Dwururowy system tłumienia drgań zawieszenia

Każdy samochodowy system tłumienia drgań zawieszenia kojarzony jest z jedną tylko funkcją – z zapewnianiem komfortu. I faktycznie, tłumione przez niego drgania sprawiają, że zarówno kierowca, jak i pasażerowie mogą podróżować w komforcie niedostępnym w czasach, kiedy amortyzatory były znacznie mniej skuteczne lub nie używano ich w ogóle. Jednak tak jednorurowy, jak i dwururowy system tłumienia drgań zawieszenia w samochodzie pełni jeszcze dwie inne, niezwykle ważne funkcje, którymi są:

  1. Zapewnianie bezpieczeństwa jazdy – każdy dwururowy system tłumienia drgań odpowiada za utrzymywanie naj najlepszego i nieprzerwanego kontaktu koła z podłożem, co jest kluczowym warunkiem do zachowania bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem.
  2. Ochrona wrażliwych układów, podzespołów i części auta – powstające na styku koła z podłożem i rozchodzące się po całej konstrukcji samochodu drgania mają bardzo dużą, choć lekceważoną często moc uszkadzania wielu jej elementów, z całą samochodową elektroniką na czele. Układ tłumienia drgań chroni te elementy i dba o ich trwałość.

Wszystkie współczesne układy tłumienia drgań zawieszenia opierają się na sprawnych amortyzatorach, dlatego tak ważne jest, aby każdy z tworzących go amortyzatorów pozostawał w pełni sprawny. W przypadku zauważenia oznak zużycia któregokolwiek amortyzatora, powinniście jak najprędzej wymienić oba amortyzatory z tej samej osi. Poszukujących odpowiednich amortyzatorów zapraszamy do zapoznania się z ofertą naszego sklepu iParts.pl.

Dwururowy system tłumienia drgań zawieszenia w samochodzie

Dwururowy system tłumienia drgań zawieszenia w samochodzie to obecnie preferowane rozwiązanie w nowoczesnych samochodach osobowych i nie tylko. System ten współpracuje ściśle z układami działającymi w obszarze bezpieczeństwa jazdy i hamowania, takimi jak ABS czy ESP. Nawet tylko częściowy spadek sprawności dwururowego systemy tłumienia drgań sprawia, że pojawiają się problemy tak z przyczepnością pojazdu, jak i z hamowaniem, a to oznacza, iż wzrasta prawdopodobieństwo utraty kontroli nad autem, zwłaszcza podczas wykonywania gwałtownych manewrów.

Co to jest dwururowy system tłumienia drgań zawieszenia?

Dwururowy system tłumienia drgań oparty jest na prawidłowym funkcjonowaniu kompletu amortyzatorów dwururowych. Amortyzatory dwururowe możemy podzielić na:

  • bezciśnieniowe,
  • niskociśnieniowe.

Bez względu na ich rodzaj, budowa amortyzatorów pozostaje bardzo podobna. Składają się one z dwóch komór wypełnionych olejem, a dodatkowo można w nich wyróżnić również takie elementy, jak cylinder wewnętrzny, tłoczysko oraz tłok.

Jak działa dwururowy system tłumienia drgań zawieszenia?

Sekret amortyzatorów tkwi w ich konstrukcji. Została ona zaprojektowana w ten sposób, aby amortyzator zapewniał odpowiednią siłę tłumienia w zależności od prędkości przesuwania się tłoka. Tłok amortyzatora przesuwa się w dół cylindra podczas ściskania, wypychając olej z komory roboczej przez zawór denny. Opór stawiany przez zawór denny wyznacza siłę tłumienia drgań.


Przykładowe pytania