Efektywność paliwowa samochodu jest uzależniona od wielu czynników. Jednym z najważniejszych z nich są właściwości opony, które odpowiadają za 20 – 30% zużywanego w trakcie jazdy paliwa. Ocena paliwowa opony znajduje się na etykietach obowiązujących w krajach Unii Europejskiej. Określana jest ona na podstawie oporów toczenia danej opony w skali od A (najlepsza efektywność) do G (najgorsza efektywność).
Opór toczenia informuje o tym, jak silne jest tarcie powstające na styku powierzchni tocznej kół z podłożem. Największy wpływ na tarcie mają odkształcania opony, czego skutkiem jest utrata energii w postaci ciepła. Niższe opory toczenia zapewniają mniejsze zużycie energii, a w rezultacie niższy pobór paliwa oraz znaczną redukcję emisji dwutlenku węgla.
Zwiększenie klasy o jedną oznacza oszczędność ok. 0,1 litra paliwa na 100 km. Pomiędzy klasą A i G ma miejsce obniżenie zużycia paliwa o ok. 7,5%. Klasa efektywności paliwowej C ma współczynnik oporów toczenia (kg/t) na poziomie większym niż 7,7 i mniejszym niż 9,0.