Łańcuch rozrządu Simplex

Łańcuch rozrządu to metalowy element odpowiedzialny za przenoszenie napędu. W ubiegłym wieku było to najpopularniejsze rozwiązanie w kwestii przenoszenia napędu, które z czasem zostało zamienione na elastyczny pasek. Był to efekt niskiej trwałości łańcuchów. Dzisiaj jednak problem ten rozwiązano, a łańcuchy prześcignęły paski pod względem niezawodności, przez co powoli odzyskują swoją pozycję. Warto zauważyć, że łańcuchy to elementy, które są między sobą mocno zróżnicowane. Do popularnych, często stosowanych w nowych samochodach, należą łańcuchy rozrządu drabinkowe, występujące w wersjach Simplex lub Duplex.

Jednorzędowy łańcuch rozrządu

Łańcuch rozrządu Simplex to model, który zbudowany jest tylko z jednej drabinki połączonych ogniw. Oznacza to, że jest on stosunkowo cienki i lekki. Ma to swoje zalety, jak również wady. Z jednej strony konstrukcja nie obciąża układu, a przeniesienie napędu odbywa się wyjątkowo płynnie. Ponadto w przypadku ewentualnej awarii w postaci zerwania łańcucha (do czego dochodzi niezmiernie rzadko) szkody wyrządzone pod maską są relatywnie nieduże. Z drugiej jednak strony brak drugiego ogniwa sprawia, że wytrzymałość łańcucha jest nieco mniejsza, podobnie jak jego zdolność współpracy z wymagającymi jednostkami napędowymi.


Przykładowe pytania

  • Co to jest Łańcuch rozrządu Simplex?
  • Łańcuch rozrządu Simplex w samochodzie
  • Jak działa Łańcuch rozrządu Simplex?