Czym jest i z czego składa się Fire Prevention System?

Fire Prevention System – w skrócie FPS – jest samochodowym pasywnym systemem bezpieczeństwa chroniącym pojazd przed pożarem mogącym powstać na skutek zdarzenia drogowego w rodzaju kolizji lub wypadku. FPS zaliczany jest do systemów pasywnych, a więc działających bez przerwy, bez względu na okoliczności i minimalizujący skutki ewentualnego wypadku. I faktycznie tak jest. Jednak część funkcji tego systemu posiada cechy wyjątkowo aktywne, uruchamiających się wyłącznie w chwili zagrożenia. Jak to możliwe?

Tajemnica tkwi w kompleksowej budowie i w wielości obszarów objętych ochroną. Klasyczny Fire Prevention System składa się bowiem z:

  • bezwładnościowego wyłącznika pompy paliwowej,
  • zaworów zwrotnych,
  • odpowiednio skonstruowanego i umieszczonego zbiornika paliwa,
  • osłony termicznej katalizatora,
  • zabezpieczenia układu wydechowego,
  • bezpieczników mających za zadanie odcięcie prądu w chwili zagrożenia pożarem.

Jak widzicie, Fire Prevention System jest rozwiązaniem dość rozbudowanym i obejmującym wiele źródeł potencjalnego zagrożenia pożarem w momencie wypadku. W jaki jednak sposób system ten faktycznie chroni auto przed pożarem?

Jak działają pasywne funkcje ochronne systemu FPS?

Funkcję ochrony pasywnej w systemie FPS realizują przede wszystkim:

  • zbiornik paliwa,
  • osłona termiczna katalizatora,
  • zabezpieczenie układu wydechowego.

W przypadku zbiornika paliwa chodzi głównie o jego konstrukcję, materiał, z jakiego został wykonany oraz miejsce zamontowania. Każdy z tych elementów w ramach systemu FPS wpływa na podniesienie bezpieczeństwa przeciwpożarowego w samochodzie. Bez odpowiedniego zabezpieczenie, zbiornik paliwa mógłby stać się źródłem nie tyle ognia, co wywołanej nim eksplozji. Dzięki Fire Prevention System jest on przygotowany na przetrwanie nawet poważnego wypadku bez najmniejszego choćby rozszczelnienia. Jest odporny na uderzenia, ogień, a jego wykonanie musi być zgodne z europejskimi dyrektywami dotyczącymi bezpieczeństwa (ECE 34).

Jeśli chodzi o osłonę termiczną katalizatora oraz zabezpieczenie układu wydechowego, to w grę wchodzi przede wszystkim ochrona przed zapłonem mogącym powstać w momencie, gdy rozgrzany katalizator lub elementy wydechu zetkną się z materiałem łatwopalnym. Takim materiałem równie dobrze może być sucha trawa (gdy np. auto wypadło z drogi i zatrzymało się na łące porośniętej wyschniętą trawą) lub paliwo z rozbitego samochodu biorącego udział w wypadku. System FPS chroni więc na różne sposoby, korzystając z różnych rozwiązań ochrony pasywnej. A w jaki sposób korzysta z funkcji aktywnych?

Jak działają aktywne funkcje ochronne systemu FPS?

Kiedy już dojdzie do kolizji i Wasz samochód zostanie uszkodzony, chroniący go Fire Prevention System momentalnie dezaktywuje pompę paliwową za pomocą wyłącznika bezwładnościowego. W ten sposób dopływ paliwa do jednostki napędowej zostaje w jednej chwili odcięty, co poważnie ogranicza ryzyko pożaru (z obserwacji specjalistów ze straży pożarnej wynika, że najczęściej do pożaru dochodzi właśnie w komorze silnika). Ale to nie wszystko. FPS w tym samym momencie wyłącza również odpowiednie urządzanie elektryczne, przez co nie zachodzi prawdopodobieństwo zapłonu od przeskakującej iskry.

To dodatkowe zabezpieczenie jest bardzo ważnym uzupełnieniem opisanych już rozwiązań, ponieważ zawsze na skutek bardzo poważnego wypadku któreś z nich może zwyczajnie nie wytrzymać przeciążeń i zawieść.