DARMOWA DOSTAWA OD 99 PLN! ZOBACZ

Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Jak ocenić stan tarczy sprzęgła?

Samochody korzystają powszechnie ze sprzęgła suchego, jednotarczowego.  Sporych rozmiarów tarcze cierne pozwalają przenosić obrotowy ruch wału korbowego silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów. Nadmierne zużycie sprzęgła może unieruchomić auto, dlatego warto kontrolować jego stan. W jaki sposób to robić?

Jak ocenić stan tarczy sprzęgła?

Awarie sprzęgła należą zwykle do rzadkości. Najczęściej występuje poślizg jego tarczy, spowodowany przedostawaniem się oleju z silnika bądź ze skrzyni biegów przez wytarte lub uszkodzone pierścienie uszczelniające, tzw. simmeringi; podobne objawy ma także osłabienie sprężyn tarczy dociskowej sprzęgła. Są to dosyć dokuczliwe usterki, z którymi warto szybko się uporać.

Tarcza sprzęgła zużywa się stosunkowo powoli. W prawidłowo eksploatowanym samochodzie może wytrzymać nawet kilkaset tysięcy kilometrów lub więcej. Przy złej eksploatacji, jeździe na tzw. półsprzęgle, stałym trzymaniu przez kierowcę nogi na pedale sprzęgła i przy wykorzystywaniu sprzęgła w roli skrzyni biegów może dojść do zmniejszania prędkości samochodu przy zachowaniu stałych obrotów silnika, a w takim przypadku sprzęgło może ulec bardzo szybkiemu zużyciu. Najszybciej zużywają się zwykle nakładki cierne, aż w końcu konieczna jest wymiana całej tarczy. Zużywa się także powierzchnia koła zamachowego i tarczy dociskowej sprzęgła.

Aby sprawdzić stan tarczy sprzęgła trzeba najpierw ustawić jałowy skok pedału sprzęgła, który ma niezwykle istotny wpływ na pracę sprzęgła i okres eksploatacji jego tarczy. Regulację przeprowadza się zgodnie z wytycznymi instrukcji obsługi samochodu. To bardzo ważne, by skok nie wynosił więcej, niż zaleca producent. Po wyregulowaniu skoku jałowego pedału należy spróbować włączyć pierwszy bieg po wciśnięciu pedału sprzęgła mniej więcej do połowy skoku roboczego. W momencie, gdy wrzucenie "jedynki" będzie wymagało wciśnięcia pedału sprzęgła do oporu lub prawie do oporu, nie macie się o co martwić, bowiem tarcza sprzęgła jest w dobrym stanie. Im mniej trzeba wciskać pedał sprzęgła w celu włączenia pierwszego biegu, tym tarcza sprzęgła jest bardziej zużyta.

Popularne z kategorii Tarcza sprzęgła

Tarcza sprzęgła BLUE PRINT ADV183113
151,00 zł
5.0 (1 ocen)
Tarcza sprzęgła BLUE PRINT ADT33156
146,00 zł
5.0 (1 ocen)
Tarcza sprzęgła BLUE PRINT ADB113103
122,00 zł
5.0 (1 ocen)
Tarcza sprzęgła BLUE PRINT ADW193107
112,00 zł
5.0 (1 ocen)
Tarcza sprzęgła BLUE PRINT ADV183140
164,00 zł
5.0 (1 ocen)
Tarcza sprzęgła BLUE PRINT ADV183150
199,00 zł
5.0 (1 ocen)
Tarcza sprzęgła w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Tarcza sprzęgła pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Tarcza sprzęgła
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.

Powiązane artykuły

Kiedy wymienić okładziny cierne tarczy sprzęgła?

Kiedy wymienić okładziny cierne tarczy sprzęgła?

Okładziny tarczy sprzęgła to typowe części eksploatacyjne, które z czasem ulegają zużyciu. Po pewnym czasie okładzina staje się po prostu zbyt cienka, co może być przyczyną zjawiska tzw. "ślizgania się" sprzęgła. W takim przypadku nie pozostaje Wam nic innego, jak wymienić tarczę sprzęgła lub okładziny. Kiedy dokonać wymiany?

czytaj więcej >
Jak założyć tarczę sprzęgła?

Jak założyć tarczę sprzęgła?

We wszystkich silnikach z tzw. sprzęgłem suchym, tarcza została umieszczona w koszu, który znajduje się między kołem zamachowym a dociskiem sprzęgła. Jeżeli chcecie samodzielnie wymienić tarczę sprzęgła, będziecie musieli najpierw wyjąć silnik lub skrzynię biegów. Operacja taka nie jest konieczna jedynie w przypadku niektórych samochodów, które wyposażone zostały w naprawdę duże silniki.

czytaj więcej >
Którą stroną montować tarczę sprzęgła? Błąd za 1000 złotych, który w 5 minut niszczy cały nowy zestaw sprzęgła

Którą stroną montować tarczę sprzęgła?

Cały scenariusz zwykle wygląda tak samo. Pojawia się pośpiech, zmęczenie, rutyna, a do tego przekonanie, że „tarcza to tarcza, co tu można zepsuć?” Okazuje się, że jednak można. Kończymy montaż, odpalamy silnik, słychać dziwny zgrzyt, a biegi nie wchodzą. Co się stało? Źle założyliśmy tarczę sprzęgła. Jest to prosty błąd, który kosztuje nieraz dobrze ponad tysiąc złotych. Jak do niego dochodzi? Dlaczego tarcza sprzęgła ma dwie różne strony i jak ustrzec się przed jej odwrotnym montażem?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze