Inteligentne fazy rozrządu iVTEC. Co to jest i do czego służy?
Już w momencie, w którym Honda wprowadziła na rynek pierwsze modele aut ze zmiennymi fazami rozrządu, było oczywistym, iż technologia ta będzie nadal rozwijana. Sukces VTEC oraz uznanie, jakim cieszy się to rozwiązanie wśród kierowców sprawiło, że konstruktorzy Hondy ostro wzięli się do pracy nad jego wersjami rozwojowymi. Tak doszło m. in. do powstania iVTEC, czyli inteligentnych faz rozrządu. Co wiemy o tym systemie?
Od zmiennych do inteligentnych faz rozrządu
Żeby zrozumieć działanie inteligentnych faz rozrządu iVTEC oraz powodów, dla których w ogóle doszło do powstania tego typu rozwiązania, trzeba najpierw – choćby tylko w skrócie – poznać technologię zmiennych faz rozrządu VTEC oraz efekty jej wprowadzenia.
VTEC, czyli Variable Valve Timing and Lift Electronic Control, to pełna nazwa stworzonej przez koncern Honda technologii, znanej szeroko jako zmienne fazy rozrządu. W nazwie tej ukryta jest cała zasada działania VTEC, która polega na tym, że wznios sterowanych elektronicznie zaworów silnika ulega zmianom – czas otwarcia zaworów w silnikach VTEC zmienia się w zależności m. in. od obrotów i natężenia pracy jednostki.
Powodem, dla którego zmienne fazy rozrządu w ogóle powstały – wyjaśnia ekspert naszego sklepu z samochodowymi częściami zamiennymi iParts.pl – była próba wprowadzenia szeroko rozumianej optymalizacji mającej na celu podniesienie mocy silników o stosunkowo niewielkich pojemnościach przy jednoczesnej redukcji poziomu spalanego paliwa. Próba ta zakończyła się nadspodziewanie dużym sukcesem, tak dużym, że obecnie bardzo wielu producentów ma w swojej ofercie silniki ze zmienną fazą rozrządu, choć z oczywistych względów stosowane przez nich technologie nie noszą nazwy VTEC.
Jakie wersje VTEC stworzyli inżynierowie koncernu Honda?
Technologia VTEC powstała w fabrykach Hondy jako pierwsza, lecz bardzo szybko japońscy konstruktorzy pracujący dla tego koncernu zaczęli opracowywać jej kolejne wersje rozwojowe. W ten sposób powstały:
- DOHC VTEC – silniki ze zmiennymi fazami rozrządu o dwóch wałkach rozrządu,
- SOHC VTEC – silniki ze zmiennymi fazami rozrządu o jednym wałku rozrządu,
- VTEC-E – jednostki napędowe nastawione na wyjątkowo wysoką ekonomię pracy,
- VTEC 3-stopniowy – silniki ze zmienną fazą rozrządu stanowiącą połączenie systemów SOHC VTEC oraz VTEC-E,
- iVTEC – najnowsze jednostki napędowe Hondy z tzw. inteligentną fazą rozrządu.
Należy przy tym pamiętać, że poczynając od zmiennej fazy rozrządu VTEC, po inteligentną fazę rozrządu iVTEC, silniki Hondy wykonane w tej technologii posiadają wspólną pulę zalet, do których należy przede wszystkim:
- wzrost mocy przy stosunkowo niewielkiej pojemności i bez konieczności używania bardziej zaawansowanych, a przez do droższych rozwiązań,
- niski poziom spalania,
- wysoka trwałość, niezawodność i kultura pracy.
Problemem w VTEC-ach oraz iVTEC-ch nieprzerwanie jest duży apetyt na olej silnikowy i duża wrażliwość na jego jakość (w autach z inteligentną fazą rozrządu zalecamy stosowanie sprawdzonych, renomowanych olejów silnikowych – najlepiej dokładnie takich, jakie przewidział producent samochodu).
Czym są i do czego służą inteligentne fazy rozrządu iVTEC?
System iVTEC, czyli tzw. inteligentnych faz rozrządu, stanowi połączenie dwóch stworzonych przez konstruktorów Hondy rozwiązań:
- omawianego wyżej systemu VTEC, czyli zmiennych faz rozrządu,
- systemu VTC (z ang. Variable Timing Control).
W rzeczywistości zastosowane w systemie inteligentnych faz rozrządu rozwiązanie VTEC bliższe jest jego wariantowi znanemu jako VTEC-E niż oryginalnemu VTEC w dowolnej wersji. Widać to choćby po takich właściwościach, jak praca silnika w układzie 12-zaworowym, duża ekonomiczność jednostki napędowej itp. Zapożyczenie rozwiązań z systemy VTEC-E wzięło się stąd, iż system iVTEC miał zapewniać idealne połączenie zwiększonej mocy silnika, niskiego spalania oraz wysokiej czystości spalin – dla konstruktorów Hondy każdy z tych parametrów był tak samo ważny.
Inteligentne fazy rozrządu iVTEC to kolejna wersja rozwojowa systemu VTEC, która – jak na razie – doskonale spełnia swoje zadanie, łącząc wzrost mocy jednostki napędowej z troską o ekonomię jazdy i ekologię. iVTEC jest również doskonałym przykładem na to, że wciąż, mimo ogromnego nacisku na zwiększenie sprzedaży, są na świecie producenci, którzy nad tempo wprowadzania zmian przedkładają trwałość i solidność wypróbowanych konstrukcji.
kamil P
Honda