Wybierz typ samochodu marki Toyota PRIUS (_W3_)

Części samochodowe do Toyoty Prius W3

Toyota Prius to samochód osobowy zaliczany do klasy kompaktowej, a z racji swoich rozmiarów plasujący się w klasie niższej średniej (segment C). Prius był pierwszym produkowanym i sprzedawany w skali globalnym autem o napędzie hybrydowym. Prius bazował na prototypie zbudowanym w latach 1995-1996 o tej samej nazwie, a także był ściśle związany z modelem Echo, czyli modelem Toyoty Yaris w wersji sedan, dostępnym na rynku amerykańskim. Sama nazwa „Prius” pochodzi o łacińskiego słowa, które oznacza „wcześniejszy” lub „wcześniej”. Toyota Prius pojawiła się po raz pierwszy na rynku w 1997 roku. W styczniu 2009 roku zaprezentowano w Detroit trzecią generację tego modelu o oznaczeniu fabrycznym XW30.

Prius III, w zasadzie, z zewnątrz bardzo przypomina poprzednią generację. To nadal jednobryłowe nadwozie typu liftback, jednak ogólnie rzecz biorąc stylistycznie jest o wiele ładniejsze niż Prius II-generacji. Poprawił się również design wnętrza samochodu. Fotele stały się większe i o wiele wygodniejsze, również z tyłu pojazdu. Polepszyła się także jakość materiałów wykończeniowych, choć w samochodzie nadal dominował przygnębiający czarny kolor.

Inżynierowie popracowali nad jeszcze większym komfortem jazdy, przebudowując w niewielkim stopniu podwozie samochodu. Dzięki temu zabiegowi auto lepiej amortyzowało nierówności drogowe oraz została zminimalizowana tendencja to jego przechylania się na boki podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Prius III dostępny był w czterech wersjach wyposażenia: Life, Active, Premium, Prestige. Już w standardzie Prius oferował m.in. przednie i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne z przodu i z tyłu, poduszka powietrzna kolanowa dla kierowcy, system ABS z EBD, HAC (układ wspomagający pokonywanie wzniesień), ESP, elektrycznie sterowana klimatyzacja czy też elektrycznie sterowane szyby. Toyota Prius III to samochód bezpieczny. W testach zderzeniowych NCAP uzyskał maksymalny wynik pięciu gwiazdek.

W Priusie III-generacji zamontowano silnik benzynowy o pojemności 1.8 l, który generował moc 99 KM i moment obrotowy 142 Nm. Współpracowała z nim jednostka elektryczna o mocy 59 kW (80 KM), która zapewniała moment obrotowy na poziomie 153 Nm. Taki zestaw gwarantował łączną moc w wysokości 136 KM. Skrzynią biegów w Prusie była bezstopniowa przekładnia obiegowa.

Toyota Prius to bez wątpienia samochód, który przetarł szlaki dla pojazdów hybrydowych oraz w pełni elektrycznych. Model ten okazał się niemałym sukcesem komercyjnym. Priusa kupiło ponad milion użytkowników na całym świecie.

Zalety:

  • ekonomika jazdy
  • niskie zużycie paliwa
  • awaryjność na bardzo niskim poziomie
  • wysoki komfort jazdy
  • przestronne wnętrze
  • niezłej jakości materiały wykończeniowe

Wady:

  • przeciętne osiągi
  • przygnębiający kolor wnętrza
  • plastikowe elementy wnętrza
  • twarde zawieszenie
  • mało precyzyjny układ kierowniczy

Legenda

Typ pojazdu Kod silnika Rodzaj
paliwa
Rok produkcji Pojemność
silnika [ccm]
Moc silnika
[kW]
Moc silnika
[KM]
1.8 Hybrid (ZVW3_) 2ZR-FXE Hybryda silnik benzynowy / elektryczny 2009.04 - 1798 73 99
1.8 Plug-in Hybrid (ZVW35) 2ZR-FXE Hybryda silnik benzynowy / elektryczny 2012.01 - 1798 73 99