Filtry powietrza panelowe z bibułą celulozową czy z włókniną syntetyczną? Czym należy się kierować przy wyborze nowego filtra

Data:
W kategorii Filtr powietrza

Dla zdecydowanej większości kierowców przymierzających się do wymiany samochodowego filtra powietrza, najlepszym rozwiązaniem jest i długo jeszcze będzie wybór klasycznego filtra panelowego. Jednak samych filtrów panelowych jest obecnie na rynku kilka rodzajów. Który z nich będzie najlepszym wyborem?

Jakie są podstawowe typy filtrów panelowych i na czym polegają różnice pomiędzy nimi?

Filtry panelowe stanowią standardowe wyposażenie przeważającej większości samochodów osobowych oraz aut użytkowych. Pojazdy te w momencie opuszczania taśm produkcyjnych posiadają właśnie tego rodzaju filtry powietrza i całkowicie naturalnym jest, że ich właściciele, podczas wymiany tych filtrów, wybierają dokładnie takie, jak te pierwszomontażowe. Jednak samych panelowych filtrów powietrza mamy na rynku części zamiennych kilka rodzajów. Czym się od siebie różnią?

  1. Filtry panelowe z bibułą celulozową – są to obecnie zdecydowanie najpopularniejsze samochodowe filtry powietrza w ogóle. Filtry te można spotkać w niemal każdym nowym samochodzie osobowym czy dostawczym. Filtry te produkowane są w bibuły celulozowej oraz pianki poliuretanowej. W dobrej jakości filtrach bibuła celulozowa nasączana jest również często specjalną żywicą oraz impregnowana w taki sposób, aby stawała się materiałem praktycznie niepalnym.

  2. Filtry panelowe z włókniną syntetyczną – rzadziej spotykane niż filtry panelowe z bibułą celulozową, jednak nadal stanowiące ważny segment rynku samochodowych filtrów powietrza. Filtry z włókniną syntetyczną szczególnie lubiane są przez japońskich producentów aut, stąd wiele modeli z Kraju Kwitnącej Wiśni posiada je na swoim wyposażeniu jako części pierwszomontażowe. Standardowe filtry panelowe z włókniną syntetyczną posiadają bardzo dobre właściwości filtracyjne (boć może nawet lepsze niż filtry z bibułą celulozową) jednak są znacznie mniej sztywne, przez co wymagają zupełnie innej konstrukcji. Bardzo dobrą opinią cieszą się filtry panelowe z włókniną syntetyczną i budową gradientową (gęstość włókniny jest tu stopniowana od mniejszej do większej) – ich skuteczność szacowana jest nawet na 50% wyższą niż standardowych filtrów celulozowych, z zastrzeżeniem, że punktem odniesienia są dla nich filtry z tzw. średniej półki cenowej.
  3. Filtry panelowe z prefiltrem – ciekawe połączenie filtrów z bibułą celulozową oraz z włókniną syntetyczną. Sekret ich polega na budowie łączącej oba wspomniane wyżej materiały. Typowy filtr panelowy z prefiltrem przypomina klasyczny filtr z bibuły celulozowej, na który nałożono cienką warstwę z włókniny syntetycznej. Warstwa ta odpowiada za prefiltrację, czyli wstępne oczyszczenie powietrza trafiającego następnie na część główną filtra celulozowego. Filtry panelowe z prefiltrem zalecane są szczególnie tym kierowcom, którzy często poruszają się w terenie o dużym stopniu zapylenia powietrza.

A który z tych typów filtrów panelowych jest najlepszy? Liczne testy oraz doświadczenia samych użytkowników pokazują, że w przypadku samochodowych filtrów powietrza kluczowy jest nie ich rodzaj, ale jakość. Dlatego szukając nowego filtra panelowego, wybierajcie przede wszystkim filtry markowe, znanego i renomowanego producenta. Filtry tego typu znajdziecie w naszym sklepie iParts.pl, a w razie jakichkolwiek problemów z ich dopasowaniem, w każdej chwili możecie zasięgnąć rady naszych ekspertów.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny filtrów powietrza w naszej ofercie!

O czym koniecznie należy pamiętać przy wymianie filtra powietrza?

Jeśli zdecydujecie się na klasyczny filtr panelowy z bibuły celulozowej, zawsze przy jego wyborze zwracajcie uwagę na rodzaj pianki poliuretanowej, która stanowi nie tylko funkcję „rusztowania” dla tzw. medium filtracyjnego, ale też pełni rolę uszczelki. Zasada jest tu bardzo prosta – im lepszy filtr, tym bardziej elastyczny jest ten jego element. Tanie zamienniki odznaczają się niezwykle sztywnymi ramkami filtra, przez co niezwykle trudno jest je prawidłowo i – przede wszystkim szczelnie – dopasować do obudowy. A dopasowanie to stanowi gwarancje, że powietrze nie ominie warstwy filtracyjnej i nie przetransportuje żadnych zanieczyszczeń do Waszego silnika.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.