Elektroniczny rozdział siły hamowania (Electronic Brakeforce Distribution)

Wprowadzenie na wyposażenie aut systemu ABS (niem. Antiblockiersystem; ang. anti-lock braking system) stało się przyczyną do prawdziwej rewolucji w technologii bezpieczeństwa jazdy. Kolejne systemy współpracujące z ABS i bazujące na takich systemach jak ASR (ang. Acceleration slip regulation) sprawiły, że sama jazda samochodem, a zwłaszcza manewr hamowania, stały się znacznie łatwiejsze i wyraźnie mniej ryzykowne. Jedynym z systemów, który znacząco się do tego przyczynił, jest system EBD (ang. Electoronic Brakeforce Distribution), czyli system elektronicznego rozdziału siły hamowania.

EBD czyli elektroniczny rozdział siły hamowania (Electronic Brakeforce Distribution) w samochodzie

System EBD to kolejne po systemie EBA (ang. Emergency Brake Asisst) rozwiązanie znacząco poprawiające bezpieczeństwo jazdy poprzez wprowadzenie elektronicznie sterowanej regulacji działania układu hamowania. Przyczyną jego powstania było doskonale znane wszystkim kierowcom zjawisko poślizgu wzdłużnego pojazdu, do którego dochodzi podczas wykonywania manewru hamowania, gdy koła samochodu nie są równomiernie dociążone. Do takiego nierównomiernego dociążenia może dojść na skutek hamowania:

  • na mokrej nawierzchni,
  • na nawierzchni niejednolitej,
  • w sytuacji, gdy jedno z kół traci pełen kontakt z podłożem,
  • podczas pokonywania zakrętu lub wykonywania innego manewru zmiany toru jazdy,
  • przy nierównomiernie rozłożonym ładunku znajdującym się w samochodzie.

Efektem hamowania w każdej z tych sytuacji może być znaczące wydłużenie drogi hamowania, poślizg lub nawet całkowita utrata kontroli nad pojazdem. System EBD ma za zadanie sytuacjom tym zapobiegać.

Co to jest Elektroniczny rozdział siły hamowania (Electronic Brakeforce Distribution)?

System elektronicznego rozdziały siły hamowania jest jedną z form rozwojowych doskonale wszystkim znanego układy ABS. Niektórzy eksperci określają wręcz EBD mianem wersji rozszerzonej ABS-u. Czy słusznie? Z pewnością oba systemy zrosły się ze sobą tak bardzo, iż podobne określenia mają pełne uzasadnienie. W końcu EBD działa na podstawie tych samych informacji, co ABS oraz inne współpracujące z nim, a wspomniane już wcześniej systemy wspomagające hamowanie.

Jak działa elektroniczny rozdział siły hamowania w systemie EBD?

Elektroniczny system rozdziału siły hamowania EBD zawdzięcza swoje działanie niezwykle prostemu rozwiązaniu. Cała tajemnica jego funkcjonowania polega na błyskawicznej analizie gromadzonych nieustannie przez wszystkie czujniki układu hamowania danych i wykonywaniu konkretnych „komend” wpisanych w jednostkę sterującą. Jeśli więc czujniki dostarczą do systemu informację o tym, że na skutek niewłaściwego rozkładu obciążenia może dojść do poślizgu, system natychmiastowo reguluje indywidulane ciśnienie w hamulcach danej osi. W efekcie tego koło po stronie bardziej dociążonej hamować będzie z większą siłą niż koło po stronie mniej dociążonej. Taka regulacja pozwala wykorzystywać aktualną przyczepność wszystkich kół, skrócić drogę hamowania i zapobiec zmianie położenia auta względem jego osi wzdłużnej (uciekaniu pojazdu „na boki”).


Przykładowe pytania

  • Co to jest Elektroniczny rozdział siły hamowania (Electronic Brakeforce Distribution)?
  • Elektroniczny rozdział siły hamowania (Electronic Brakeforce Distribution) w samochodzie
  • Jak działa Elektroniczny rozdział siły hamowania (Electronic Brakeforce Distribution)?