Po czym można rozpoznać, z jaką oponą macie do czynienia?

Rozróżnienie kategorii opon to coś, z czym doświadczeni kierowcy nie powinni mieć żadnych problemów. W przypadku początkujący lub zwyczajnie nie zwracających większej uwagi na kwestie techniczne może być z tym różnie. Dotyczy to zwłaszcza tych, którzy kupują opony „po staremu”, czyli nie przez internet – na iParts.pl, ale stacjonarnie. Jak ktoś taki może wówczas sam rozpoznać, jaką oponę właśnie ogląda? Co różni opony letnie od zimowych?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze