-10% NA AKCESORIA SAMOCHODOWE! ODBIERZ KOD
Do końca promocji pozostało:
Układ hamulcowym to dla każdego pojazdu jeden z dwóch układów (obok układu napędowego) o znaczeniu kluczowym nie tylko dla możliwości poruszania się, ale i dla bezpieczeństwa jazdy. Obecnie zdecydowana większość samochodów osobowych posiada układy hamulcowe oparte (przynajmniej częściowo) na tarczach hamulcowych. Hamulce bębnowe, jeśli już są stosowane, to jedynie w przypadku aut małych, lekkich i wyłącznie na tylne, mniej obciążonej osi.
Na rynku dostępnych jest obecnie wiele rodzajów i modeli tarcz hamulcowych, spośród których do najważniejszych należą:
Wbrew temu, co nadal sądzi wielu kierowców, tarcze nawiercane nie są – z punktu widzenia technicznego nazewnictwa – tarczami wentylowanymi. Samo nawiercanie w nich otworów nie sprawia, że można je zakwalifikować do tarcz wentylowanych, choć w ofercie naszego sklepu można znaleźć tarcze hamulcowe nawiercane wentylowane. Sekret tarcz wentylowanych tkwi jednak nie w nawiercaniu, a w czymś zupełnie innym.
Jednym z głównych problemów, z jakimi zmierzyć się musi każda tarcza hamulcowa – bez względu na swoją konstrukcję – jest wysoka temperatura powstająca podczas hamowania. Kiedy naciskacie pedał hamulca podczas jazdy autem, energia kinetyczna poruszającego się z określoną prędkością samochodu zamieniana jest przez układ hamulcowy w energię termiczną. Dzieje się tak na skutek tarcia elementów ciernych klocków hamulcowych zaciskających się na tarczy. W efekcie tego temperatura obu tych elementów gwałtownie wzrasta, przekraczając nieraz nawet 1000℃. Tak mocno rozgrzana tarcza nie jest w stanie zapewnić odpowiedniej efektywności hamulców, dlatego konstruktorzy robią wszystko, aby zwiększyć rozpraszanie ciepła gromadzącego się tarczy i przyśpieszyć jej chłodzenie. Efektem prac nad tym są tarcze wentylowane, które stygną wyjątkowo szybko i przez to samo najłatwiej jest im utrzymać odpowiednią sprawność hamulców.
Tarcza hamulcowe wentylowana jest to tarcza składająca się jakby z dwóch odrębnych tarcz przedzielonych pozornie pustą przestrzenią. W rzeczywistości jest to jednak jednolita konstrukcja z częściowo wydrążonym wnętrzem. Przestrzeń pomiędzy dwoma częściami tarczy wentylowanej jest tak zaprojektowana, aby zapewniała jej absolutną trwałości i odporność na odkształcenia, a jednocześni umożliwiała swobodny przepływ powietrza pomiędzy nimi.
Każda tarcza wentylowana posiada nieco większą grubość niż pozostałe tarcze, może być jednak równocześnie tarczą pełną, nacinaną lub nawiercaną.
Sekret działania tarczy hamulcowej wentylowanej tkwi w owej „pustej” przestrzeni pomiędzy jej dwoma częściami. Przestrzeń ta podczas jazdy jest nieustannie wentylowana przez wnikające tam zimne powietrze, dzięki czemu tarcze te znacznie szybciej wytracają nagromadzone w nich podczas hamowania ciepło. Budowa tarcz wentylowanej sprawia również, iż znacznie lepiej radzą sobie z rozpraszaniem ciepła i są bardzo odporne na tzw. zwichrowanie będące skutkiem nagłej zmiany temperatur.
Typ tarczy hamulcowej -> wentylowana wewnętrznie
Typ tarczy hamulcowej -> szczelina wentylacyjna