Skrzynia biegów z przekładnią redukcyjną

Przekładnie redukcyjne, zwane potocznie reduktorami występują przeważnie w samochodach terenowych, które muszą radzić sobie w trudnych warunkach przy bardzo niskiej przyczepności. Reduktory mają na celu zwiększenie momentu obrotowego kosztem prędkości obrotowej. Reduktory stanowią najczęściej integralną część mostu napędowego lub skrzyni biegów.

Jak działa przekładnia redukcyjna

Reduktory przeważnie zbudowane są z kilku kół zębatych różnej średnicy. Rzadziej można spotkać rozwiązania oparte o przekładnie planetarne lub konstrukcje mieszane. W przekładni zębatej reduktora koło o mniejszej średnicy jest kołem napędzającym. Dzięki temu duża prędkość obrotowa może zostać zamieniona na moment obrotowy kół, co z kolei przełoży się na możliwości samochodu w terenie, bądź na bardzo śliskiej nawierzchni.

Kiedy przydaje się reduktor w samochodzie

Przekładnie redukcyjne, czyli reduktory idealnie sprawdzają się w samochodach terenowych. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania znacznie podnosi się wartość pojazdu w warunkach ograniczonej przyczepności lub np. przy stromych podjazdach, gdzie należy jak najbardziej ograniczyć prędkość obrotową koła, a zastąpić ją jak najwyższym momentem obrotowym. Reduktor spełnia również dodatkową funkcję, która polega na wydłużeniu żywotności sprzęgła. Jazda w trudnym terenie mogłaby doprowadzić do jego szybkiego zużycia, a dzięki zastosowaniu reduktora jesteśmy w stanie je skutecznie oszczędzać.


Powiązane cechy

  • Rodzaj skrzyni biegów -> Przekładnia redukcyjna

    • Przykładowe pytania

      • Co to jest Skrzynia biegów z przekładnią redukcyjną?
      • Skrzynia biegów z przekładnią redukcyjną w samochodzie
      • Jak działa Skrzynia biegów z przekładnią redukcyjną?