Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych systemów każdego pojazdu mechanicznego odpowiadający za bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Potencjalnym zagrożeniem dla układu hamulcowego jest powietrze, które może dostać się do jego wnętrza. Dlatego tak ważna jest systematyczna wymiana płynów hamulcowych oraz odpowiednie odpowietrzanie hydrauliki systemu hamulcowego w samochodzie.

Przestarzały płyn, uszkodzone podzespoły, niefrasobliwa wymiana

Najczęściej powietrze dostaje się do układu hydraulicznego hamulców wraz z oparami gotującego się zużytego płynu roboczego, poprzez uszkodzone podzespoły systemu hamulcowego lub też w wyniku wymiany elementów hydraulicznych. Jak wynika z badań, siedem na dziesięć samochodów poruszających się po polskich drogach ma złej jakości i najczęściej przestarzały płyn hamulcowy. Może to prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze, w tym również do całkowitej utraty zdolności hamowania. Każda wymiana płynu hamulcowego powinna się wiązać ze skrupulatnym odpowietrzeniem całego układu.

ABS-y

Obecnie praktycznie każdy samochód jest wyposażony w system wspomagania hamowania ABS. Odpowietrzanie układu hamulcowego tego typu nie należy do bardzo skomplikowanych operacji, jednak jej przeprowadzenie ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego działania całego systemu. Aby sprawnie i szybko przeprowadzić odpowietrzanie układu, należy trzymać się kilku podstawowych zasad. Do przeprowadzenia tej czynności będzie potrzebna pomoc drugiej osoby.

Najpierw pompa hamulcowa

Odpowietrzanie całego układy należy zacząć od przeprowadzenia takiej czynności względem pompy hamulcowej. Odpowietrzanie systemu z układem ABS stosuje się oddzielnie zarówno dla kół przednich, jak i tylnych, według kolejności: lewe przednie, prawe przednie, lewe tylne, prawe tylne.

Prace zaczynamy od włączenia silnika. Następnie należy kilkadziesiąt razy wcisnąć pedał hamulca do samego spodu, aby pozbyć się ciśnienia regulacji systemu ABS. Trzeba pamiętać, aby zbiorniczek wyrównawczy pompy hamulcowej był zalany płynem roboczym do pełna. W dalszej kolejności nakładamy przewód na zawór odpowietrzający, natomiast jego drugi koniec zanurzamy w naczyniu z płynem hamulcowym. Teraz należy rozpocząć pompowanie hamulcem aż do momentu, gdy zostanie wytworzone przeciwciśnienie w systemie, czyli pojawi się znaczny opór stawiany przez pedał hamulca.

W momencie wytworzenia odpowiedniego ciśnienia należy wcisnąć maksymalnie do podłoża pedał hamulca i przytrzymać go w tej pozycji. W tym czasie osoba nam asystująca powinna odkręcić zawór odpowietrzający mniej więcej o pół obrotu, powodując w ten sposób przepływ płynu hamulcowego do naczynia. Gdy wyczuwalne stanie się ciśnienie na pedale hamulca, należy zakręcić zawór. Tą czynność trzeba powtórzyć kilka razy do momentu, gdy nie będą się pojawiać pęcherzyki powietrza. Wówczas zakręcamy zawór i uzupełniamy zbiornik płynem hamulcowym. Następnie całą procedurę przeprowadzamy w stosunku do kolejnych kół.

Pamiętajmy!

Pompa systemu ABS nie może działać dłużej niż dwie minuty. Dlatego też proces odpowietrzania układu hamulcowego powinien być prowadzony w kilkuminutowych przerwach, aby pompa zdołała się schłodzić. Jeżeli podczas odpowietrzania poziom płynu w zbiorniku będzie drastycznie spadał, wówczas lepiej jest przerwać wszelkie prace i przekazać samochód do fachowego serwisu naprawczego.