Auta elektryczne – wizja przyszłości staje się codziennością
Jeszcze do niedawna samochody elektryczne były traktowane jako futurystyczna wizja inżynierów renomowanych marek – bez większych jednak walorów użytkowych. Wszystko zmieniło się wraz z upływem czasu. Na rynku pojawiły się modele rewolucyjne, które przybliżyły samochody elektryczne naszej codzienności.

Dotychczasowe samochody elektryczne to niekoniecznie ładne, zbyt futurystyczne nadwozia, niezadowalające osiągi i kiepska ergonomia. W przeciwieństwie do większości powstałych modeli aut elektrycznych mamy obecnie do czynienia z naprawdę dobrze prezentującymi się i niezwykle funkcjonalnymi samochodami. Za przykład postanowiliśmy przedstawić wam model amerykańskiej firmy – Tesla model S, będący w regularnej sprzedaży. Tesla model S to pięciodrzwiowa limuzyna stylizowaną na coupé, która zapewni użytkownikom naprawdę znakomite osiągi. Amerykańska Tesla zyskuje sobie coraz większe grono entuzjastów. Dlaczego?
Elektryczna piękność o wyjątkowych parametrach
Zakup Tesli S jest stosunkowo drogi w porównaniu do innych samochodów oferowanych w swoim segmencie klasowym. Elektryczna limuzyna pozwala na rozpędzenie się do 100 km/h w czasie 5.6 s i umożliwia użytkownikowi przejechanie 430 kilometrów bez tankowania. Taka perełka kosztuje około 264 tys. zł. Czy warto?
Podobna cena tyczy się nowych limuzyn porównywalnej klasy, które posiadają tradycyjne jednostki napędowe – benzyna lub diesel. Te dwa modele różni jednak podstawowa kwestia – oszczędność. Tesla S 100 kilometrów przejedzie z użyciem energii na poziomie 17kWh, co przeliczając na złotówki wyniesie nam około 10 złotych. Popularne benzyniaki i diesle dystans ten pokonają, uwaga, za około 60 złotych. Mało tego, w przypadku tradycyjnych jednostek napędowych koszty będą raczej stałe – o ile nie podniosą się ze względu na wciąż rosnące ceny paliwa. Tesla S umożliwia natomiast obniżenie kosztów o niemal połowę poprzez odpowiednie dobranie taryfy energii elektrycznej – np. taryfa nocna, kiedy bateria zdąży się naładować do pełna, podczas gdy użytkownik będzie wciąż spokojnie spał. Eksperci przekonują bowiem, że wolne ładowanie baterii pobiera znacznie mniej energii ze standardowego gniazdka i trwa około 8 godzin.
Tesla S posiada wszelkie zalety typowe dla samochodów elektrycznych, bądź hybrydowych. Samochód jest bardzo cichy. Elektryczny, zaawansowany układ napędowy Tesli S składa się z kilku niespotykanych dotąd elementów. W przeciwieństwie do silnika spalinowego, motor Tesli ma tylko jeden ruchomy element – wirnik. Silnik elektryczny jest słyszalny tylko podczas gwałtownego przyśpieszenia. Podczas spokojnej jazdy słychać jedynie szum wiatru i toczące się po asfalcie opony. Amerykańska piękność dysponuje momentem obrotowym od samego startu, co oznacza, że silnik rozpędza samochód z pełną mocą od razu, gdy tylko noga użytkownika wyląduje na pedale gazu. Tesla Model S wyposażona w moduł baterii 85 kWh Performance oraz wydajnym falownikiem, przyspiesza do 100 km/h w 4.4 sekundy – a co najważniejsze – bez nawet kropli benzyny. Prędkość maksymalna 235 km/h zachwyci miłośników szybkiej jazdy.
System zawieszenia został opracowany dla wyjątkowej architektury modelu S. Nieobciążone przez silnik, lekkie zawieszenie przednie optymalizuje trakcję kół przednich. Tylne, wielowahaczowe zawieszenie jest zaprojektowane tak, aby płynnie zintegrować układ napędowy i zapewnić użytkownikowi pełen komfort jazdy.
Bezpieczeństwo na poziomie Premium
Tesla S to według specjalistów gwarancja bezpiecznej jazdy. Samochód zaprojektowano z wielka starannością o szczegóły. Sztywna i wytrzymała konstrukcja chroni nie tylko kierowcę i pasażerów, ale także przyczynia się do ogólnej kontroli prowadzenia pojazdu. Przód samochodu jest zoptymalizowany pod kątem biernego bezpieczeństwa użytkowników. Dwie idealnie proste szyny biegną czołowo, zespalając mocowania płyty nadwozia. Tu pochłaniana jest energia ewentualnego uderzenia. Stal o wysokiej wytrzymałości, zastosowano w kluczowych obszarach tak, aby zwiększyć bezpieczeństwo bierne nadwozia.
Model S zapewnia maksymalne bezpieczeństwo, niezależnie od warunków drogowych. Kontrola trakcji zapobiega bowiem utracie przyczepności w trudnych warunkach i utrzymuje kontrolę nad pojazdem. System Stability Control reaguje w chwilach podsterowności lub gwałtownego skrętu kołami – poprzez zmniejszenie momentu obrotowego i przy udziale układu hamulcowego nadzorowanego przez elektronikę pokładową.
Układ hamulcowy w modelu Tesla S spisuje się doskonale. W większości sytuacji na drodze, pedał hamulca jest jednak potrzebny tylko do zatrzymania w sytuacji awaryjnej. W przeciwieństwie do innych samochodów elektrycznych i hybryd, model S hamuje przede wszystkim silnikiem, który kontroluje tarcie i wspiera hamowanie odzyskowe. Wpływa to na oszczędność elementów ciernych układu hamulcowego, których żywotność istotnie wzrasta. Tesla S doskonale hamuje silnikiem. Podczas hamowania silnik Tesli S działa niemal jak prądnica. Gdy tylko noga zostanie zdjęta z gazu, samochód zaczyna hamować z dość mocno odczuwalną siłą – w ten sposób odzyskiwana jest energia, która automatycznie doładowuje akumulatory pojazdu.
Ekonomiczna eksploatacja
Biorąc pod uwagę trwałość wcześniej produkowanych samochodów z silnikami elektrycznymi, Tesla S to kolejny krok na przód. Model prezentuje bowiem wysoką odporność na zużywanie się podzespołów, a co za tym idzie, koszty obsługi pojazdu są zdecydowanie niższe niż w przypadku tradycyjnych aut. Użytkownik posiadający samochód elektryczny może zapomnieć bowiem o potrzebie wymieniania filtrów, paska rozrządu, sprzęgła, naprawy skrzyni biegów i innych podzespołów najbardziej narażonych na eksploatację, bo po prostu ich tam nie ma. Jest tylko silnik wielkości arbuza, który przenosi swoją moc wprost z miedzianego wirnika do kół pojazdu – zbyt wiele nie może się tam popsuć. Naprawy eksploatacyjne będą dotyczyć jedynie wymiany elementów zawieszenia oraz klocków i tarcz hamulcowych, których żywotność, jak wspominaliśmy, wzrasta dzięki hamowaniu silnikiem.
Wyposażenie klasy wyższej
Samochód posiada 17-calowy dotykowy tablet multimedialny, który umieszczony jest centralnie na desce rozdzielczej i służy do sterowania klimatyzacją, radiem, nawigacją i innymi systemami zamontowanymi w pojeździe oraz zapewnia dostęp do Internetu. Na desce rozdzielczej znajdują się tylko dwa przyciski – światła awaryjne i otwieranie schowka. W standardzie Tesla S wyposażona jest w 19-calowe aluminiowe felgi, klamki do drzwi chowające się w karoserii i system audio z 7 głośnikami, dwoma portami USB oraz pamięcią pozwalającą na przechowywanie 500 utworów muzycznych. Wersja Performance posiada dodatkowo zawieszenie pneumatyczne. Opcjonalnie auto można wyposażyć dodatkowo w aerodynamiczne koła pozwalające na przejechanie aż 32 km więcej na jednym ładowaniu, 21-calowe felgi, panoramiczny dach, a także w kamerę cofania, ksenonowe reflektory, LED-owe światła doświetlające zakręty i powiększony system audio z 12-głośnikami w technologii Dolby ProLogic 7.1 oraz możliwością przechowywania 3000 utworów.
Motofan
Musk
Zynek
Elwira
Małgosia
Bartłomiej
Mariolka
ryś
borys