Turboładowarka VTG

Zasadę działania turbosprężarki opracowano ponad 100 lat temu, jednak dopiero teraz można wykorzystać pełnię jej możliwości. Turbosprężarka pozwala wydajnie zwiększyć moc silnika, poprzez wtłoczenie większej ilości powietrza do jego cylindrów. Standardowa turbosprężarka jest zbudowana z dwóch wirników znajdujących się w jednym wale. Obrót jednego wirnika napędzanego przez energię gazów spalinowych pochodzących z silnika wprawia w obrót drugi wirnik, którego zadaniem jest tłoczenie powietrza do jednostki napędowej. Takie rozwiązanie ma jednak swoje wady, w postaci m.in. braku możliwości płynnej zmiany ciśnienia doładowania cylindrów oraz występowaniem opóźnień w reakcji na wciśnięcie pedału gazu. Te wady wyeliminowano, wprowadzając turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny VTG.

Turboładowarka VTG (niem. Variable Turbinen-Geometrie) to nowoczesny system wykorzystywany w układach turbodoładowania silnika, którego działanie polega na zmianie kąta ustawienia łopatek turbiny. Dzięki takiemu rozwiązaniu nawet przy niewielkim obciążeniu jednostki napędowej oraz niskich obrotach działanie turbosprężarki staje się bardziej wydajne. Dodatkowo możliwe jest płynne regulowanie ciśnienia doładowania. Poprzez zastosowanie systemu VTG nie jest wyczuwalne opóźnienie w działaniu turbodoładowania, natomiast moment obrotowy silnika osiąga wysokie wartości nawet przy niskich obrotach jednostki napędowej.


Przykładowe pytania