Urządzenie ładujące regulowane, 2-stopniowe ładowanie

Wraz z pojawieniem się turbosprężarek w samochodach zmieniło się postrzeganie dynamiki jazdy oraz prowadzenia samochodu. Zaczęły również rosnąć oczekiwania samych kierowców, dla których efekt tzw. „turbodziury” jest uciążliwy. Zaczęto pracować nad zredukowaniem tego zjawiska i właśnie w ten sposób narodziły się turbosprężarki o zmiennej geometrii.

Jak działa turbosprężarka o zmiennej geometrii?

Bardzo często można się spotkać ze stwierdzeniami "zmienna geometria łopatek lub "zmienna geometria turbiny". Są one jednak niewłaściwe. W turbinach o zmiennej geometrii kształt czy ustawienie pojedynczych jej elementów nigdy nie ulega zmianie. Czym jest zatem zmiana geometrii danej części? Zmianą położenia poszczególnych elementów, które składają się na tę część.

Prędkość obrotowa wirnika turbiny jest bezpośrednio zależna od ilości spalin, które do niego trafiają. Trudno jest nad tym panować, dlatego turbinach o zmiennej geometrii dołożone zostały specjalne łopatki, które dodatkowo kierują strumień spalin wprost na łopatki wirnika. Stąd wrażenie, że mimo mniejszej ilości spalin, turbina szybciej wkręca się na odpowiednie obroty i dzięki temu wcześniej doładowuje nasz silnik, przez co znika problem ospałości i długiego oczekiwania na przyspieszenie.

Usterki turbosprężarek o zmiennej geometrii

Dodanie kolejnego, delikatnego i ważnego elementu do budowy turbosprężarek wpłynęło na ich złożoność. Mimo, że zastosowanie tej technologii niesie za sobą wiele zalet, to jednak pojawiają się również wady. Można do nich z pewnością zaliczyć podatność takich turbin na zużycie, zabrudzenie oraz usterki. Z czasem może dojść do zablokowania się niektórych elementów wewnątrz urządzenia, co spowoduje znaczny spadek mocy.


Przykładowe pytania