Tocząca się opona generuje opory toczenia, na pokonanie których konieczna jest energia powstająca w wyniku spalania paliwa. Opory te są ściśle związane ze współczynnikiem efektywności paliwowej. Im większe opory toczenia generuje ogumienie samochodu, tym mniejsza będzie efektywność paliwowa opony.
Różnica między klasami efektywności paliwowej A i G oznacza zużycie paliwa niższe nawet o 7,5%. Przekładając to na codzienną eksploatację auta - wybierając oponę w klasie A zamiast w klasie G, na każdy 1000 przejechanych kilometrów zużyjemy o 6 litrów paliwa mniej.
Współczynnik oporów toczenia mierzony jest w kilogramach na tonę. Opony o klasie efektywności paliwowej A charakteryzują się współczynnikiem oporów toczenia mniejszym od 6,5 kg/t, natomiast te najmniej efektywne paliwowo (klasa G) posiadają współczynnik na poziomie 12 kg/t.