Sprężyny układu wydechowego

Podstawowym zadaniem każdego układu wydechowego jest przede wszystkim swobodny przepływ spalin z jednostki napędowej na zewnątrz pojazdu. Układ wydechowy ma najczęściej dość skomplikowaną budowę, a połączenie ze sobą znacznej ilości elementów w jeden skutecznie działający system nie jest rzeczą prostą.

Aby cały układ wydechowy mógł prawidłowo pracować, potrzebne jest nie tylko odpowiednie jego uszczelnienie, ale również właściwe zamocowanie do konstrukcji podwozia samochodu. Służą do tego różnego rodzaju elementy mocujące, jak np. gumy, uchwyty czy też wieszaki będące łącznikami pomiędzy układem wydechowym a nadwoziem. Zapobiegają one przenoszeniu drgań i wibracji do wnętrza samochodu.

Jednym z podstawowych elementów mocujących są sprężyny montażowe układu wydechowego. Są one zazwyczaj umieszczane na szpilkach mocujących pierwszy tłumik lub katalizator z rurą biegnącą od kolektora wydechowego, zapewniając elastyczne mocowanie całego systemu.

Z uwagi na specyfikę miejsca pracy sprężyny wydechu są często narażone na uszkodzenia mechaniczne. Gdy do nich dojdzie, odczuwalna jest głośna praca układu wydechowego, przede wszystkim w okolicach drążka zmiany biegów, oraz słyszalne są również stuki dochodzące spod podwozia, które nasilają się podczas zmiany obciążenia silnika. W takim przypadku niezbędna jest wymiana tych elementów na nowe. Podczas wymiany sprężyn warto również założyć nowe pierścienie uszczelniające na łączeniu kołnierza.

Zaleca się systematyczne sprawdzanie stanu układu wydechowego w samochodzie, w tym również jego mocowań, które odpowiadają nie tylko za komfort jazdy, ale przede wszystkim za prawidłowe funkcjonowanie całego układu wydechowego.