Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Co mówią nam oznaczenia na oponach? Jak należy je odczytywać i jak prawidłowo je interpretować?

Przeciętna opona samochodowa posiada na sobie zdumiewająco wiele wszelkiego rodzaju oznaczeń, napisów, zaleceń i instrukcji. Są to swoiste, gumowe książki serwisowe, z których możecie wyczytać, czy dana opona nadaje się do Waszego auta, w jaki sposób powinniście ją założyć oraz według jakich zasad eksploatować. Z informacji na oponie dowiecie się również bardzo wiele o samej oponie, jej pochodzeniu oraz wieku. A wszystko to dzięki następującym oznaczeniom:

Oznaczenia opon. Jak odczytywać oznaczenia na oponach?
  1. Rozmiar – dla przykładowej opony o rozmiarze 245/45/R18 oznaczenia te wskazują na:
    • 245 – szerokość opony wyrażona w milimetrach,
    • 45 – profil opony wyrażony w postaci procentowej wyciągniętej z szerokości opony,
    • R18 – opona o konstrukcji radialnej (jak zdecydowana większość opon na rynku) 18-sto calowa (dostosowana do 18-sto calowej felgi).
  2. M + S – to oznaczenie należy odczytywać jako skrót angielskiej nazwy „Mud and Snow”, którą jakiś czas temu posiadały wszystkie opony zimowe. Od niedawna jednak M + S pojawia się również na oponach całosezonowych. Wynika to stąd, iż oznaczenie M + S nie dotyczy stricte dopasowania do warunków typowo zimowych, ale stanowi informację mówiącą nam o tym, iż dany model ogumienia samochodowego jest w stanie poradzić sobie z trudnymi warunkami atmosferycznymi oraz z nienajlepszą (mokrą, zaśnieżoną czy zabłoconą) nawierzchnią.
  3. Emblemat śnieżynki na tle górskiego szczytu – oznaczenie to wskazuje wyraźnie, że wybrana opona jest typową oponą zimową.
  4. Model opony – zawiera bardzo często bagatelizowaną, a jakże ważną informację o tym, do jakich samochodów lub warunków producent przewidział stosowanie danej opony. Przykładowo: opona Michelin Alpin 5 to opona zimowa dla dynamicznych aut o mocnych silnikach, a pokrewna z nią Michelin Alpin 6 to opona zimowa do aut ze słabszymi jednostkami napędowymi.
  5. Indeks nośności (w przykładowym oznaczeniu 100V odpowiada za niego liczba 100)  – wskazuje maksymalne obciążenie, jakie każda pojedyncza opona jest w stanie udźwignąć bez konsekwencji dla swojej wytrzymałości oraz dla zachowania możliwości jezdnych. Łącznie, po zsumowaniu indeksu nośności wszystkich opon, powinna zostać osiągnięta wartość równa lub większa od łącznej dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu.
  6. Indeks prędkości (dla powyższego przykładu oznaczenie V) – oznacza, do jakiej prędkości można bezpiecznie rozpędzić samochód, w którym zamontowane są dane opony. Musicie jednak pamiętać, że indeks prędkości to nie tylko maksymalna prędkość auta, ale przede wszystkim jego dynamika i związane z nią przeciążenia. Jeśli więc nawet nie rozpędzacie swojego auta do podobnych prędkości, na krótkich odcinkach (podczas przyśpieszania i hamowania) indeks ten zapewnia Was o tym, że Wasze opony zwyczajnie się nie rozpadną.
  7. Tubless lub TL – oznaczenie to mówi nam o tym, że dana opona jest oponą (jak zdecydowana większość obecnie używanych) bezdętkową.
  8. TT – opona dętkowa.
  9. Radial – spotykane na niektórych oponach przypomnienie, iż jest to model opony o budowie radialnej.
  10. Maksymalne ciśnienie w oponie – niektórzy producenci ogumienia podają na boku opony informację o tym, jakie jest maksymalne ciśnienie powietrza dla danego modelu.
  11. DOT – nie ma to nic wspólnego z płynem hamulcowym. Oznaczenie to jest skrótem od Department of Transportation i mówi nam o tym, iż dana opona spełnia wymagania amerykańskiego Departamentu Transportu.
  12. Oznaczenia kraju oraz fabryki, w której opona powstała – bywają zakodowane (np. B5 – fabryka Michelin w Olsztynie) lub nie (np. made in Spain).
  13. Kod producencki opony – różny dla różnych producentów.
  14. Data produkcji (np. 39/18) – oznaczenie to mówi nam o tym, iż nasza przykładowa opona powstała w 39 tygodniu 2018 roku.

Nie są to, oczywiście, wszystkie oznaczenia i informacje, jakie możecie znaleźć na oponach. Wiele z nich warto znać, ale niektóre nie mają dla użytkowników praktycznie żadnego znaczenia. Jeśli chcecie się dowiedzieć więcej o oponach i opisujących je oznaczeniach, wejdźcie koniecznie na stronę https://www.iparts.pl/opony/. Przy okazji będziecie mogli sprawdzić, czy nie mamy akurat jakiejś fajnej promocji na opony, które mogłyby Was zainteresować.

Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
1 komentarz
Niedawno kupiłem swój pierwszy samochód i wiele takich rzeczy to dla mnie czarna magia. Z tymi oznaczeniami na oponach też. Szczególnie że moi rodzice nie mieli samochodu w ogóle i nadal nie mają, więc nie miałem okazji jakoś się podpytać taty czy coś… Ten artykuł jak i inne (bo to nie jest jedyny, który przeczytałem u Was) to dla mnie ogromna pomoc.

Powiązane artykuły

TOP 10 najczęściej powtarzanych mitów na temat opon zimowych. Co koniecznie powinniście wiedzieć o zimówkach?

TOP 10 najczęściej powtarzanych mitów na temat opon zimowych. Co koniecznie powinniście wiedzieć o zimówkach?

Środek zimy to najlepszy moment na rozmowę o oponach zimowych. W końcu to zimą najmocniej odczuwamy ich znaczenie. I choć wielu kierowców ma sporą praktykę w jeździe na oponach zimowych, wciąż żywe są wśród nas mity mogące na tę praktykę bardzo niekorzystnie wpłynąć. Co to za mity? Jakie to nieprawdziwe informacje na temat opon zimowych krążą w społeczności polskich kierowców?

czytaj więcej >
TOP10 popularnych pytań i odpowiedzi na temat opon całorocznych

TOP10 pytań i odpowiedzi na temat opon całorocznych. Które aspekty używania wielosezonówek najbardziej interesują kierowców?

Nasi eksperci każdego dnia dostają od Was dziesiątki pytań o opony całoroczne. Czy warto je wybierać? Jak sprawdzą się na naszych drogach? Jak wpływają na zużycie paliwa? Na te i inne pytania postanowił odpowiedzieć specjalista iParts.pl na co dzień zajmujący się m.in. właśnie oponami. Zobaczcie, jaka będzie jego reakcja na 10 najczęściej zadawanych pytań o opony całoroczne.

czytaj więcej >
Homologowane opony, a ich zamienniki. Rozmiar opon inny niż homologacja

Jak rozpoznać opony z homologacją? Czym różnią się od opon bez homologacji i czy można wybrać rozmiar opon inny niż ta homologacja nakazuje?

Dla jednych jest to kolejny marketingowy zabieg mający skłonić kierowców do większych wydatków, dla innych wymóg nowoczesnej motoryzacji i daleko posunięte dopasowanie opony do samochodu. Homologacja producenta – bo o niej mowa – jest tematem niezwykle ciekawym i wciąż kontrowersyjnym. Również w kwestii zmiany rozmiaru opony.

czytaj więcej >
Opony samochodowe z kolcami. Jak działają, gdzie są dozwolone i czy warto je wybrać?

Opony samochodowe z kolcami. Jak działają, gdzie są dozwolone i czy warto je wybrać?

Mijająca zima okazała się dla kierowców wyjątkowo łaskawa, ale kolejna już wcale taka być nie musi. Gdy przyjdą naprawdę niskie temperatury i duże opady śniegu, asfalt zamieni się w lodową rynnę, a do nas wrócą kierowcy z pytaniami o opony z kolcami. Czy jest to dobre rozwiązanie? Czy można na nich jeździć, a jeśli tak, czy warto się w nie zaopatrzyć? Na te właśnie pytania już teraz zamierzamy Wam odpowiedzieć.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze