Zawór EGR jest jedną z tych części samochodowych, które wymagają stałej kontroli i regularnej konserwacji. W tym przypadku konserwacja ta polega przede wszystkim na sprawdzaniu stanu zaworu oraz usuwaniu zabrudzeń, które z czasem zawsze się w nim pojawiają. W jaki sposób powinniście podejść do czyszczenia zaworu EGR?

Zawór EGR to dla wielu zło w czystej postaci. Jednak nawet jeśliby tak było, to nadal jest to zło koniecznie, ponieważ brak zaworu EGR wiąże się obecnie z wykluczeniem auta z dalszej eksploatacji podczas okresowego przeglądu technicznego. Takie same konsekwencje będzie mieć również zaślepienie tego zaworu. Zamiast więc kombinować na różne sposoby, jak obejść obowiązujące przepisy, lepiej nauczyć się, jak dobrze żyć z EGR-em i co zrobić, aby nie sprawiał nam większych problemów. A nic tak dobrze nie buduje relacji z zaworem EGR, jak troska o jego stan, a przede wszystkim o jego czystość.

Czym jest i do czego służy zawór EGR? Z jakiego powodu wymaga regularnego czyszczenia?

Zawór EGR to po prostu zawór recyrkulacji spalin. Jest to kluczowy elementy układu, który odpowiada za ich recyrkulację, wpływając tym samym na redukcję związków azotu wydobywających się z auta przez układ wydechowy. Właśnie ta redukcja związków określanych jako NOX jest jedyną funkcją EGR-u.

EGR Turbo Cleaner

Aby do wspominanej redukcji mogło dojść, zawór EGR musi w określonych sytuacjach przepuszczać do końcówki układu dolotowego (a tym samym do komory spalania) pewną część spalin, które dopiero co opuściły silnik. Spaliny te, po ponownym trafieniu do jednostki, zmniejszają ilość tlenu i obniżają temperaturę spalania. Jednak wszystko to ma swoje konsekwencje. Jakie?

Konsekwencjami działania układu recyrkulacji spalin dla samego zaworu EGR jest ciągłe wystawienie na strumień gęstych i mocno rozgrzanych spalin. Spaliny te niosą ze sobą całą masę związków będących efektami ubocznymi spalania paliwa, z których wiele zatrzymuje się na samym zaworze. Wszelkie nagary, drobinki sadzy, węglowodorów, spalonego oleju silnikowego itp. osadzają się stopniowo na zaworze EGR, prowadząc do jego ostatecznego zablokowania. O ile, rzecz jasna, nie będziecie go regularnie czyścić.

Preparat do czyszczenia EGR

Jak wygląda czyszczenie zaworu EGR z użyciem przeznaczonych do tego preparatów? Kiedy powinniście ich używać?

Jeśli chodzi o czyszczenie zaworu EGR, macie w zasadzie do wyboru dwie metody, odpowiednie dla dwóch różnych stopni zabrudzenia. Metodami tymi są:

  1. Czyszczenie zaworu EGR z użyciem specjalistycznych, przeznaczonych do tego środków
  2. Czyszczenie zaworu EGR z użyciem agresywnych środków myjących.

Najlepszym rozwiązaniem jest tu, rzecz jasna, użycie preparatów stworzonych specjalnie z myślą o czyszczeniu zaworu EGR. Preparaty w rodzaju:

mają tę przewagę nad agresywną chemią, iż ich zastosowanie nie jest niebezpieczne dla całego zaworu. Wprawdzie nadal czyszczeniu podlegają wyłącznie jego elementy robocze, jednak nawet po kontakcie takiego preparatu z membraną nie ryzykujecie tym, że guma, z której została wykonana, ulegnie uszkodzeniu. Musicie jednak pamiętać, iż preparatów takich należy używać w miarę często i nie czekać z ich użyciem, aż zawór EGR zostanie zupełnie unieruchomiony. Przy tym stopniu zabrudzenia pozostanie Wam już wyłącznie użycie agresywnej chemii.

W jakiej sytuacji czyszczenie zaworu EGR wymaga użycia agresywnej chemii? Co i jak możecie w tym celu zastosować?

Póki EGR działa, a osadzający się na nim nagar przybiera formę sadzy, specjalistyczne środki do czyszczenia tego zaworu są aż nadto wystarczające. Jeśli jednak EGR został całkowicie zablokowany, a zalepiający go nagar przybiera formę lepkiej smoły, pozostaje Wam już tylko demontaż zaworu i użycie agresywnej chemii. O ile, rzecz jasna, zawór ten można w ten sposób naprawić, co w przypadku nowszych zaworów elektronicznych może być już niewykonalne.

Chemią, jakiej powinniście użyć w podobnym przypadku, może być:

  • benzyna ekstrakcyjna,
  • rozpuszczalnik,
  • a nawet czysty olej napędowy.

Musicie jednak pamiętać, że żaden z tych płynów nie może zetknąć się z gumową membraną zaworu, gdyż ta może tego zwyczajnie nie wytrzymać. Samo czyszczenie też nie jest ani proste, ani szybkie, ale to i tak nie są jeszcze najgorsze konsekwencje zaniedbań stanu zaworu EGR.