Jaki wpływ na silnik ma jazda na rezerwie?

, W kategorii Układ Zasilania Paliwem
    

Regularna jazda samochodem, w którym znajduje się niewielka ilość paliwa może mieć negatywny wpływ na poszczególne części samochodowe, w tym głównie na pompę paliwa. Jakie skutki niesie za sobą notoryczna jazda na tzw. „rezerwie”?

Zakup samochodu wiąże się z licznymi wydatkami eksploatacyjnymi, w których główną rolę odgrywa paliwo. Niezależnie od tego, czy nasze auto napędzane jest za pośrednictwem benzyny bezołowiowej, oleju napędowego, czy też gazu, użytkowanie pojazdu wymaga od kierowców systematycznego tankowania paliwa na stacjach benzynowych. Niestety, paliwo w naszym kraju nie należy do najtańszych, przez co nie każdy kierowca może pozwolić sobie na zalanie zbiornika samochodu do pełna. Wiele osób preferuje częstsze tankowania, ale za niższe kwoty, co w niektórych przypadkach może negatywnie przełożyć się na stan niektórych części układu zasilania paliwem, w tym przede wszystkim pompy paliwowej. 

Jaki wpływ na silnik ma jazda na rezerwie?
Jaki dystans można przejechać na rezerwie?

Jeszcze kilkanaście lat temu wśród kierowców panowało powszechne przekonanie, że tuż po zapaleniu kontrolki oznaczającej niewielką ilość paliwa w zbiorniku można było pokonać jeszcze dystans z rzędu od 80 do 100 km. W wielu przypadkach, twierdzenie to znajdowało odzwierciedlenie w rzeczywistości, jednak w zależności od wielkości samochodu, jego spalania oraz decyzji samego producenta, wartość rezerwy była zróżnicowana. Najczęściej, zapalona kontrolka rezerwy oznacza, iż w zbiorniku zostało około 10% pojemności całego baku, czyli w zależności od jego rozmiaru ok. 5-8 litrów. Dystans, jaki uda nam się pokonać przy wykorzystaniu tylu litrów paliwa jest uzależniony od wielu czynników, wśród których z pewnością znajduje się sama pojemność oraz moc silnika, co przekłada się na spalanie pojazdu oraz rodzaj eksploatacji samochodu – auto użytkowane w mieście zużyje więcej paliwa, niż samochód wykorzystywany do pokonywania dłuższych tras, na niezatłoczonych ulicach. 

Dlaczego pompa paliwa może ulec awarii?

Jazda samochodem z niewielką ilością paliwa w zbiorniku może doprowadzić do przegrzania się pompy paliwa. Dzieje się tak, gdyż paliwo transportowane do układu wtryskowego stanowi czynnik chłodzący dla pompy. Paliwo odbiera ciepło wygenerowane przez pompę paliwa, co pozwala uniknąć jej przegrzania oraz zatarcia. Z tego względu, niezwykle istotne jest, aby w zbiorniku znajdowała się odpowiednia ilość paliwa do prawidłowej pracy pompy. Jazda na tzw. „oparach” w baku może sprawić, że pompa nie będzie posiadała wystarczającej ilości paliwa, przez co zamiast paliwa pompa zassie powietrze, co również podnosi ryzyko awarii tej części.

Niewielka ilość paliwa w zbiorniku może być także jednym z powodów dla powstawania wody w baku. Jest to spowodowane zwiększoną ilością powietrza w zbiorniku, a co za tym idzie także zwiększoną powierzchnią ścianek, na których może osadzać się woda. Pamiętajmy, że teoretycznie śladowe ilości wody w zbiorniku nie powinny mieć negatywnego wpływu na pracę silnika, jednak w przypadku niewielkiej ilości paliwa w baku, proporcje te ulegają zmianie (więcej wody w stosunku do paliwa), co może doprowadzić nawet do unieruchomienia pojazdu (w wyniku np. zamarzniętej wody w filtrze powietrza).


    

Komentarze

Jazda na oparach
Adam
,
20.06.2017
Odpowiedz
Raz już przetarłem pompę paliwa i od tego czasu staram się nie jeździć na rezerwie. Zazwyczaj gdy strzałka mi zejdzie do 1/4 jadę na stacje zatankować do pełna. Czasem zdarza mi się dojść do rezerwy ale wtedy jadę do sprawdzonej stacji benzynowej.
paliwo w dieslu
Andrew
,
31.01.2017
Odpowiedz
Bardzo dobry artykuł. Wszystko się zgadza. Sam jeżdżę dieslem i zawsze jak tylko zapali mi się kontrolka to odrazu jadę na pierwszą lepszą stację benzynową w celu natankowania auta. Szczególnie diesle nie lubią jazdy na rezerwie.
kontrolka rezerwy
Wiesiek
,
22.08.2016
Odpowiedz
Czasem może tak być, że zapali nam się kontrolka od rezerwy, bo to normalna sprawa. Tylko, żeby nie stało się to rutyną, bo długo tak nie pojeździmy.
zatarta pompa
Leon
,
05.08.2016
Odpowiedz
Idealny poradnik dla młodych kierowców. Poprzedni właściciel mojego auta często jeździł na rezerwie. Tłumaczył to tym, że ma gaz, a benzyna mu nie potrzebna. Ale to nie prawda, jeździł tak, aż do moment, gdy zatarł pompę. Pamiętajmy, aby mieć chociaż 1/4 paliwa :)
Sama prawda
Patryk
,
31.03.2016
Odpowiedz
W tym artykule jest dużo prawdy, ludzie unikajcie jazdy na rezerwie bo to nic zdrowego dla silnika - szczególnie diesla.
Jak najmniej
Wacek
,
30.03.2016
Odpowiedz
Oby jak najmniej jeździć na rezerwie, wszystko zostało wyjaśnione w powyższym tekście, ja osobiście staram się nie dopuszczać do zaświecenia się kontrolki rezerwy.
Alternatywa
Krzysiek
,
20.03.2016
Odpowiedz
Pełny bak to o jakieś 60 kg większa masa pojazdu a za tym większe obciążenie zawieszenia, dłuższa droga hamowania, większe zużycie paliwa. Można na to spojrzeć i od tej strony.
Diesle
Grzesiek
,
03.03.2016
Odpowiedz
Diesle bardzo nie lubią jazdy na rezerwie, mój znajomy praktycznie zawsze miał zapaloną lampkę rezerwy i efekt...? wtryskiwacze do wymiany.
cikawostka
tester
,
03.11.2015
Odpowiedz
Skoro producenci nei przewidzieli takiej opcji to wydaje mi sie ze Wasze auta na uralu były skladane . To nie są samochody typu nascar ,które spalaja 60l/h I pompy sie przegrzewaja . Owszem syf sie zbiera w zbiorniku ,ale własnie regularne jazdy od rezerwy do rezerwy pozbywaja sie syfu ze zbiornika I auto nie zamula ,bo pomiedzy tankowaniami "przeczyszcza sie uklad .Jak zalewasz czały bak to czyszczenie nastepuje całego zbiornika
rezerwa
Jan
,
22.06.2015
Odpowiedz
Jazda na rezerwie może doprowadzić do poważnych konsekwencji. Za mało paliwa to zwiększona ilość powietrza w zbiorniku. W wyniku gdy więcej jest wody niż paliwa w baku - można nie odpalić pojazdu.

Dodaj swój komentarz