Co to jest Adblue i do czego służy? Ile kosztuje?
Co mają wspólnego elektrownie węglowe z silnikami Diesla? Jedno i drugie potrafi kurzyć niemiłosiernie. Jeśli jednak zastosujemy odpowiednie metody spalania, filtry oraz rozwiązania redukujące ilość szkodliwych związków, piece węglowe i silniki Diesla okazują się być zaskakująco niskoemisyjne. AdBlue jest właśnie jednym z takich rozwiązań stosowanych w silnikach Diesla. Nie jest to ani filtr, ani katalizator. A czym jest? Jak działa AdBlue i ile kosztuje jego eksploatacja?

| Najważniejsze informacje AdBlue to wodny roztwór mocznika wykorzystywany w nowoczesnych silnikach Diesla spełniających normę Euro 6 i wykorzystywany w technologii SCR do redukcji szkodliwych tlenków azotu. Płyn ten nie jest dodawany do paliwa, ale wprowadzany prosto do układu wydechowego. Przeciętne zużycie AdBlue wynosi 1–2 litry na 1000 km. Całkowity brak AdBlue w zbiorniku grozi natychmiastową blokadą ponownego uruchomienia silnika, dlatego należy zawsze uzupełniać go produktem wysokiej jakości, spełniającym normę ISO 22241. |
AdBlue w silnikach Diesla. Czym jest i jak działa technologia SCR?
Wśród osób nie mających większej styczności z motoryzacją krąży rzekomo mit, jakoby płyn AdBlue stanowił kolejny rodzaj dodatku do paliwa. Mit ten, choć całkowicie błędny, jest jednak w pewien sposób zrozumiały. Kto nie zna się na mechanice pojazdowej, ten przez analogię łączy płyn AdBlue z również płynnymi dodatkami mającymi szerokie spektrum działania. Z AdBlue jest jednak zupełnie inaczej. Czyli jak?
AdBlue to handlowa nazwa syntetycznego roztworu mocznika (o stężeniu 32,5%) w wodzie demineralizowanej (nie mylić z destylowaną, choć to już jest wiedza ważna tylko dla maniaków lub chemików). AdBlue nie łączy się z paliwem, sam w sobie nie jest też płynem kalorycznym, a jego jedynym zadaniem jest redukcja szkodliwych tlenków azotu powstających w procesie spalania oleju napędowego. AdBlue działa wyłącznie w ramach systemu SCR (Selektywnej Redukcji Katalitycznej), będąc podstawowym elementem wprowadzanym do układu wydechowego nowoczesnych diesli. Jego wprowadzenie do układu odbywa się poprzez wtryskiwanie w postaci drobnej mgieł/ki skierowanej do strumienia gorących spalin. Połączenie to musi nastąpić jeszcze przed wejściem do specjalnego katalizatora SCR.
Pod wpływem wysokiej temperatury i kontaktu z katalizatorem, mocznik (CO(NH2)2) reaguje z tlenkami azotu (NOx). Skutkiem tej reakcji otrzymujemy:
- azot (N2),
- parę wodną (H2O).
W ten jakże prosty sposób zamiast szkodliwych substancji, z rury wydechowej wydostaje się niegroźny dla środowiska i łatwo przyswajalny przez rośliny azot oraz całkowicie neutralna para wodna.

Dlaczego AdBlue jest niezbędny? Konsekwencje braku tego płynu
Dla właścicieli Diesli z system SCR płyn AdBlue stanowi warunek legalnego poruszania się po polskich drogach. Jeśli system ten przestaje działać (np. z powodu braku płynu), samochód z miejsca przestaje spełniać normy emisji Euro 6, co skutkuje automatycznym wprowadzeniem ograniczeń przez komputer pokładowy.
| Aspekt | Właściwy poziom AdBlue (system działa poprawnie) | Niski poziom lub brak AdBlue (system działa w trybie awaryjnym) |
| Emisja Spalin (NOx) | Zminimalizowana. Tlenki azotu są przekształcane w nieszkodliwy azot (N2) i parę wodną (H2O). | Maksymalna. Silnik pracuje bez redukcji zanieczyszczeń, łamiąc normę Euro 6. |
| Praca silnika | Optymalna. Pełna moc i moment obrotowy. Brak ostrzeżeń. | Ograniczona. Po serii ostrzeżeń następuje redukcja mocy silnika (wejście w tryb awaryjny). |
| Uruchomienie pojazdu | Bezproblemowe. | Blokada ponownego rozruchu. Po zgaszeniu silnika, ponowne uruchomienie jest niemożliwe, dopóki nie dolejecie płynu. |
| Normy i prawo | Samochód zgodny z europejskimi normami emisji spalin. | Samochód niezgodny z homologacją i przepisami (nawet jeśli tymczasowo jeździ). |
| Konieczność | Warunek pracy nowoczesnego silnika Diesla (Euro 6). | Powód unieruchomienia pojazdu. |
Z powyższej tabeli wynika wyraźnie, że w przypadku całkowitego wyczerpania się AdBlue, samochód nie pozwoli Wam na ponowne uruchomienie silnika. Komunikat ostrzegawczy informujący o wyczerpywaniu się płynu AdBlue pojawi się z wyprzedzeniem, dając Wam możliwość przejechania jeszcze ok 1000-2500 km.
Ekonomia płynu AdBlue. Jakie jest jego zużycie z jakimi kosztami wiąże się jego stosowanie?
To, jak często będziecie uzupełniać płyn AdBlue, zależy w pierwszej kolejności od wielkości zbiornika w Waszym samochodzie. Zwykle są to zbiorniki o pojemności od 10 do 25 litrów. Kolejną zmienną wpływającą na zużycie AdBlue jest Wasz styl jazdy. Na podstawie zwykłych statystyk możemy przyjąć pewną średnią dla zużycia i częstotliwości dolewania AdBlue, która to średnia przedstawia się następująco:
- typowe zużycie – średnio jest to 1-2 litry na każde 1000 km;
- częstotliwość dolewania – w zależności od pojemności zbiornika i sposobu eksploatacji pojazdu, płyn AdBlue uzupełniany jest co 5 000 do 15 000 km.
Jeśli jeździcie bardziej dynamicznie lub często pokonujecie dłuższe, szybkie trasy, zużycie AdBlue będzie w Waszym przypadku odpowiednio wyższe. A ile kosztuje AdBlue? Gdzie warto je kupować? Cena AdBlue potrafi być mocno zmienna i zależy m.in. od dostawcy. Do wyboru macie m.in.:
- stacje paliw – dystrybutory na stacjach paliw to najwygodniejsza opcja dla samochodów ciężarowych i busów, ale wcale też nie najtańsza;
- kanistry 5/10 l – podstawowa opcja dla właścicieli samochodów osobowych. Taki zakup w sklepach motoryzacyjnych online (iParts.pl) jest zazwyczaj najbardziej opłacalny;
- ASO – to najdroższa opcja, choć niewątpliwie gwarantująca poprawną procedurę uzupełnienia. Coś dla laików lub osób nie mających czasu na samodzielne uzupełnianie płynu.
Pamiętajcie, że zakup AdBlue w kanistrach i uzupełnianie go samodzielnie jest najbardziej ekonomiczną i najwygodniejszą metodą. Wybierajcie płyn spełniający normę ISO 22241, gwarantującą jego czystość i prawidłowe działanie systemu SCR. Nie wiecie, gdzie taki znaleźć? Sprawdźcie naszą ofertę płynów AdBlue na iParts.pl!

FAQ
Czy AdBlue ma datę ważności i czy można użyć płynu kupionego przed rokiem?
Tak, AdBlue ma datę ważności, która zazwyczaj wynosi od 12 do 18 miesięcy, pod warunkiem przechowywania w optymalnej temperaturze (pomiędzy +30°C i -5ºC). Płyn ten jest wrażliwy na zanieczyszczenia i temperaturę. Używanie przeterminowanego lub niewłaściwie przechowywanego AdBlue może prowadzić do krystalizacji mocznika, a to grozi zapchaniem wtryskiwaczy i kosztowną awarię systemu.
Czy konieczne jest wykasowanie błędu AdBlue przez komputer po dolaniu płynu?
W większości nowoczesnych samochodów nie jest to konieczne, pod warunkiem dolania minimalnej wymaganej ilości (zazwyczaj 5-10 litrów). System AdBlue jest zaprojektowany tak, aby samodzielnie zresetować licznik ostrzeżeń po wykryciu odpowiednio wysokiego poziomu płynu. Jeśli komunikat nie znika po przejechaniu kilku kilometrów, może to oznaczać poważniejszą usterkę systemu (np. uszkodzony czujnik poziomu lub grzałka) i wymaga wtedy interwencji diagnostycznej.
Czy można wyłączyć system AdBlue z poziomu oprogramowania?
Tak, choć jest to nielegalne i absolutnie zabronione w większości krajów UE. Na rynku istnieją nieautoryzowane modyfikacje oprogramowania (tzw. emulatory) pozwalające na ignorowanie stanu płynu AdBlue i wyłączenie systemu SCR. Takie działanie narusza jednak normy homologacyjne pojazdu (Euro 6), jest łatwe do wykrycia podczas kontroli i surowo karane wysokimi mandatami. Może nawet prowadzić do unieważnienia ubezpieczenia i dowodu rejestracyjnego pojazdu.














