Czym jest i jak działa system Adaptive Forward Lighting?

Adaptive Forward Lighting (AFL) – znany również pod nazwą Adaptive Front Lighting System (AFS) – powstał jako zaawansowany system oświetlenia przedniego w samochodach należących do koncernu General Motors. Obecnie kojarzony jest przede wszystkim z marką Opel, ponieważ to w jej modelach najczęściej występuje.

Podstawę systemu AFL w jego pierwszych wersjach stanowiły reflektory oferujące możliwość statycznego lub dynamicznego doświetlania zakrętów, ponieważ to właśnie doświetlanie zakrętów miało być jego głównym zadaniem. System uaktywnia tę funkcję w momencie, kiedy wykryje odpowiednio duży skręt na kole kierownicy. Podążająca za intencją kierowcy wiązka światła w tym samym momencie zaczyna doświetlać wewnętrzną stronę łuku, sprawiając, że kierowca zyskuje lepszą widoczność w miejscu, które przy zwykłych światła pozostawało zawsze słabiej oświetlone.

Aby system AFL mógł prawidłowo wykonywać swoje zadanie, musi opierać się na dużej liczbie sygnałów docierających do niego dzięki rozmieszczonym w całym samochodzie czujnikom. Współczesne wersje Adaptive Forward Lighting pracują nie tylko automatycznie, ale i w pełni autonomicznie dzięki sieci czujników tworzonej m. in. przez:

  • czujnik prędkości,
  • czujnik kąta skrętu kierownicy,
  • czujnik przyśpieszenia,
  • czujnik trajektorii jazdy,
  • czujnik żyroskopu,
  • GPS,
  • czujnik opadów.

Informacje zbierane przez komputer z opisanej sieci pozwalają mu na określenie przewidywanego kierunku jazdy, ale nie tylko. Wszystko zależy od tego, z jak bardzo zaawansowanym systemem AFL będziecie mieć do czynienia.

Możliwości systemu AFL ze światłami ksenonowymi i lampami LED

System Adaptive Forward Lighting powstał jako system współpracujący z reflektorami ksenonowymi, skupiony przede wszystkim na doświetlaniu pokonywanych zakrętów. Analizując dane dotyczące kąta skrętu pojazdu oraz prędkości jazdy, AFL oblicza i dostosowuje strumień światła w ten sposób, aby reflektory podążały za faktycznym kierunkiem jazdy. Zamiast „zamiatać” wiązkami światła na zakręcie, zwyczajnie zmieniają kąt padania światła, dzięki czemu rzeczywisty kierunek jazdy staj się znacznie lepiej widoczny. Jednak z czasem rozwój technologii pozwolił na dużo, dużo więcej.

Współcześnie AFL – wyjaśnia ekspert naszego sklepu iParts.pl – to niezwykle inteligentny i złożony system, który – oprócz wspomnianej już sieci czujników – współpracuje również z przednią kamerą, radarem czy lidarem. Podstawowym źródłem światła nie są już ksenony, ale lampy LED, które nie tylko zapewniają 30% jaśniejsze światło niż zwykłe halogeny, ale też światło przez nie emitowane posiada znacznie korzystniejszą z punktu widzenia kierowcy barwę.

Nowoczesny Adaptive Forward Lighting działa w kilku trybach:

  • HBA, czyli automatycznego sterowania światłami drogowymi – wykrywanie obiektów na drodze przed samochodem i dostosowywanie świateł stosownie do sytuacji (np. samodzielnie zmienia światła drogowe na mijania).
  • Tryb świateł szosowych – AFL przy określonej prędkości przełącza się w ten tryb, by zapewnić kierowcy szerszy i dłuższy strumień światła.
  • Tryb turystyczny – pozwalający spokojnie i komfortowo poruszać się w krajach z ruchem lewostronnym.
  • Tryb miejski – system doświetla szeroki obszar, wraz z poboczem i chodnikiem.
  • Tryb doświetlania zakrętów – jedna z podstawowych funkcji AFL.
  • Tryb świateł manewrowych – oświetlona zostaje przestrzeń z boku i z tyłu pojazdu, tryb bardzo przydatny podczas wykonywania skomplikowanych manewrów.
  • Statyczne doświetlanie zakrętów – tryb ten zostaje uruchomiony przy niskiej prędkości, po włączeniu kierunkowskazu i skręceniu kierownicy.
  • Tryb ECO – mając aktywy system Start/Stop, system AFL samodzielnie wyłącza funkcję doświetlania zakrętów w celu zaoszczędzenia energii.

Dzięki diodom LED, system Adaptive Forward Lighting zyskał dodatkowe możliwości i łatwość realizowania poszczególnych zadań. Jest m. in. w stanie wykryć nadjeżdżającego z naprzeciwka rowerzystę i tak sterować pracą diod, by ten podczas mijania Waszego samochodu w żadnym momencie nie został oślepiony przez jego światła. A to zapewne nie koniec, lecz dopiero początek rozwoju systemu AFL.