Dlaczego powinniśmy regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach swojego auta?

Data:

O wymianie opon z zimowych na letnie i na odwrót pamięta coraz więcej polskich kierowców. Niestety znacznie gorzej wygląda to w temacie utrzymywania odpowiedniego ciśnienia w tychże oponach. Częściowym rozwiązaniem tego problemu jest dyrektywa Unii Europejskiej, zmuszająca producentów aut do instalacji systemu pomiaru ciśnienia w oponach. Ponieważ jednak obowiązuje ona od dość niedawna, na polskich drogach spotkać można wciąż wiele aut jeżdżących niemalże na przysłowiowych „kapciach”. Czym to grozi?

Nie tylko rodzaj i wysokość bieżnika

Wiele mówi się o konsekwencji jazdy na nieodpowiednich oponach. Chodzi tu zarówno o używanie opon niedostosowanych do danej pory roku (jazda na oponach letnich podczas miesięcy zimowych i na zimowym ogumieniu w lecie), jak i o opony z nadmiernie startym bieżnikiem. Stosunkowo rzadko natomiast poruszany jest temat niewłaściwego ciśnienia w oponach samochodowych i konsekwencjach jazdy na niedopompowanym ogumieniu. Tymczasem, jak się okazuje, konsekwencje te są niemałe i to zarówno z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy, jak i czystej ekonomii.

Wpływ ciśnienia w kołach na bezpieczeństwo jazdy

Szereg raportów przygotowanych na potrzeby Unii Europejskiej wskazuje jednoznacznie, iż jazda na oponach, w których panuje nieodpowiednie ciśnienie – chodzi głównie o zbyt niskie ciśnienie, który to problem dotyczy zdecydowanej większość przypadków – przekłada się przede wszystkim na zmniejszoną przyczepność kół do podłoża, wydłużoną drogę hamowania, a nawet ryzyko wybuchu ogumienia, co w ciągu jednej chwili może doprowadzić do katastrofy na drodze. Bezpośrednią przyczyną wszystkich tych zagrożeń jest niewłaściwe rozłożenie nacisku osi pojazdu na nawierzchnię drogi oraz – dodatkowo – zmiana obszaru styku opony z podłożem.

Spodobał Ci się artykuł?
i sprawdź ceny w naszej ofercie!

Wysokie koszty jazdy na "miękkiej" oponie

Kierowców, dla których aspekt bezpieczeństwa nie jest najważniejszy, przekonać może z kolei fakt, iż jazda na niedopompowanych oponach generuje wzrost kosztów eksploatacji samochodu. W jaki sposób? Z badań i analiz wynika, że podczas poruszania się samochodem, w którego oponach panuje zbyt niskie ciśnienie, zużywamy wyraźnie więcej paliwa. Ciśnienie w oponach niższe o zaledwie 0,2 bara generuje wzrost zużycia paliwa na poziomie 5%. Co więcej, 20% ubytek powietrza w oponie przekłada się automatycznie na skróconą o 20% drogę możliwą do przejechania na jednym, pełnym baku paliwa. Według szacunków ekspertów, w skali światowej jazda na niedopompowanych oponach samochodowych sprawia, że zużywamy aż 5 mld litrów paliwa więcej w ciągu każdego kolejnego roku.

Sflaczałe gumy polską specjalnością

Omawiany problem szczególnie mocno widoczny jest właśnie w Polsce. Podczas kolejnych akcji mających na celu skontrolowanie stanu opon samochodowych w poruszających się po naszych drogach samochodach, w tym także poziom ich napompowania, otrzymywaliśmy nieraz wprost szokujące rezultaty. Przed wprowadzeniem przez UE nakazu, aby każdy wyprodukowany po 2012 roku samochód osobowy wyposażony był w system pomiaru ciśnienia w oponach, średnio ok. 71% polskich kierowców jeździło na oponach, w których panowało zbyt niskie ciśnienie. W niektórych największych miastach było to nawet aż 82% kierowców.

Biorąc pod uwagę zarówno aspekt bezpieczeństwa, jak i czysto finansowy, a także powszechność opisywanego zjawiska, musimy wszyscy koniecznie pamiętać o mierzeniu ciśnienia w oponach samochodowych przynajmniej raz w miesiącu. Nie tylko podczas wymiany ogumienia na nowe.


Komentarze

Odpowiednie ciśnie to oszczędność
Alan
,
14.02.2020
Odpowiedz
Jeśli utrzymujemy odpowiednie ciśnienie to możemy liczyć na optymalne spalanie i prowadzenie samochodu.
warto sprawdzać
Olek
,
07.05.2019
Odpowiedz
ja sprawdzam dosyć często, ile to roboty aby na stację zajechać (mój samochód nie ma czujnika). Zawsze jak czuję, że dziwnie się auto prowadzi to sprawdzam jak ciśnienie, podstawowa kwestia dla każdego kierowcy powinna być, zaraz obok działających świateł i hamulców!

Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.