Jak rozpoznać awarię zaworu EGR? Jakie efekty mogą wynikać z jego zablokowania?

Data:
W kategorii Zawór EGR - recyrkulacji spalin

Dopóki zawór EGR jest sprawny, większość kierowców w ogóle nie zaprząta sobie nim głowy. Dopiero gdy auto zaczyna się dziwnie zachowywać, a silnik daje nam zdecydowanie mniej mocy niż powinien, przypominamy sobie, że właśnie tak wygląda jeden z podstawowych objawów awarii zaworu EGR. Problem w tym, że uszkodzenie tego elementu może dawać też całkowicie odwrotne skutki.

Kiedy uszkodzony zawór EGR można wyczyścić, a kiedy jedynie wymienić na nowy?

Wiemy dobrze, że dla niektórych z Was zawór EGR jest jedną z najbardziej znienawidzonych części samochodowych, montowanych „chyba tylko po to, żeby pognębić biednego kierowcę”. I faktycznie, zawór ten potrafi dokuczyć, a niektórzy producenci aut utrudniają nam dodatkowo życie, konstruując zawory EGR zespolone z przepustnicą, podnosząc tym samym jeszcze bardziej koszty obsługi samochodu.

Awaria zaworu, nawet jeśli wywołana jedynie jego zatkaniem (zdecydowanie najczęstszy powód, z którego EGR przestaje działać) w przypadku nowoczesnych zaworów sterowanych elektronicznie (nierozbieralnych) może oznaczać bezwzględną konieczność wymiany tej części. W przypadku zaworów sterowanych pneumatycznie, odczyszczenie zaworu jest jak najbardziej możliwe, a poziom komplikacji tego przedsięwzięcia zależy głównie od konstrukcji auta oraz stopnia zabrudzenia EGR.

Jakie efekty daje zablokowanie zaworu EGR w pozycji otwartej?

Przyczyn awarii zaworu EGR może być kilka, jednak najczęściej winę ponosi nagar gromadzący się w tej części na skutek zwykłej, codziennej eksploatacji. Nagar ten osadza sią w zaworze, a pod wpływem temperatury dodatkowo twardnieje, tworząc czasami naprawdę trudno usuwalną masę. Masa ta prowadzi zwykle do zablokowania zaworu w pozycji otwartej, co z kolei odbija się zauważalnie na pracy silnika. W jaki sposób?

Prawidłowo działający zawór EGR w określonych sytuacjach otwiera się i wpuszcza do komory spalania pewną porcję spalin. Spaliny te obniżają temperaturę panującą w silniku, zmniejszając jednocześnie ilość produkowanych przez samochód szkodliwych związków – głównie związków azotu. Jeśli silnik potrzebuje więcej mocy, zawór – aby mu w tym nie przeszkadzać – pozostaje zamknięty. Jeśli jednak nagar zablokuje zawór w pozycji otartej, silnik będzie nieustannie zalewany spalinami i tym samym nie będzie w stanie osiągnąć mocy, jakiej wszyscy byśmy oczekiwali. W takich warunkach samochód wyraźnie słabnie, silnik się dławi, a czasem wręcz gaśnie.

Dodatkowym, bardzo łatwo zauważalnym objawem awarii zaworu EGR, jest silne dymienie z rury wydechowej. Jest to bezpośrednim efektem niskiej temperatury w komorze spalania (obniżanej nieustannie przez trafiające tam spaliny), co z kolei prowadzi do niewłaściwego spalania i produkcji dużej ilości cząstek stałych. Problem ten szczególnie mocno dotyczy samochodów z silnikami Diesla.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny zaworów EGR w naszej ofercie!

W jaki sposób zachowuje się silnik po zablokowaniu zaworu EGR w pozycji zamkniętej?

Drugim rodzajem awarii wynikającej z zablokowania zaworu EGR jest zablokowanie go w pozycji zamkniętej. Co wówczas? Pozornie wszystko jest super, a nawet lepiej. Silnik zostaje odcięty od dławiących go spalin i w każdej chwili może osiągnąć dowolną moc. Awaria ta jest przez to bardzo trudna do zauważenia i rozpoznania. Jedynie najbardziej doświadczeni kierowcy są w stanie zwrócić uwagę na to, że coś tu nie pasuje. Być może ktoś z Was zauważy wówczas pewien wzrost temperatury silnika w stosunku do poprzednich miesięcy, może zwróci też uwagę na trudny do wyjaśnienia wzrost ilości spalanego paliwa. Nie będą to jednak na tyle wyraźne objawy, by od razu rzucały się w oczy. Czy to znaczy, że z tak uszkodzonym zaworem EGR można jeździć dalej, jakby nigdy nic?

Nic z tych rzeczy! Pamiętajcie, że produkując z rozmysłem zwiększone ilości tlenków azotu, trujecie siebie samych i wszystkich wokół. A efektów tego nie sposób nawet porównywać z taką drobnostką, jak awaria zaworu EGR.


Komentarze

Egr
Andrzej
,
10.04.2020
Odpowiedz
8 miesięcy temu wymieniłem egr na nowy. Egr jednego ze znanych producentów. Wczoraj auto znów zaczęło utykac. Podejrzewam zeto znowu zawór. Niestety przesuwający się sworzen powoduje problemy. Mam wrażenie że to celowe działanie aby skrócić jego prace i ponownie być zmuszonym do zakupu nowego. Skoro egr ma służyć ekologii to po jakie licho firmy wypuszczają taki chłam, gdzie tu ekologia? To się mija z celem.
awaria zaworu ERG
kornel
,
29.11.2019
Odpowiedz
u mnie rowniez ostatnio czarny dym z rury i niestety diagnoza byla wlasnie taka, awaria zagoru EGR. skorzystalem z waszych rad z artykulu o tym jak wymienic zawor ERG i na szczescie sie udalo
problem z EGR
Tobiasz
,
11.09.2019
Odpowiedz
Niedawno miałem taką sytuację. Silnik na wolnych obrotach mi gasł, tracił moc, a z rury wydobywał się czarny dym. Gdy zauważyłem, że na desce zaświeciła mi się kontrolka "Check Engine" wiedziałem, że chodzi o EGR. Jak się okazało awarii uległ zawór sterujący

Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.