Wahacz poprzeczny

Nie ma żadnej przesady w stwierdzeniu, że wahacz to jedna z najważniejszych części każdego zawieszenia samochodowego. Jego ogromne znaczenie opiera się na tym, iż jest on odpowiedzialny nie tylko za techniczną stronę działania zawieszenia, ale też za bezpieczeństwo jazdy. I właśnie ze względu na bezpieczeństwo wahacz poprzeczny powinien podlegać częstym kontrolom i bezwzględnym wymianom w momencie, w którym pojawią się pierwsze objawy jego zużycia. Zaniedbany wahacz poprzeczny podczas jazdy z dużą prędkością może doprowadzić do absolutnej katastrofy, z której niezwykle ciężko będzie wyjść bez szwanku tak kierowcy, jak i jego pasażerom.

Dlatego zawsze, gdy tylko zaczniecie podejrzewać, że wahacze poprzeczne w Waszych autach osiągają kres swojej wytrzymałości, powinniście bezzwłocznie poszukać nowych części w ich zastępstwo. Dobrej jakości wahacze poprzeczne odpowiednie dla Waszych aut znajdziecie na stronie naszego sklepu – iParts.pl.

Wahacz poprzeczny w samochodzie

Rolą wahacza poprzecznego w samochodowym układzie zawieszenia jest właściwe łączenie zwrotnicy koła z nadwoziem samochodu. Z tego też powodu uszkodzenie tej właśnie części może prowadzić do pęknięcia w układzie oraz do licznych deformacji jego poszczególnych elementów. Wiele wynikających z naturalnego zużycia wahacza usterek dotyczy tulei metalowo-gumowych, czyli tzw. silentbloków. Elementy te odpowiadają za tłumienie drgań przenoszonych ze styku kół z podłożem na dalsze części samochodu. Awaria wyeksploatowanej tulei jest niezwykle niebezpieczna, zwłaszcza jeśli dochodzi do niej podczas szybkiej jazdy autem – jednak nawet przy niskich prędkościach może doprowadzić do niemałych zniszczeń.

Co to jest wahacz poprzeczny?

Wahacz poprzeczny to nic innego jak sztywny elementu prowadzący koło i wykonujący równocześnie ruch skrętny wokół osi równoległej do wzdłużnej płaszczyzny pojazdu. W klasycznym, najbardziej popularnym układzie zawieszenia, każde koło prowadzone jest przez dwa wahacze poprzeczne mogące tworzyć jeden z dwóch następujących układów:

  • układ trapezowy – w tym przypadku górny wahacz posiada wyraźnie mniejszą długość niż dolny. Układ trapezowy wahacza poprzecznego jest obecnie najczęściej wykorzystywany we wszelkiego typu samochodach;
  • układ równoległy – tutaj mamy do czynienia z dwoma wahaczami poprzecznymi (górnym i dolnym) o tej samej długości.

Oprócz wymienionych układów występują również wahacze wzdłużne, skośne, a nawet wichrowate.

Jak działa wahacz poprzeczny?

Szczegółowe działanie wahacza poprzecznego zależne jest w dużej mierze od tego, z jakim układem mamy do czynienia. Ogólnie można jednak przyjąć, iż wahacz poprzeczny podczas pracy wykonuje cykliczny ruch obrotowy wokół osi. Pojedynczy cykl jego pracy polega zaś na ugięciu się wahacza oraz powrocie do położenia początkowego, przy czym sam powrót może odbywać się w sposób czynny lub jałowy.


Powiązane cechy

  • Rodzaj wahacza -> nie dla wahacza poprzecznego
  • Rodzaj wahacza -> dla wahacza poprzecznego

    • Przykładowe pytania

      • Co to jest Wahacz poprzeczny?
      • Wahacz poprzeczny w samochodzie
      • Jak działa Wahacz poprzeczny?