Alternator - technika hybrydowa

Pojazdy hybrydowe są wyposażone w zintegrowane układy rozrusznik-alternator (ang. Integrated Starter Alternator - ISA), których zadaniem jest m.in. odzyskiwanie energii podczas hamowania (hamowanie rekuperacyjne), umożliwienie pracy systemu START/STOP, a także wspomaganie jednostki napędowej podczas rozruchu, ruszania, zwiększania mocy i przyśpieszania. Układ ten umożliwia również zasilenie dodatkowych urządzeń takich, jak elektryczne wspomaganie kierownicy czy klimatyzacja. Najnowsze zintegrowane alternatoro-rozruszniki i-StARS sterowane są cyfrowo za pomocą protokołów komunikacyjnych typu LIN czy BSS.

48-woltowa instalacja elektryczna np. w układzie miękkiej hybrydy składa się z kilku elementów:

  • baterii 48 V
  • maszyny elektrycznej (funkcje rozrusznika i alternatora)
  • konwertera DC/DC prądu 48 V na 12 V lub 12 V na 48 V
  • falownika AC/DC (zazwyczaj zintegrowanego w maszynie elektrycznej)

Maszyna elektryczna może być umieszczona w samochodzie na dwa sposoby:

  • przy silniku – jest to wówczas BiSG (belt-integrated starter generator) - rozruszniko-alternator lub alternatoro-rozrusznik
  • przy układzie napędowym, za sprzęgłem

Przykładowe pytania

  • Co to jest Alternator - technika hybrydowa?
  • Alternator - technika hybrydowa w samochodzie
  • Jak działa Alternator - technika hybrydowa?