-10% NA AMORTYZATORY! ZOBACZ

Do końca promocji pozostało:

6
6
4
4
5
5
1
1
0
0
3
3
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Inteligentne fazy rozrządu iVTEC. Co to jest i do czego służy?

Już w momencie, w którym Honda wprowadziła na rynek pierwsze modele aut ze zmiennymi fazami rozrządu, było oczywistym, iż technologia ta będzie nadal rozwijana. Sukces VTEC oraz uznanie, jakim cieszy się to rozwiązanie wśród kierowców sprawiło, że konstruktorzy Hondy ostro wzięli się do pracy nad jego wersjami rozwojowymi. Tak doszło m. in. do powstania iVTEC, czyli inteligentnych faz rozrządu. Co wiemy o tym systemie?

Inteligentne fazy rozrządu iVTEC - co to jest i do czego służy?

Od zmiennych do inteligentnych faz rozrządu

Żeby zrozumieć działanie inteligentnych faz rozrządu iVTEC oraz powodów, dla których w ogóle doszło do powstania tego typu rozwiązania, trzeba najpierw – choćby tylko w skrócie – poznać technologię zmiennych faz rozrządu VTEC oraz efekty jej wprowadzenia.

VTEC, czyli Variable Valve Timing and Lift Electronic Control, to pełna nazwa stworzonej przez koncern Honda technologii, znanej szeroko jako zmienne fazy rozrządu. W nazwie tej ukryta jest cała zasada działania VTEC, która polega na tym, że wznios sterowanych elektronicznie zaworów silnika ulega zmianom – czas otwarcia zaworów w silnikach VTEC zmienia się w zależności m. in. od obrotów i natężenia pracy jednostki.

Powodem, dla którego zmienne fazy rozrządu w ogóle powstały – wyjaśnia ekspert naszego sklepu z samochodowymi częściami zamiennymi iParts.pl – była próba wprowadzenia szeroko rozumianej optymalizacji mającej na celu podniesienie mocy silników o stosunkowo niewielkich pojemnościach przy jednoczesnej redukcji poziomu spalanego paliwa. Próba ta zakończyła się nadspodziewanie dużym sukcesem, tak dużym, że obecnie bardzo wielu producentów ma w swojej ofercie silniki ze zmienną fazą rozrządu, choć z oczywistych względów stosowane przez nich technologie nie noszą nazwy VTEC.

Jakie wersje VTEC stworzyli inżynierowie koncernu Honda?

Technologia VTEC powstała w fabrykach Hondy jako pierwsza, lecz bardzo szybko japońscy konstruktorzy pracujący dla tego koncernu zaczęli opracowywać jej kolejne wersje rozwojowe. W ten sposób powstały:

  • DOHC VTEC – silniki ze zmiennymi fazami rozrządu o dwóch wałkach rozrządu,
  • SOHC VTEC – silniki ze zmiennymi fazami rozrządu o jednym wałku rozrządu,
  • VTEC-E – jednostki napędowe nastawione na wyjątkowo wysoką ekonomię pracy,
  • VTEC 3-stopniowy – silniki ze zmienną fazą rozrządu stanowiącą połączenie systemów SOHC VTEC oraz VTEC-E,
  • iVTEC – najnowsze jednostki napędowe Hondy z tzw. inteligentną fazą rozrządu.

Należy przy tym pamiętać, że poczynając od zmiennej fazy rozrządu VTEC, po inteligentną fazę rozrządu iVTEC, silniki Hondy wykonane w tej technologii posiadają wspólną pulę zalet, do których należy przede wszystkim:

  • wzrost mocy przy stosunkowo niewielkiej pojemności i bez konieczności używania bardziej zaawansowanych, a przez do droższych rozwiązań,
  • niski poziom spalania,
  • wysoka trwałość, niezawodność i kultura pracy.

Problemem w VTEC-ach oraz iVTEC-ch nieprzerwanie jest duży apetyt na olej silnikowy i duża wrażliwość na jego jakość (w autach z inteligentną fazą rozrządu zalecamy stosowanie sprawdzonych, renomowanych olejów silnikowych – najlepiej dokładnie takich, jakie przewidział producent samochodu).

Czym są i do czego służą inteligentne fazy rozrządu iVTEC?

System iVTEC, czyli tzw. inteligentnych faz rozrządu, stanowi połączenie dwóch stworzonych przez konstruktorów Hondy rozwiązań:

  • omawianego wyżej systemu VTEC, czyli zmiennych faz rozrządu,
  • systemu VTC (z ang. Variable Timing Control).

W rzeczywistości zastosowane w systemie inteligentnych faz rozrządu rozwiązanie VTEC bliższe jest jego wariantowi znanemu jako VTEC-E niż oryginalnemu VTEC w dowolnej wersji. Widać to choćby po takich właściwościach, jak praca silnika w układzie 12-zaworowym, duża ekonomiczność jednostki napędowej itp. Zapożyczenie rozwiązań z systemy VTEC-E wzięło się stąd, iż system iVTEC miał zapewniać idealne połączenie zwiększonej mocy silnika, niskiego spalania oraz wysokiej czystości spalin – dla konstruktorów Hondy każdy z tych parametrów był tak samo ważny.

Inteligentne fazy rozrządu iVTEC to kolejna wersja rozwojowa systemu VTEC, która – jak na razie – doskonale spełnia swoje zadanie, łącząc wzrost mocy jednostki napędowej z troską o ekonomię jazdy i ekologię. iVTEC jest również doskonałym przykładem na to, że wciąż, mimo ogromnego nacisku na zwiększenie sprzedaży, są na świecie producenci, którzy nad tempo wprowadzania zmian przedkładają trwałość i solidność wypróbowanych konstrukcji.

Popularne z kategorii Silnik

Olej silnikowy MOTUL 8100 X-cess 5W40 5 litrów
124,00 zł
4.8 (46 ocen)
Olej silnikowy MOTUL 8100 X-clean+ 5W30 5 litrów
157,00 zł
4.8 (46 ocen)
Olej silnikowy MOTUL 8100 X-Clean EFE 5W30 5 litrów
141,00 zł
4.8 (46 ocen)
Olej CASTROL Edge LL 5W30 5 litrów
213,00 zł
0 (0 ocen)
Olej silnikowy MOTUL 8100 X-clean 5W40 5 litrów
154,00 zł
4.8 (46 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 673
16,00 zł
4.9 (150 ocen)
Silnik w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Silnik pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Silnik
W swojej pracy staram się integrować tematy związane w samochodami i technologiami IT. Zaczynałem jako „dzieciak”, aktywnie biorąc udział w rozwoju stron internetowych poświęconych skuterom, a w moich kolejnych zajęciach zawsze przewijały się dwa zagadnienia: motoryzacja i internet. Dzięki temu praca w największym polskim sklepie online z częściami jest nie tylko sposobem na życie, ale i realizacją pasji.
2 komentarze
Posiadam w swoim Civicu iVTEC 1.8. jak dla mnie to najlepsze silniki, tylko lać olej i paliwo i można miliony kilometrów robić bez napraw. Wydaje mi się, że inteligentne fazy rozrządu, to jest dobra droga w jaką idzie teraz motoryzacja. Co do artykułu jest on bardzo trafnie napisany.
No co jak co, ale VTECki hondzie wyszły całkiem fajnie, taka Honda Civic - lekka i zwinna prawie jak gokart.

Powiązane artykuły

Szarpanie silnika i falowanie obrotów. Sprawdź czy nie wydmuchało uszczelki z kolektora ssącego?

Mocne szarpanie silnika i falowanie obrotów? Przyczyną może być uszkodzona uszczelka kolektora ssącego!

Silnik zaczyna szarpać, obroty falować, a do tego pojawiają się objawy choćby w postaci zwiększonego spalania czy kłębów czarnego dymu wydobywającego się z rury wydechowej? To może być efekt uszkodzonej uszczelki kolektora ssącego. Jak to potwierdzić?

czytaj więcej >
Często pojawiająca się kontrolka ciśnienia oleju. Co jest przyczyną i jak rozwiązać problem?

Co jest przyczyną często pojawiającej się kontrolki ciśnienia oleju. Jak rozwiązać ten problem?

Znana każdemu kierowcy „lampa Aladyna” to jedna z tych kontrolek, których pojawienie się może znaczyć naprawdę wiele. Nie zawsze chodzi tu o ciśnienie oleju i nie zawsze będzie to jakiś poważny problem, ale zawsze należy to sprawdzić. Co może być przyczyną częstego świecenia się kontrolki ciśnienia oleju?

czytaj więcej >
Płukanie silnika, a branie oleju. Jak płukanka wpływa na pobór oleju?

Płukanie silnika a branie oleju. W jaki sposób taka płukanka do silnika wpływa na pobór oleju?

Słyszeliście zapewne o tym, że płukanie silnika może być niebezpieczne? Kiedyś na francuskim dworze za niebezpieczną uważano kąpiel częstszą niż raz w roku. Z płukaniem silnika jest tak samo. Jeśli ktoś boi się przepłukać swój silnik przy okazji wymiany oleju, bo po takim płukaniu zwiększy się zużycie tegoż oleju, ustawia się w jednym szeregu z ludźmi, obok których lepiej zbyt blisko nie stawać. Jaka jest prawda o tym płukaniu silnika?

czytaj więcej >
Co zrobić gdy silnik spala olej? Jak rozpoznać usterkę?

Co zrobić, gdy silnik spala olej? Jak rozpoznać taką usterkę i jak postępować, gdy już do niej dojdzie?

Zaczynacie podejrzewać lub wręcz macie pewność, że Wasze auto spala olej w nadmiernej ilości? Zastanawiacie się, co zrobić, aby ten zwiększony pobór oleju jakoś ograniczyć? Rozwiązanie problemu zależy od jego przyczyn, o ile problem ten faktycznie występuje. Ale po kolei.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze