Wokół usuwania nagaru z silnika za pomocą płukanek narosło sporo nie mających żadnych podstaw mitów. Mimo to ciągle istnieją i zniechęcają kolejnych kierowców do sięgnięcia po te preparaty. A może jednak w jest w tych mitach nieco prawdy i usuwanie nagaru z silnika może skończyć się źle?

Nagar występujący w silniku to nic innego, jak osad o różnym stanie skupienia – może być to mokra maź lub twardy, zbity nagar – który wytrąca się głównie w trakcie procesu spalania oleju silnikowego, ale też samego paliwa (zwłaszcza diesla). Nagar ten następnie osadza się w silniku wszędzie tam, gdzie tylko jest się w stanie utrzymać, szczególnie chętnie we wszelkiego rodzaju szczelinach i „uchyłkach”, z których nie jest natychmiast wypłukiwany przez olej lub przedmuchiwany przez spaliny. Z czasem nagar ten może zacząć stanowić niemały problem, stąd też różne próby usunięcia go za pomocą tzw. płukanek do silników, czyli preparatów rozpuszczających nagar i łączących go z olejem silnikowym. Czy stosowanie tych płukanek jest jednak bezpieczne? Jak należy ich używać i jakich efektów możecie się dzięki nim spodziewać?

W jaki sposób możecie samodzielnie usunąć nagar z wnętrza silnika? Czego możecie użyć do oczyszczenia jednostki?

Teoretycznie do wypłukaniu nagaru z silnika możecie użyć nawet mieszanki nafty z benzyną ekstrakcyjną. Właściwości tych dwóch płynów są prawie takie same, jak profesjonalnych płukanek. Z tym, że „prawie” potrafi zrobić w tym przypadku naprawdę sporą różnicę. Stosowanie chałupniczych metod i zalewanie silnika naftą może się powieść i może nawet nie skończyć się żadnymi przykrymi konsekwencjami. Po co jednak ryzykować, skoro za jedno opakowanie najtańszej płukanki (np. Mannol Motor Flush) zapłacicie ledwie parę złotych więcej, niż za naftę? Tym bardziej nie ma to sensu, jeśli chcecie osiągnąć efekt więcej niż podstawowy i naprawdę zależy Wam na stanie Waszego silnika. Fakt, że wypadałoby wówczas sięgnąć do górnej półki i zdjąć z niej np.:

jednak cena dobrej klasy preparatów zawsze odpowiadać będzie zapewnianej przez nie jakości. Poza tym płukanek do silnika nie używa się przecież co miesiąc. A kiedy używać się ich powinno?

Kiedy powinniście używać płukanek do usuwania nagaru z silnika? Jak powinno się je stosować?

Płukanek do silnika zawsze używajcie zgodnie z zaleceniami producenta. Wprawdzie aptekarska dokładność przy odmierzaniu proporcji (ile płukanki na ile oleju) nie jest wymagana, ale też nie możecie przesadzać z kolei w drugą stronę.

A kiedy warto stosować płukanki? Eksperci na ogół wymieniają 3 sytuacje, kiedy doraźne użycie płukanek jest co najmniej wskazane. Sytuacjami tymi są:

  1. Kupno samochodu używanego – przepłukujecie silnik zaraz po tym, jak auto trafia w Wasze ręce
  2. Zmieniacie rodzaj stosowanych olejów – np. do tej pory używaliście 15W40, a teraz chcecie, zgodnie z zaleceniami producenta auta, przejść na 5W40
  3. W silniku pojawiły się nagle dziwne, niezidentyfikowane odgłosy – czasem wystarczy jedno solidne przepłukanie, aby motor zaczął pracować znów właściwie.

Oczywiście, płukanki do silnika możecie również używać profilaktycznie, co jakiś czas i to bez obawy, że jej stosowanie przyniesie jakiekolwiek zagrożenie dla jednostki napędowej. Dlaczego?

Czy używanie płukanek do silnika może przynieść jakiekolwiek działania niepożądane? Skąd biorą się różne mity na ten temat?

Twierdzenie, że płukanka jest w stanie rozszczelnić silnik, pozbawiona jest podstaw i sensu. Przede wszystkim dlatego, że nagar nie jest żadnym uszczelniaczem dla zużytych silników. Jest to zawsze ciało obce, które wpływa negatywnie na pracę jednostki napędowej. Zawsze i nie ma od tej zasady żadnych wyjątków. Po drugie, płukanka ma za zadanie przywrócić silnik – przynajmniej pod względem jego czystości – do stanu jak najbliższego oryginałowi. A z pewnością Wasze auto nie wyjechało z fabryki z czystym, ale nieszczelnym silnikiem. Wreszcie, po trzecie, płukanka do silnika (o ile jest używana prawidłowo) nie niszczy w żaden sposób silnika w tym jego fabrycznych uszczelnień (np. uszczelki pod głowicą).

A skąd biorą się mity na temat szkodliwości płukanek? Cóż, kiedyś sądzono, że kąpiel może być niebezpieczna dla zdrowia. Oba te mity są zapewne dziełem ludzi podobnego typu.

Co daje jednorazowe, dokładne przepłukanie silnika? Jakich efektów możecie się od razu spodziewać

A skoro środki do usuwania nagaru nie są niebezpieczne dla silnika, to na czym polega ich korzystne działanie? Po użyciu takiej płukanki na silniku o sporym przebiegi i równie dużym zabrudzeniu nagarem, możecie natychmiast liczyć na:

  • wyraźne zmniejszenie dymienia z rury wydechowej,
  • sporą poprawę kompresji na silniku (a więc jednak nie rozszczelnia!).

W dłuższej perspektywie płukanki pozwalają wydłużyć życie silnika oraz samego oleju, a także zadbać o to, aby ten nowy olej jak najlepiej spełniał swoje zadanie. Czasem taka płukanka potrafi wręcz z miejsca rozwiązać jakiś pomniejszy problem z jednostką napędową, choć tu już wiele zależy od natury tego problemu.

Skąd się bierze nagar w silniku? Co sprawia, że motor zarasta twardym, trudnym do usunięcia nagarem?

Nagar w silniku to w pierwszej kolejności sprawka niskiej jakości oleju. Używanie słabej jakości oleju, a także przeciąganie interwału jego wymiany, to prosta droga do zarastania silnika twardym, trudnym do usunięcia nagarem. Oprócz oleju, winę za odkładanie się zabrudzeń w silniku ponosi również jakość paliwa, a także kierowca, który odpowiada nie tylko za dobór obu wymienionych płynów, ale i za profilaktykę. W końcu można było używać tych płukanek wcześniej, a nie dopiero w momencie, gdy silnik zarósł już, jak Rumcajs po rocznym pobycie w lochu u Księcia Pana.