Amortyzator podtrzymujący sprężynę

Prosta budowa amortyzatorów sprężynowych oraz ich bezawaryjność sprawia, że mimo wad to rozwiązanie nadal cieszy się sporą popularnością. Obecnie tego typu amortyzatory znajdują głównie zastosowanie w rowerach oraz innych pojazdach tego typu, jednak nadal można spotkać samochody w których zawieszeniu jest zastosowana właśnie ta technologia.

Budowa amortyzatora sprężynowego

Amortyzator jest elementem zawieszenia samochodu, którego zadaniem jest przejmowanie na siebie energii pochodzącej z kół oraz redukcja kołysania wynikającego z użycia sprężyn lub resorów. Dzięki sprawnym amortyzatorom możemy być pewni, że nasze koła stabilnie dociskane są do drogi niezależnie od manewru, który wykonujemy lub jakości nawierzchni, po której aktualnie się poruszamy. Amortyzator sprężynowy to to rodzaj mechanizmu, w którym głównym elementem tłumiąco-amortyzującym jest sprężyna umieszczona w goleniu. Tłumienie wstrząsów odbywa się poprzez powstający opór cierny goleni oraz gumowego ochraniacza. Tak zbudowany amortyzator możemy śmiało nazwać jednym z najmniej skomplikowanych konstrukcji.

Wady i zalety amortyzatorów sprężynowych

Do zalet z pewnością możemy zaliczyć prostotę budowy takiego podzespołu, a także wykorzystane medium, jakim jest sprężyna, można zaliczyć bez wątpienia możliwość uzyskania dużego skoku, dużą czułość oraz trwałość, a także liniową charakterystykę ugięcia. Wadami bezapelacyjnie są natomiast dość duża waga podzespołu oraz uciążliwy w użytkowaniu brak tłumienia zastępowany jedynie sprężynowaniem. Sprawiło to, że amortyzatory sprężynowe zostały w ogromnym stopniu wyparte przez amortyzatory gazowe oraz olejowe, które są o wiele bardziej uniwersalnymi rozwiązaniami.


Powiązane cechy