Często największą trudność podczas usuwania awarii w samochodzie jest zdiagnozowanie i zlokalizowanie jej przyczyn. Tak dzieje się m. in. w przypadku nierównej pracy silnika na niskich obrotach. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być bardzo wiele, na szczęście niektóre z nich jesteśmy w stanie wykryć typowo domowymi metodami, bez konieczności korzystania z pomocy profesjonalnego warsztatu.

Możliwe przyczyny nierównej pracy silnika

W przypadku pojawienia się awarii pod postacią nierównej pracy silnika na wolnych obrotach, diagnoza przyczyn takiego stanu rzeczy naprawdę nie jest łatwa. Podejrzanych jest tu bardzo wiele części i podzespołów, poczynając od elektroniki – w tym m. in. przepływomierz, czujnik położenia przepustnicy, czujnik ciśnienia – aż po zwykłe zużycie jednostki napędowej. Oddając do warsztatu samochód z podobną awarią, musimy liczyć się z tym, że przeprowadzona zostanie pełna diagnostyka, co jest nie tylko dość kosztowne, ale i czasochłonne. Wprawdzie użycie profesjonalnych narzędzi diagnostycznych powinno bezbłędnie wykryć przyczyny usterki, jednak w przypadku jednego problemu, taki sam efekt możemy osiągnąć również zupełnie samodzielnie, przy użyciu znanych doskonale, domowych metod. Chodzi tu o nieszczelność układu dolotowego, która będzie dawała identyczne z opisanymi objawy. Jak możemy sami przeprowadzić odpowiednią diagnostykę?

Diagnostyka z użyciem środka łatwopalnego

Układ dolotowy każdej jednostki napędowej musi być układem całkowicie szczelnym. Przepływające przez niego powietrze mierzone jest za pomocą przepływomierza oraz czujnika ciśnienia. Ewentualna nieszczelność sprawia, że do układu dostaje się dodatkowa ilość powietrza, co sprawia, że wartości podawane przez oba czujniki nie zgadzają się z wartościami przewidzianymi przez ustawienia komputera. W efekcie silnik pracuje nierówno.

Najczęściej stosowaną, domową metodą wykrycia nieszczelności w układzie dolotowym, jest użycie środka łatwopalnego w sprayu. Środkiem tym może być np. preparat do czyszczenia tarcz hamulcowych lub specjalny nabłyszczacz do kokpitów. Jak z jego pomocą wykryć nieszczelność układu dolotowego? Zaczynamy od uruchomienia silnika, podniesienia maski, a następnie rozpylenia wybranego środka nad poszczególnymi elementami układu dolotowego. Rozpylając preparat, musimy zwrócić pilną uwagę na pracę jednostki napędowej. Jeśli usłyszymy, że pracujący nierówno na wolnych obrotach silnik nagle zaczyna wyrównywać pracę i podnosić obroty, to znak, że do układu dolotowego dostał się nasz środek. Jeśli silnik nie reaguje, to prawdopodobnie albo nie ma nieszczelności w dolocie, albo jest ona umiejscowiona tak, że metoda ta nie jest w staniej jej wykazać.

Metoda z użyciem dymu

Brak rekcji silnika na środek łatwopalny nie przesądza o tym, że układ dolotowy jest całkowicie szczelny. Jeśli bowiem nieszczelność znajduje się przed przepustnicą, opisana wyżej metoda nie przyniesie spodziewanych efektów. Jak temu zaradzić?

Drugim, domowym sposobem wykrycia nieszczelności w układzie dolotowym jest zastosowanie zwykłego dymu. Oczywiście nie wolno nam używać otwartych źródeł ognia nad komorą silnika, zwłaszcza jeśli przed momentem spryskaliśmy jej wnętrze środkiem łatwopalnym. Możemy jednak użyć dość nieoczywistych, jednak całkowicie w tym przypadku bezpiecznych e-papierosów. Wystarczy odłączyć filtr powietrza i zaślepić końcówkę przepływomierza, a następnie do króćca rurki biegnącej do serwa podpiąć zwykły, gumowy wąż. Dym wprowadzony do układu za pośrednictwem tego gumowego węża, rozejdzie się po całym dolocie, ujawniając najdrobniejsze nawet nieszczelności. Dla lepszego zorientowania się w tym, z której części układu wydostaje się dym, najlepiej pomóc sobie niewielką latarką.