Świece zapłonowe pracują nieustannie w niezwykle trudnych warunkach. Podczas pracy silnika poddawane są działaniu temperatury sięgającej grubo powyżej 800℃, ciśnieniu o wartości ponad 100 atmosfer oraz agresywnych produktów spalania. Nic dziwnego, że żywotność świec jest dość mocno ograniczona i po pewnym czasie zaczynają się zwyczajnie zużywać. Jak rozpoznać, że przyszedł czas na ich wymianę?

Najczęstsze objawy zużycia świec zapłonowych

Objawów zużycia świec zapłonowych jest co najmniej kilka. Bardzo często w wyniku tego dochodzi do pogorszenia osiągów jednostki napędowej, nie jest to jednak zjawisko na tyle oczywiste, aby mógł je zauważyć każdy kierowca. Spadek osiągów silnika może postępować bardzo powoli. Niestety, tak jak w przypadku zużywających się amortyzatorów, tak i w tym przypadku, powolny spadek sprawności oznacza, że bezwiednie dostosowujemy się do nowych warunków i nie kojarzymy ich w żaden sposób ze zużytymi świecami.

Znacznie bardziej oczywistym objawem zużycia świec zapłonowych są powtarzające się problemy z odpaleniem samochodu. Najczęściej są to problemy z uruchomieniem zimnego silnika, ale mogą zdarzyć się też i na ciepłym. Zwykle winę za zły stan świec ponosi wówczas osad pochodzący ze spalania złej jakości paliwa lub ze spalania dużych ilości oleju silnikowego. Winna może być również uszkodzona uszczelka pod głowicą lub częsta jazda na krótkich odcinkach. Jeśli poruszamy się głównie po mieście na niewielkich odległościach, świece będą ciągle niedogrzane, co sprawi, że będą musiały pracować w temperaturze niższej niż tzw. temperatura samooczyszczenia. W efekcie takiej jazdy dochodzi do pokrycia świec ciemną sadzą i ich przyśpieszonego zużycia.

Wygląd świecy zapłonowej a stopień jej zużycia

Jeśli zauważysz jeden z opisanych wyżej objawów lub gdy obroty silnika zaczną falować (widoczne zwłaszcza na niskich obrotach), powinieneś jak najszybciej dokonać inspekcji świec zapłonowych. Jest to rozwiązanie w miarę proste, a przy tym bardzo skuteczne, ponieważ stan świec zapłonowych może dostarczyć nam wielu bardzo ważnych informacji, nie tylko o stopniu ich zużycia, ale też o ewentualnych problemach zachodzących w procesie spalania.

Sprawna i niezużyta świeca zapłonowa powinna mieć stopę izolatora o barwie od szarobiałej do szarożółtej lub płowej. Na takiej świecy nie powinno być żadnych nalotów powstałych podczas spalania paliwa czy oleju. Jeśli Twoja świeca tak właśnie wygląda, możesz mieć niemal stuprocentową pewność, iż obserwowane problemy z silnikiem czy z zapłonem nie wynikają z jej zużycia.

Jeśli jednak na świecy zapłonowej odkryjesz nalot sadzy, tłustej mieszanki sadzy z nagarem olejowym, osadu popiołu czy ferrocenu (pomarańczowoczerwonego trwałego nalotu), to znak, że w silniku dzieje się coś złego, a sama świeca nadaje się tylko do wymiany. Oprócz wszelkiego rodzaju nalotów, sygnałem do natychmiastowej wymiany świec są również objawy wskazujące na jej nadmierną eksploatację. Jednymi z takich sygnałów są: silne zużycie elektrody środkowej świecy oraz pęknięcie stopy izolatora.