Przeciętna opona samochodowa posiada na sobie zdumiewająco wiele wszelkiego rodzaju oznaczeń, napisów, zaleceń i instrukcji. Są to swoiste, gumowe książki serwisowe, z których możecie wyczytać, czy dana opona nadaje się do Waszego auta, w jaki sposób powinniście ją założyć oraz według jakich zasad eksploatować. Z informacji na oponie dowiecie się również bardzo wiele o samej oponie, jej pochodzeniu oraz wieku. A wszystko to dzięki następującym oznaczeniom:

  1. Rozmiar – dla przykładowej opony o rozmiarze 245/45/R18 oznaczenia te wskazują na:
    • 245 – szerokość opony wyrażona w milimetrach,
    • 45 – profil opony wyrażony w postaci procentowej wyciągniętej z szerokości opony,
    • R18 – opona o konstrukcji radialnej (jak zdecydowana większość opon na rynku) 18-sto calowa (dostosowana do 18-sto calowej felgi).
  2. M + S – to oznaczenie należy odczytywać jako skrót angielskiej nazwy „Mud and Snow”, którą jakiś czas temu posiadały wszystkie opony zimowe. Od niedawna jednak M + S pojawia się również na oponach całosezonowych. Wynika to stąd, iż oznaczenie M + S nie dotyczy stricte dopasowania do warunków typowo zimowych, ale stanowi informację mówiącą nam o tym, iż dany model ogumienia samochodowego jest w stanie poradzić sobie z trudnymi warunkami atmosferycznymi oraz z nienajlepszą (mokrą, zaśnieżoną czy zabłoconą) nawierzchnią.
  3. Emblemat śnieżynki na tle górskiego szczytu – oznaczenie to wskazuje wyraźnie, że wybrana opona jest typową oponą zimową.
  4. Model opony – zawiera bardzo często bagatelizowaną, a jakże ważną informację o tym, do jakich samochodów lub warunków producent przewidział stosowanie danej opony. Przykładowo: opona Michelin Alpin 5 to opona zimowa dla dynamicznych aut o mocnych silnikach, a pokrewna z nią Michelin Alpin 6 to opona zimowa do aut ze słabszymi jednostkami napędowymi.
  5. Indeks nośności (w przykładowym oznaczeniu 100V odpowiada za niego liczba 100)  – wskazuje maksymalne obciążenie, jakie każda pojedyncza opona jest w stanie udźwignąć bez konsekwencji dla swojej wytrzymałości oraz dla zachowania możliwości jezdnych. Łącznie, po zsumowaniu indeksu nośności wszystkich opon, powinna zostać osiągnięta wartość równa lub większa od łącznej dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu.
  6. Indeks prędkości (dla powyższego przykładu oznaczenie V) – oznacza, do jakiej prędkości można bezpiecznie rozpędzić samochód, w którym zamontowane są dane opony. Musicie jednak pamiętać, że indeks prędkości to nie tylko maksymalna prędkość auta, ale przede wszystkim jego dynamika i związane z nią przeciążenia. Jeśli więc nawet nie rozpędzacie swojego auta do podobnych prędkości, na krótkich odcinkach (podczas przyśpieszania i hamowania) indeks ten zapewnia Was o tym, że Wasze opony zwyczajnie się nie rozpadną.
  7. Tubless lub TL – oznaczenie to mówi nam o tym, że dana opona jest oponą (jak zdecydowana większość obecnie używanych) bezdętkową.
  8. TT – opona dętkowa.
  9. Radial – spotykane na niektórych oponach przypomnienie, iż jest to model opony o budowie radialnej.
  10. Maksymalne ciśnienie w oponie – niektórzy producenci ogumienia podają na boku opony informację o tym, jakie jest maksymalne ciśnienie powietrza dla danego modelu.
  11. DOT – nie ma to nic wspólnego z płynem hamulcowym. Oznaczenie to jest skrótem od Department of Transportation i mówi nam o tym, iż dana opona spełnia wymagania amerykańskiego Departamentu Transportu.
  12. Oznaczenia kraju oraz fabryki, w której opona powstała – bywają zakodowane (np. B5 – fabryka Michelin w Olsztynie) lub nie (np. made in Spain).
  13. Kod producencki opony – różny dla różnych producentów.
  14. Data produkcji (np. 39/18) – oznaczenie to mówi nam o tym, iż nasza przykładowa opona powstała w 39 tygodniu 2018 roku.

Nie są to, oczywiście, wszystkie oznaczenia i informacje, jakie możecie znaleźć na oponach. Wiele z nich warto znać, ale niektóre nie mają dla użytkowników praktycznie żadnego znaczenia. Jeśli chcecie się dowiedzieć więcej o oponach i opisujących je oznaczeniach, wejdźcie koniecznie na stronę https://www.iparts.pl/opony/. Przy okazji będziecie mogli sprawdzić, czy nie mamy akurat jakiejś fajnej promocji na opony, które mogłyby Was zainteresować.