Przekaźnik z klemą/zaciskiem 87

Przekaźnik to urządzenie elektromagnetyczne, które umożliwia przepływ prądu pochodzącego z akumulatora do poszczególnych odbiorników podłączonych do instalacji. Przekaźnik, jego budowa i działanie opiera się na działaniu elektromagnesu, a konkretnie uzwojenia 1 nawiniętego na rdzeń ferromagnetyczny 2. Rdzeń ferromagnetyczny zamocowany jest na izolowanej podstawie 3 co zapobiega zwarciu.

Budowa przekaźnika samochodowego

Końce uzwojenia cewki magnesu są wyprowadzone na zewnątrz za pomocą zacisków 85 oraz 86. Przewody podłączone do tych zacisków tworzą tzw. element sterowania służący do włączania i wyłączania przekaźnika. Kolejnymi elementami wchodzącymi w skład naszego przekaźnika są metalowy wspornik 4, na którym umieszczona została ruchoma zwora 5, na której końcu znajduje się styk numer 7, który to natomiast połączony jest ze stykiem 8 i umożliwia tym samym przepływ prądu. Styki 7 i 8 wyprowadzone są na zewnątrz przekaźnika zaciskami 30 i 87.

Działanie przekaźnika

Podstawą działania przekaźnika jest elektromagnes. Kiedy kierowca uruchamia przepływ prądu przez uzwojenie przekaźnika, natychmiast powstaje pole magnetyczne, które doprowadza do połączenia się zwory oraz zwarcia ze sobą styków. Dzięki temu możliwy jest przepływ prądu do konkretnego odbiornika. Podczas odłączenia zasilania znika pole magnetyczne, a styki natychmiast się rozłączają i uniemożliwiają przepływ prądu do odbiornika.

Rodzaje przekaźników w samochodach

Przekaźniki tego typu używane są m.in. w obwodach: świateł mijania, drogowych i przeciwmgłowych, ogrzewania szyby oraz sygnału dźwiękowego.


Przykładowe pytania