Sprzęgło dwutarczowe

W niektórych konstrukcjach samochodowych zastosowanie standardowego sprzęgła jednotarczowego będzie niewystarczające. Chodzi tu m.in. o pojazdy ciężarowe czy też wyczynowe auta sportowe. W takich przypadkach sprzęgło ma za zadanie przenieść olbrzymią moc oraz moment obrotowy na napędzanie osie, w czym jednotarczowe sprzęgło sobie nie poradzi. Konieczne jest więc zastosowanie sprzęgieł o większej ilości tarcz, co pozwoli zmaksymalizować powierzchnię cierną, tak potrzebną do przeniesienia dużego momentu obrotowego silnika.

Sprzęgło dwutarczowe

Sprzęgło dwutarczowe, jak sama nazwa wskazuje, zbudowane jest z dwóch tarcz sprzęgłowych umiejscowionych na wałku sprzęgłowym skrzyni biegów. Dodatkowo w takim rozwiązaniu zamontowano pomiędzy tarczami sprzęgłowymi tarczę dociskową połączoną z tarczą pośrednią. Dzięki zastosowaniu, zamiast dwóch, czterech powierzchni trących, uzyskano możliwość przenoszenia większych obciążeń.

Najnowsze sprzęgła dwutarczowe są wyposażone w technologię, która umożliwia utrzymanie stałej siły wciśnięcia pedału sprzęgła przez cały czas użytkowania układu. Są to systemy posiadające sprawdzone rozwiązania techniczne układu samonastawnego. Tarcze ścierne w sprzęgłach dwu- i wielotarczowych są bardzo podobne do tych stosowanych w układach jednotarczowych. Aby moment obrotowy mógł zostać przeniesiony, pomiędzy tarczami znajdują się pośrednie tarcze stalowe, które połączone są z obudową sprzęgła i razem z nią się obracają.

Sprzęgło dwutarczowe

Niewątpliwą zaletą sprzęgła dwutarczowego jest możliwość przenoszenia dużych obciążeń, dzięki efektywnemu rozłożeniu się ciepła na wiele tarcz. Takie rozwiązania są również o wiele trwalsze niż sprzęgła jednotarczowe i mogą osiągnąć przebieg nawet miliona kilometrów. Ponadto sprzęgło dwutarczowe charakteryzuje się większa elastycznością niż rozwiązania jednotarczowe, co w dużym stopniu wpływa na lepszy komfort jazdy. Umożliwia ono płynniejsze ruszanie oraz zmianę przełożeń bez żadnych szarpnięć.

Sprzęgła dwu- i wielotarczowe są dostępne w dwóch wersjach – jako suche oraz mokre. Sprzęgło mokre jest najczęściej zanurzone w oleju, który smaruje również skrzynię biegów. Takie rozwiązania stosuje się zazwyczaj w motocyklach, a także w mniejszych autach mniejszych oraz niektórych modelach pojazdów ciężarowych.

Bogaty wybór sprzęgieł dwutarczowych w iParts.pl

Jeśli potrzebujesz wysokiej jakości sprzęgła dwutarczowego do swojego samochodu w przystępnej cenie, w iParts.pl znajdziesz wszystko czego szukasz. Dostarczamy wyłącznie produkty pochodzące od sprawdzonych i godnych zaufania producentów. Zapewniamy fachową pomoc w doborze odpowiedniego sprzęgła do konkretnego modelu auta, a także szybką obsługę oraz natychmiastowa realizację zamówienia. Wszystkie nasze produkty są objęte gwarancją producenta.


Powiązane cechy

  • Rodzaj sprzęgła -> nie dla sprzęgieł dwutarczowych

    • Przykładowe pytania

      • Co to jest Sprzęgło dwutarczowe?
      • Sprzęgło dwutarczowe w samochodzie
      • Jak działa Sprzęgło dwutarczowe?