Norma emisji spalin EURO6

Prace w Parlamencie Europejskim nad normą Euro 6 rozpoczęły się już w 2008 roku poprzez jej uchwalenie oraz zaktualizowanie zapisów normy Euro 6 w 2012 roku. Przepisy uchwalono na mocy Rozporządzenia Komisji (UE) nr 459/2012 dla lekkich pojazdów pasażerskich oraz użytkowych. Odnośnie pojazdów z silnikami benzynowymi Euro 6 wprowadziło próg dozwolonej emisji cząstek stałych, lecz szczególnie restrykcyjne wymagania dotknęły aut z jednostkami wysokoprężnymi, w których dopuszczalny próg emisji tlenków azotu został drastycznie zmniejszony. W wielu przypadkach konieczny był montaż dodatkowe osprzętu dla jednostki napędowej, aby możliwe było spełnienie obowiązujących norm.

Od 1 września 2014 roku, a więc od momentu wejścia w życie normy Euro 6, samochody z silnikami wysokoprężnymi mogą emitować jedynie 60 miligramów tlenków azotu na kilometr (do tego czasu próg ten wynosił 180 miligramów na kilometr). Od 1 stycznia 2015 roku wszystkie nowo wyprodukowane auta musza spełniać normę Euro 6. Z czasem wprowadzano również modyfikacje obowiązującej normy o Euro 6c (wrzesień 2019), Euro 6d (wrzesień 2020) oraz Euro 6d (styczeń 2021).

Zgodnie z normą dopuszczalna wartość emisji spalin dla samochodów z silnikiem benzynowym wynosi:

  • 1 g/km CO,
  • 0,06 g/km NOx,
  • 0,1 g/km HC

Dla pojazdów z silnikiem wysokoprężnym:

  • 0,5 g/km CO,
  • 0.08 g/km NOx,
  • 0,05 HC.

Powiązane cechy

  • Norma emisji spalin -> do Euro 6
  • Norma emisji spalin -> od Euro 6

    • Przykładowe pytania

      • Co to jest Norma emisji spalin EURO6?
      • Norma emisji spalin EURO6 w samochodzie
      • Jak działa Norma emisji spalin EURO6?