Wymiana wycieraczek czy filtra kabinowego to drobiazg. Koszt ich zakupu nie powinien być problemem dla żadnego kierowcy. Są jednak i takie części, których cena naprawdę może przerazić. Które to elementy auta i skąd biorą się ich ceny?

Standardowe koszty utrzymania samochodu osobowego nie są, a przynajmniej nie powinny być wysokie. Ceny przeglądów czy podstawowych wymian w skali roku nie mogą nigdy osiągać wartości mogących sprawić, że kierowcy zaczną przesiadać się do tramwajów, autobusów czy rowerów. Istnieją jednak awarie potrafiące bardzo mocno zawyżyć te właśnie koszty i sprawić, że właściciel auta po podobnej usterce zacznie się poważnie zastanawiać nad sensownością posiadania własnego samochodu. Musicie jednak pamiętać, że tak kosztowne awarie, wymagające zakupu tych naprawdę drogich części lub podzespołów, nie są wcale zjawiskiem tak częstym, jak niektórzy to opisują. Wymiany wymagające wydania sum od kilku tysięcy w górę zdarzają się sporadycznie. Niektórzy kierowcy nigdy się z nimi nie zetkną. Ci zaś, którzy się zetkną, zwykle będą już doskonale wiedzieć, czego unikać i o czym pamiętać. Co to za wymiany? Co wpływa na cenę części samochodowych w ogóle, a tych najdroższych w szczególe?

Najdroższe części samochodowe, których wymiana „zaboli” każdego kierowcę

Wyliczenie najdroższych, najbardziej kosztownych części samochodowych, nie stanowi problemu dla żadnego kierowcy z przeciętnym stażem i doświadczeniem. Bez klasyfikowania tychże części ze względu na rodzaj napędu, takim oczywistym TOP 3 naszego zestawienia będą:

  1. Turbosprężarka – z turbodoładowaniem mamy do czynienia w coraz większej ilości aut, dlatego coraz częściej należy liczyć się z możliwością jej awarii. Jeśli awaria będzie na tyle poważna, że jedyną szansą pozostaje wymiana turbosprężarki na nową, należy spodziewać się naprawdę sporego rachunku za całą tę operację. Koszt nowej turbosprężarki może być wysoki, bardzo wysoki lub naprawdę bardzo wysoki. Za „turbo” do Nissana Pathfindera zapłacicie ok. 4 tys. złotych, za tę samą część do Land Cruisera ok. 11 tys.
  2. Koło zamachowe dwumasowe – groźna „dwumasa” nieodmiennie zajmuje czołowe miejsca na liście najdroższych części samochodowych. Co ciekawe, w odróżnieniu od turbosprężarek, ceny kół dwumasowych cechują się znacznie mniejszym rozrzutem. Może to wynikać chociażby stąd, iż nie są one (jak turbosprężarki), montowane w liczbie 2 czy nawet 3. Nadal jednak za wymianę zamachowego koła dwumasowego może Wam przyjść zapłacić ok. 4-5 tys. zł (bez robocizny). A to jest już niemały wydatek.
  3. Wtryskiwacze układu Common Rail – niejeden z Was zapewne słyszał o tym, że o wtryskiwacze należy dbać. Krótki rzut oka na ceny nowych wtryskiwaczy do układu Commor Rail wystarczy, aby zrozumieć, skąd biorą się takie opinie. Zakup nowych wtryskiwaczy to wprawdzie dużo niższa półka cenowa, niż wymieniane wyżej turbosprężarki czy „dwumasy”, jednak nadal należy być gotowym na wydatek rzędu 1600 zł (Mitsubishi ASX 1.8 DI-D) czy nawet sporo ponad 2 tysięcy (Mazda 6 2.0 CD-MZR).

Wśród części samochodowych mamy też, rzecz jasna, kilka naprawdę ekstremalnych przypadków. Niektóre z nich przekraczają swoją wartością cenę nowego samochodu i konieczność ich wymiany może oznaczać prawdziwą finansową katastrofę dla właściciela auta. Co to za części?

Jedną z absolutnie najdroższych części do samochodów produkowanych seryjnie jest moduł inwertera z Mercedesa S-400 Hybrid (pierwsza seryjnie produkowana hybryda marki Mercedes). Cena za ten moduł to obecnie ponad 64 tys. zł. Na domiar złego jest to część bardzo trudno dostępna, więc awaria tego modułu to naprawdę nic dobrego. W podobnym przedziale cenowym znaleźć można również części zamienne do niektórych modeli aut elektrycznych. Popularne „elektryki” odznaczają się, co prawda, niższą ceną dla większości części (niższą względem aut z silnikami spalinowymi), jednak zasada ta nie dotyczy akumulatorów. Przykład? Szerokim echem odbił się przypadek amerykańskiego kierowcy, któremu tamtejszy warsztat wystawił fakturę za wymianę baterii do Tesli Model 3 na kwotę 16,5 tys. dolarów, z czego sam zestaw akumulatorów kosztował 13,5 tys. Jak obliczyli to nasi polscy eksperci, to mniej więcej tyle, ile może kosztować nowa Dacia Spring, gdy trafi w końcu na nasz rynek.

Z czego wynika cena części samochodowych? Gdzie najlepiej je kupować?

Cena części samochodowych nigdy nie jest dziełem przypadku. Za to, co widzicie na swoich rachunkach, odpowiada przede wszystkim polityka producenta auta, następnie sam producent części, a na końcu dostawca. Części zamawiane przez producenta na pierwszy montaż kupowane są przez fabryki niemalże po kosztach. Prawdziwy dochód producentom części przynosi dopiero rynek wtórny. Na samym rynku wtórnym sporo zależy jednak już od dostawcy. Nie jest prawdą, że najniższe ceny oferują hurtownie. Najwięksi dostawcy części zamiennych, jak właśnie iParts.pl, są w stanie zapewnić swoim odbiorcom ceny niższe nawet o 40% od tych, jakie sugeruje producent. Z rabatami odkupują je także od samych hurtowni. Właśnie dlatego to w takich sklepach jak nasz warto robić zakupy. Zarówno tych najtańszych, jak i tych najdroższych części samochodowych.