W trakcie jazdy powierzchnia opony przylegająca do nawierzchni ulega ciągłym odkształceniom. Dzięki temu opona skutecznie pochłaniać wszelkie nierówności na drodze, a także zapewniać odpowiednią przyczepność oraz komfort jazdy. Powtarzające się cyklicznie odkształcenia są więc niezbędne do tego, aby ogumienie właściwie spełniała swoją funkcję. Wiążę się to jednak z utratą energii, która jest oddawana w postaci ciepła. Odkształcenia stanowią od 80 do 95% udziału w oporach toczenia.
Informacje dotyczące oporów toczenia zawarte są od 2012 roku na etykiecie informacyjnej danej opony, w polu dotyczącym jej efektywności paliwowej. Wcześniej takie informacje były ukryte w opisach handlowych, a także testach przeprowadzanych przez niezależne instytucje i magazyny motoryzacyjne.
Efektywność paliwowa znajdująca się na etykiecie informacyjnej została podzielona na klasy od najwyższej A do najniższej G.
Samochody posiadające opony o klasie efektywności paliwowej B zużyją około 0,1 l/100km paliwa mniej, niż gdyby poruszał się na oponach niższej klasy C. Natomiast różnica pomiędzy najwyższą i najniższą klasą – A i G wynosi analogicznie około 0,6 l/100km.