Silnik chłodzony powietrzem

Podstawowym zadaniem układu chłodzenia jednostki napędowej jest utrzymanie prawidłowego zakresu temperatur jej elementów, które jest bezpieczne zarówno dla nich, jak i oleju silnikowego. Optymalna temperatura jest również niezbędna dla prawidłowego przebiegu procesów zachodzących w silniku. Chłodzenie powietrzem jednostki napędowej to system stosowany przede wszystkim w starszych konstrukcyjnie typach silników spalinowych.

Silnik chłodzony powietrzem

Chłodzenie silnika powietrzem jest obecnie rzadko spotykanym systemem wymiany ciepła. Taki rodzaj chłodzenia zachodzi poprzez odprowadzenie ciepła w wymienniku ciepła, który znajduje się na obwodzie olejowym. Silnik chłodzony powietrzem jest dużo bardziej narażony na przegrzanie niż silnik chłodzony cieczą, która oddaje ciepło w chłodnicy samochodu.

Jednostka napędowa chłodzona powietrzem nie posiada w swojej budowie elementów układu chłodzącego, jak np. chłodnicy czy też pompy wody, które są tak charakterystyczne dla nowoczesnych silników chłodzonych cieczą. Niska efektywność systemu chłodzenia powietrzem jednostki napędowej na pewno nie była skuteczna w przypadku bardziej zaawansowanych konstrukcji silnikowych. Dlatego też takie rozwiązanie zostało zastąpione układem chłodzenia z wykorzystaniem cieczy. Silnik chłodzony powietrzem był stosowany m.in. w znanej chyba wszystkim dwucylindrowej jednostce montowanej w Fiacie 126p, powszechnie znanym jako „Maluch”.

Silnik chłodzony powietrzem

Silniki chłodzone powietrzem były często wykorzystywane w motocyklach. W takich przypadkach kształt głowicy oraz cylindrów jednostki napędowej był zaprojektowany tak, aby te elementy pełniły funkcję radiatorów i oddawały jak najwięcej ciepła do otoczenia. Kluczowym czynnikiem odbierającym ciepło z najbardziej nagrzanych miejsc w tych rozwiązaniach był olej silnikowy, którego stan techniczny i wydajność musiała być na najwyższym poziomie. To właśnie olej w takich przypadkach odpowiadał za odbiór ciepła z elementów, z których powietrze nie było w stanie skutecznie tego wykonać (m.in. z głowicy, denka tłoka, skrzyni korbowej).

W porównaniu z jednostkami chłodzonymi cieczą silniki z układem chłodzenia powietrzem były na pewno lżejsze, miały mniej skomplikowaną budowę, były mniej awaryjne oraz tańsze w produkcji. Z drugiej jednak strony zapewniały mniejszą moc, niższą sprawność termiczną przy dużych obciążeniach, większe zużycie oleju i paliwa, a także były głośniejsze.

Silnik chłodzony powietrzem w iParts.pl!

W ofercie sklepu internetowego iParts.pl znajdziesz wszystkie niezbędne elementy jednostek napędowych oraz układów chłodzenia montowanych we współczesnych modelach samochodów. Dostarczane części pochodzą wyłącznie od sprawdzonych i godnych zaufania producentów, których dają gwarancję na jakość, wydajność oraz bezpieczeństwo użytkowania swoich produktów. Kupując w iParts.pl otrzymujesz doskonałe części samochodowe w najlepszej rynkowej cenie!


Przykładowe pytania