Alternator - technika hybrydowa
Pojazdy hybrydowe są wyposażone w zintegrowane układy rozrusznik-alternator (ang. Integrated Starter Alternator - ISA), których zadaniem jest m.in. odzyskiwanie energii podczas hamowania (hamowanie rekuperacyjne), umożliwienie pracy systemu START/STOP, a także wspomaganie jednostki napędowej podczas rozruchu, ruszania, zwiększania mocy i przyśpieszania. Układ ten umożliwia również zasilenie dodatkowych urządzeń takich, jak elektryczne wspomaganie kierownicy czy klimatyzacja. Najnowsze zintegrowane alternatoro-rozruszniki i-StARS sterowane są cyfrowo za pomocą protokołów komunikacyjnych typu LIN czy BSS.
48-woltowa instalacja elektryczna np. w układzie miękkiej hybrydy składa się z kilku elementów:
- baterii 48 V
- maszyny elektrycznej (funkcje rozrusznika i alternatora)
- konwertera DC/DC prądu 48 V na 12 V lub 12 V na 48 V
- falownika AC/DC (zazwyczaj zintegrowanego w maszynie elektrycznej)
Maszyna elektryczna może być umieszczona w samochodzie na dwa sposoby:
- przy silniku – jest to wówczas BiSG (belt-integrated starter generator) - rozruszniko-alternator lub alternatoro-rozrusznik
- przy układzie napędowym, za sprzęgłem
Przykładowe pytania
- Co to jest Alternator - technika hybrydowa?
- Alternator - technika hybrydowa w samochodzie
- Jak działa Alternator - technika hybrydowa?