Wybierz typ samochodu marki Daewoo LANOS Sedan (KLAT)

Części samochodowe do Daewoo Lanos Sedan KLAT

Daewoo Lanos produkowany przez południowokoreański koncern Daewoo zaliczany jest do kompaktowych samochodów osobowych. Jego produkcja trwała od 1997 do 2002 roku, a do października 2008 produkowano ten model w Polsce w fabrykach FSO. Samochód, w zależności od rynku zbytu, sprzedawany był pod różnymi nazwami – Chevrolet Lanos, Daewoo L-1300, Daewoo Sens, Doninwest Assol, ZAZ Chance, ZAZ Lanos. Nazwa „Lanos” powstała z połączenia dwóch łacińskich słów – „latus” (przyjemność) oraz „nos” (my).

Co ciekawe, Daewoo Lanos zaprojektowało słynne studio designerskie Italdesign pod kierownictwem samego Giorgetto Giugiaro. Patrząc na Lanosa, aż trudno w to uwierzyć. Samochód był oferowany jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, 2-drzwiowy furgon oraz 4-drzwiowy sedan. Lanos stał się następcą przestarzałej technicznie Nexii, którą skonstruowano na bazie ostatniej generacji Opla Kadetta.

Wnętrze Lanosa oferowało wystarczającą ilość miejsca dla czterech osób. Jakość materiałów wykończeniowych i sam design kokpitu auta nie powala na kolana. Podobnie jest z wyposażeniem, które jest, co tu dużo mówić, ubogie. W standardzie samochód nie posiadał poduszek powietrznych, wspomagania kierownicy i innych podstawowych systemów i ułatwień stosowanych w innych autach tej klasy. Aby otrzymać choć odrobinę luksusu w Lanosie, trzeba było odpowiednio zapłacić. „Najbogatsza” wersja SE oferowała wspomaganie kierownicy, klimatyzację, poduszki powietrzne, a nawet ABS.

W Lanosie montowano 4 podstawowe jednostki napędowe – 1.3 (63 KM), 1.4 (75 KM, 77 KM), 1.5 (86 KM, 100 KM) oraz 1.6 16V (106 KM). Lanos o napędzie na przednią oś był konfigurowany z 5-biegową skrzynią manualną lub 4-stopniową przekładnią automatyczną. Zawieszenie oraz układ kierowniczy u Lanosa nie spisywały się zbyt dobrze. Można było zapomnieć o precyzji manewrowania oraz odpowiednim wyczuciu drogi. Jak na małego sedana Lanos miał całkiem duży bagażnik o pojemności 395 litrów.

W 2000 roku Lanos przeszedł poważny face lifting obejmujący zarówno nadwozie, jak i wnętrze pojazdu. Odświeżono m.in. klosze tylnych świateł oraz pokrywę bagażnika, natomiast we wnętrzu zmieniono boczki drzwi. W tym samym czasie z rynków zachodnioeuropejskich wycofano wersję sedan Lanosa, a już dwa lata później doszło do całkowitego zakończenia produkcji tego samochodu w Korei Południowej. Produkcję Lanosa przejęła m.in. polska FSO.

Zalety:

  • wygodne wnętrze
  • mało skomplikowana budowa
  • dobre jednostki napędowe
  • dostępność części zamiennych

Wady:

  • słabej jakości materiały wykończeniowe
  • korozja
  • zawieszenie
  • układ kierowniczy
  • ubogie wyposażenie
  • mało atrakcyjny design

Legenda

Typ pojazdu Kod silnika Rodzaj
paliwa
Rok produkcji Pojemność
silnika [ccm]
Moc silnika
[kW]
Moc silnika
[KM]
1.3 A14SMS, A13SMS benzyna 1997.05 - 1349 55 75
1.5 A15SMS benzyna 1997.05 - 1498 63 86
1.5 A15DMS benzyna 1997.10 - 1999.06 1498 73 99
1.6 16V A16DMS benzyna 1997.02 - 1598 78 106