Czy można dostać mandat za brak opon zimowych? Z jakimi konsekwencjami muszą się liczyć kierowcy jeżdżący zimą na oponach letnich?
Za oknem zima, a na drogach śnieg, błoto, czasem i lód. Wszystko to razem oznacza, że opony zimowe powinny być już w powszechnym użyciu. A co, jeśli nie są? Czy kierowcę, który do tej pory nie wymienił opon letnich na zimowe czekają konsekwencje inne niż te wynikające wprost z warunków na drodze? Czy policja w Polsce może dać nam mandat za brak opon zimowych? Jakie inne konsekwencje prawne lub okołoprawne mogą wynikać z ich braku?

Najważniejsze informacje W Polsce nie istnieje obowiązek stosowania opon zimowych, ale ich brak nadal może skutkować mandatem. Policja może ukarać nim kierowcę, a nawet zatrzymać dowód rejestracyjny. Brak opon zimowych może również wpływać na decyzje ubezpieczyciela, jeśli ten stwierdzi niedostosowanie opon do warunków na drodze. Używanie zimówek to nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale także oszczędności, ponieważ zimą minimalizują one ryzyko wypadków i przedłużają żywotność opon letnich. |
Obowiązek stosowania opon zimowych w Polsce. Czy kierowcom zimującym na letnich oponach grożą w naszym kraju mandaty?
Zacznijmy od podstaw, czyli od polskiego prawa. Z tego to prawa wynika jasno, że w Polsce nie ma obowiązku używania opon zimowych – nie ma przepisu, który wprost nakazuje ich stosowanie w ogóle lub w określonym sezonie. A co jest? Przede wszystkim są ogólne wymaganie dotyczące stanu technicznego pojazdu, obejmujące również i jego ogumienie. Wiemy więc, że minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm, co i tak dla wielu jest wymogiem wyjątkowo liberalnym. W końcu na śliskiej nawierzchni takie opony nie zrobią wiele. Eksperci i producenci opon zimowych zalecają co najmniej 4 mm – jest to wymóg skuteczności, bez którego opona nie będzie mogła „wgryzać się” w śnieg i błoto.
Inaczej wygląda to w wielu europejskich krajach, takich jak Niemcy, Austria czy Czechy. Tam zimówki są obowiązkowe w określonych miesiącach, miejscach lub przy określonych warunkach pogodowych. W Polsce takie przepisy są ciągle przedmiotem dyskusji i nadal nie wiadomo, co z tych dyskusji wyniknie.
I jeszcze jedno – to, że w Polsce nie ma przepisu wprost nakazującego używanie opon zimowych, nie oznacza wcale, że ich brak nie może skończyć się dla nas mandatem. Nie może być to jednak mandat wynikający wprost, jedynie i bezpośrednio z ich braku.
W jakich sytuacjach Policja może wystawić mandat za brak opon zimowych? Kiedy może nas czekać za to kara?
Policja nie wystawi nam mandatu za brak opon zimowych jako takich, ale brak odpowiedniego ogumienia może być podstawą do ukarania za „zły stan techniczny pojazdu”. Wyobraźmy sobie sytuację, w której kierowca, jadąc na letnich oponach w warunkach zimowych, wpada w poślizg i doprowadza do kolizji. W takiej sytuacji Policja bez żadnego naciągania czy nadwyrężania przepisów ma podstawy by uznać, że to właśnie niewłaściwe ogumienie stanowiło bezpośrednią przyczynę zdarzenia lub przynajmniej znacząco się do niego przyczyniło. W takim przypadku kierowcę czeka:
- mandat za zły stan techniczny w wysokości nawet 500 zł,
- groźba utraty dowodu rejestracyjnego pojazdu.
Pamiętajcie również, że minimalna głębokość bieżnika to nie wszystko, na co policja będzie zwracała uwagę. Jeśli Wasze opony mają widoczne pęknięcia, wybrzuszenia lub są zbyt zużyte, każdy oglądający je policjant również może odpowiednio zareagować.
Więcej na ten temat znajdziecie w poradniku „Stopień zużycia opon zimowych. Jak sprawdzić, czy przyszedł już czas na kupno nowych zimówek?
Opony zimowe a ubezpieczenie. W jaki sposób ich brak może wpłynąć na OC i AC?
A co z wpływem zimówek na ubezpieczenie? Tutaj sprawa robi się jeszcze ciekawsza. Okazuje się bowiem, że brak opon zimowych potrafi wpływać na decyzję ubezpieczyciela w przypadku wypadku lub kolizji. Choć polskie prawo nie nakłada obowiązku stosowania zimówek, firmy ubezpieczeniowe mogą wymagać od kierowców, by ubezpieczony przez nich pojazd był odpowiednio przygotowany do sezonu. W praktyce oznacza to, że jeśli dochodzenie wykaże, iż wpływ na powstanie szkody miały opony niedostosowane do warunków na drodze (a wszystkie opony letnie będą zimą do tych warunków niedostosowane), ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania z AC lub zmniejszyć jego wysokość.
W przypadku OC sytuacja wygląda nieco inaczej – poszkodowany otrzyma, co prawda, należne mu odszkodowanie, ale ubezpieczyciel może dochodzić regresu, czyli zwrotu wypłaconych pieniędzy, od sprawcy wypadku. Dlatego brak zimówek może okazać się nie tylko niezwykle niebezpieczny, ale też zwyczajnie bardzo kosztowny.
Po więcej informacji zapraszamy do artykułu „Stłuczka lub wypadek zimą na letnich oponach? Sprawdźcie, jakie czekają Was problemy z wypłatą odszkodowania”
Czy warto stosować opony zimowe, nawet jeśli nie są one obowiązkowe? Co mówi na ten temat doświadczenie tysięcy kierowców?
W przypadku opon zimowych i ich używania zimą nie chodzi wcale o przepisy, ale o zwykły, zdrowy rozsądek i nasze wspólne bezpieczeństwo. Opony zimowe zapewniają nam w sezonie zimowym:
- krótszą drogę hamowania,
- lepszą przyczepność,
- większą kontrolę nad pojazdem w trudnych warunkach.
A co z kosztami? Czy jazda na oponach zimowych jest ekonomicznie uzasadniona? W dłuższej perspektywie stosowanie zimówek wydłuża żywotność opon letnich opon i chroni nas przed wydatkami wynikłymi ze wszystkiego, o czym było wyżej powiedziane. No i pamiętajmy, że naprawa auta po wypadku to nie tylko wydatek, ale też nieraz sporo nerwów oraz straconego czasu. A czas, jak wiadomo, to pieniądz!
FAQ
Czy ubezpieczyciel może zmusić kierowcę do używania opon zimowych?
Bezpośrednio nie, ale w przypadku umowy AC mogą znaleźć się zapisy wymagające odpowiedniego przygotowania pojazdu do warunków zimowych. Jeśli niewłaściwe ogumienie wpłynie na powstanie szkody, ubezpieczyciel może zmniejszyć odszkodowanie lub odmówić jego wypłaty.
Czy w Polsce planowany jest obowiązek używania opon zimowych w przyszłości?
Dyskusje na ten temat pojawiają się regularnie, jednak obecnie wciąż brak jakichkolwiek konkretnych planów wprowadzenia takich przepisów. Cały czas jednak przykłady krajów europejskich z istniejącym już obowiązkiem używania zimówek, takich jak Niemcy czy Czechy, inspirują wszystkich popierających podobne rozwiązanie.
Czy opony całoroczne mogą być używane zamiast opon zimowych?
Tak, jeśli tylko posiadają oznaczenie „3PMSF” (trzy szczyty górskie z płatkiem śniegu). Takie opony są homologowane do warunków zimowych, jednak w ekstremalnych sytuacjach nadal mogą okazać się niewystarczająco skuteczne. Stąd na północy Europy tak chętnie używa się tzw. arktycznych zimówek, które doskonale radzą sobie z najostrzejszymi zimami.